42314:
sv: sv: sv: Garanti på reservedele/arbejdsløn (30-01-2007 16:15:37) (svar på
42309)
Esben Haugland #7643, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 80.62.237.242)
Hej igen
Altså, for at gøre det kort:
Når man som forbruger køber en ydelse af en professionel, gælder der en reklamationsret, hvilket ikke er det samme som en garanti. Du kan som udgangspunkt regne med, at du kan reklamere i op til 2 år efter handlen. Du skal altid kunne godtgøre, at manglen ved det købte var til stede på handelstidspunktet (risikoovergangstidspunktet). I de første 6 måneder er der en formodning for, at dette var tilfældet.
Kalder man noget en "garanti" betyder det, at man kan reklamere i garantiperioden, uden at man behøver at godtgøre, at manglen var til stede på risikoovergangstidspunktet.
Når et værksted udfører en reparation, gælder der også en reklamationsret. Leverer værkstedet delene, således at du ikke umiddelbart er herre over, hvilke dele, der sættes i bilen, dækker reklamationsretten over for værkstedet også delene.
Bestiller du derimod alene en tjenesteydelse (uden dele) - således at værkstedet alene skal udføre en tjenesteydelse - kan du alene reklamere over mangler ved tjenesteydelsen. Beder du således et værksted om at udskifte din gamle gearkasse med en anden, som du selv kommer med, kan du som udgangspunkt alene reklamere overfor værkstedet, hvis gearkassen er mangelfuldt monteret af værkstedet.
Der er altid den mulighed, at I i aftalen har forudsat, at værkstedet skulle undersøge gearkassen, inden den blev monteret. Det har således formodningen for sig, at en et værksted over for en forbruger, der selv kommer med en reservedel, bør fortælle forbrugeren, at delen eksempelvis ikke passer på den pågældende bilmodel, inden værkstedet går i gang med at montere den. Gør værksedet ikke det, vil forbrugeren sandsynligvis have en god sag.
Som jeg forstår dig, har værkstedet leveret gearkassen, og du vil derfor kunne reklamere direkte over for værkstedet, og det er sådan set svaret på det, du spørger om.
MEN jeg er på den anden side ikke sikker på, at den nye gearkasse som sådan lider af en mangel; husk på, at "mangler" ikke er en objektiv størrelse, men derimod skal ses i lyset af omstændighederne ved handel og genstand; det er således næppe en mangel, at en gammel LR-del siger lyde - især ikke, hvis du er blevet gjort opmærksom på dette inden købet. Det afhænger således i meget høj grad af, hvad du har aftalt med værkstedet; har de lovet dig en udbedring, eller har de derimod sagt, at dette er et forsøg, der muligvis ikke vil afhjælpe problemet? Tvivlen kommer som udgangspunkt dig til gode som forbruger, men på den anden side kan et værksted altid kræve "rimeligt vederlag" for sit arbejde, hvis arbejdet er blevet udført i henhold til en aftale.
Alt i alt vil forholdet mellem dig og det konkrete værksted skulle bedømmes ud fra, om den ydelse - herunder gearkassen - som værkstedet har ydet, lider af mangler set i lyset af alle omstændigheder ved handlen. Det er ikke helt oplagt.
Derimod er det oplagt, at hvis der decideret er noget galt med gearkassen, kan du reklamere og kræve udbedring eller forholdsmæssig afslag i prisen - i dette tilfælde fra værkstedet.
Køber du reservedele, der ikke virker, vil du helt generelt fra sælgeren af delen kunne kræve erstatning for de ekstra værkstedsregninger, du har fået i anledning af, at reservedelen skulle skiftes ud igen, så længe udgifterne er rimelige.
Bemærk, at dele købt direkte i England sandsynligvis skal vurderes i henhold til engelsk ret. Køber du via en dansk importør, vil importøren være sælger i henhold til dansk ret.
Mvh
Esben H