tilbage

Land Rover Forum  

Index
42079: 109"serieIII ex mili 1983. vs 109"one ton serieIII ex mili 1983 (25-01-2007 19:33:29)
Niels-Ole Mønsted #7069, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.109)
Er der nogen her på forum der kan hjælpe med forskellen
på en 109 one-ton og en ikke one-ton.

Mange serie hilsner
Niels-Ole #7069
Index
42082: sv: 109"serieIII ex mili 1983. vs 109"one ton serieIII ex mili 1983 (25-01-2007 19:46:13) (svar på 42079)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.88.113.25)
Hej Niels-Ole
Så'en lige kort, en one-ton er højre i chassiet der hvor fjederne er monteret på rammen, laskerne på bagfjedrerne er også længere.
Gearkassen er en forstærket model der er gearet ned, så kareten kun kan køre max. ca. 80km/t.
Den kører på lidt bredere 6 x 16 fælge der ligner de "originale" og de er monteret med 900 X 16 dæk, deraf den større højde i opbygningen.
Men det kunne være vores udstationerede medarbejder David Bjerregård fra DLRK's Norgesafdeling lige ville øse lidt af sin viden fra sin Ex.mili. one-ton?
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
42083: sv: sv: 109"serieIII ex mili 1983. vs 109"one ton serieIII ex mili 1983 (25-01-2007 19:56:37) (svar på 42082)
Niels-Ole Mønsted #7069, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.109)
Jep du har fuldstændig ret den løber kun 80 km/t men hvordan forstærket i gearkassen.

Hilsen
Niels-Ole
Index
42085: sv: sv: sv: 109"serieIII ex mili 1983. vs 109"one ton serieIII ex mili 1983 (25-01-2007 20:02:43) (svar på 42083)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.88.113.25)
Hej Niels-Ole.
Jeg er ikke helt klar lige hvordan den er stærkere, men det er hele opbygningen af gearkassen der er stærkere.
Det er ingen problemr i at sætte en alm. gearkasse på.
Men mon ikke David kommer på banen, han ved det.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
42096: sv: sv: sv: sv: 109"serieIII ex mili 1983. vs 109"one ton serieIII ex mili 1983 (26-01-2007 07:13:14) (svar på 42085)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.16.165)
Hoved akslen udaf hoved gear kassen er lidt tykkere, hvorimod selve hovedgearkassen's øvrige indhold er den samme som en alm hovedgearkasse.
reduktions gearkassen er bare lidt kraftigere her og der, det er gearringen der er den primøre forskel, man kan godt hvis manhar en god hoved gearkasse bygge det rundt er selv lige ved at lave modsatte stunt, altså en s3 suff d hoved kasse på en 1 ton transfer kasse, helvedes skrue arbejde, men eller ukompliceret.

Der ud over er der en masse andre forskelle på sådan en fætter og en alm.
Styrhuset har højere udveksling, akslerne er ( ihvert fald på nogen af dem ENV) som du Kenneth nok godt kan huske hvor tunge er, men jo nærmest ikke til at ødelægge.
Og så er fjedre og støddæmpere også anderledes, plus selvfølgelig de forskelle på rammen som du Kenneth allerede har nævnt.

Det var hvad jeg lige kunne huske sådan uden kaffe her en tidlig morgen.

MVH

Ole.
Index
42112: sv: sv: sv: 109"serieIII ex mili 1983. vs 109"one ton serieIII ex mili 1983 (26-01-2007 16:50:36) (svar på 42083)
Esben Haugland #7643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.237.248)
Hej Niels-Ole

Jeg har tidligere her på forummet fået forklaret, hvordan man kan kende one ton gearkassen fra de andre. Se evt. mit indlæg af 11/12-2006.

Selvom LR ikke behøver at kunne køre hurtigt, er det jo meget rart at kunne køre bare 80 km/t, uden at det lyder som om, at motoren står af når som helst...

Som jeg har forstået det, kan du ikke geare denne gearkasse op. Du kan heller ikke montere overdrive på den. Og at skifte gearkassen er jo ikke helt lige til.

En god løsning skulle være at skifte differentialerne ud med RRC-differentialer, der skulle passe på SIII. De er gearet 20-25 % højere end differentialerne på SIII.

Jeg er selv ved at forsøge dette på min SIII. Har endnu ingen erfaringer.

B&V

Esben H

Index
42113: sv: sv: sv: sv: 109"serieIII ex mili 1983. vs 109"one ton serieIII ex mili 1983 (26-01-2007 17:13:35) (svar på 42112)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.102.124)
Man skal jo så bare være sikker på at ens one-ton ikke er monteret med ENV aksler, som Ole skriver.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
42116: sv: sv: sv: sv: sv: 109"serieIII ex mili 1983. vs 109"one ton serieIII ex mili 1983 (26-01-2007 19:05:43) (svar på 42113)
Niels-Ole Mønsted #7069, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.109)
Og Hvad er ENV aksler ??????????

vink og blink
Niels-Ole
Index
42118: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109"serieIII ex mili 1983. vs 109"one ton serieIII ex mili 1983 (26-01-2007 19:22:00) (svar på 42116)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.102.124)
Hej Niels-Ole, det er aksler af fabrikatet ENV som er en del stærkere en de alm. Land Rover aksler, men sikkert også noget dyrere og det nok er grunden til man gik bort fra dem.
Rygtet går på at de ikke er til at splitte ad og jeg har ikke set nogen ødelagte.
Så vidt jeg husker sad de også på 110" forward control fra 1966 - 1972.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
42229: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109"serieIII ex mili 1983. vs 109"one ton serieIII ex mili 1983 (29-01-2007 00:04:15) (svar på 42118)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.140.187)
De Norske modeller har godt nok Salisbury bag aksler, og rover frem, men stik akslerne er noget forstærket på foraksel, dog langt fra umuligt at ødelægge! Der er delte meninger om ENV akslernes fortræffeligheder, og de fleste "kunder" valgt Salisbury/Rover combination.
De fleste One Ton er 24 Volt, og FFR udgaven har originale antenne fæste, og en 90 Amp generator. Hjul buerne er skåret noget større, til 9:16 dæk. Bagtil findes der noget som ligner jernbane vogn puffer. De har 2 foremål:- at man kan "nære parkere" flere biler, eller op ad en mur ell lign. 2, at beskytte anhugningen bag til under helikopter lift, eller para drop. De forreste lift points sidder tilstrækkelige langt inde på kofanger fæstet.
De fleste relevant detalier har de andre på tråden været inde på, og beskrevet på udmærket vis (som de plejer).
Det er værd at huske at en Mil One-Ton vil altid være en specielle "Short Serie" produktion, efter kundens specifikationer, og størrelsen af den pågældende forsvars budget, så den færdige "pakke" kan variere en del! Dog er de altid tungere, (i praksis, ca 300kg mere)rammen er ofte af tykker plade, 2.5 på de Norske, med forstærkninger på op til 4 mm. De er 2100 høj. Gearkassen, og full-helical transfer er sikker tegn ligeså. Den smule lyd isolering på normal S3 findes ikke, dog har de ladet "Side air-bags" blive siddende. De fleste, og altid FFR, har en delvis vand-tæt tændings anlæg, (fra Mercedes), derfor ingen vacuum regulering, så tændingen skal stilles nøje, på gehør! Man kan næsten regne med at der er 2 tanke på den, en 88' frem, og en fra en 109 STW bag, i alt 120 ltr.
Den Norske udgave havde en enorm Webasto kabine varmer, på ca 14Kw, men den virker sjældent,og bruger mere brændstoff end motoren! Motor varmer var så en transportabel sag på en sækkevogn, som kobbles til bilen via slange kobblinger foran, evt med flere biler sammen. den virkede ofte!
Britterne havde så "Arctic-Wolf",- den første. Den var som den Norske FFR, men med en effektiv motor varmer, fra Webasto,og full diff-spær. Alt som kunne blive fugtig var fjernet, dog fik vi lov at beholde sæde puderne. Under kold krigen gjørde den udgave tjeneste i Norge, med Britiske enheder, ind mod Soviet. Det vist sig at være alt andet overlegen i extreme kuld, og langvarige terræn brug, dog ikke dør låsene, de bliver underlige ved -20. Kabine varmeren fandtes ikke på Arctic-Wolf, nok fordi det er ikke nogen gode idé (taktisk set) at sove i bilen.