tilbage

Land Rover Forum  

Index
104394: Kølesystem RRC ... .. (05-11-2010 11:29:55)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.35)
Forsker videre i det der enten er en revnet motorblok eller bare en simpel fejl i kølesystemet - eller noget derimellem (http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&indslagid=102488&uid=384030448).

Jeg bliver mere og mere overbevist om, at symptomerne jeg oplever (lejlighedsvis overhedning med overtryk i køleren til følge) kan skyldes en forkert konfiguration af kølersystemet. Der er eftermonteret en amerikanerkarburator med en manifold som 'mangler' tilslutningen fra radiatorens øverste hjørne. Min nye teori er, at jeg har byttet om på de to slanger fra vandpumpen...

Er der een der kan give mig en nærmere beskrivelse af arrangementet af de to slanger der via to rør ovenpå motoren går til hhv varmeapparatet og manifolden? Jeg har masser af tegninger men ikke en hvor der er omløbsretninger på. Jeg forestiller mig, at hvis de er forbundet forkert kan vandpumpen komme til at tømme manifolden for kølevand, og hvis varmeapparatet så ikke er helt fyldt går det galt.

Den observation jeg har gjort, og som får mig til at mistænke noget sådant er, at hvis motoren fx under køkørsel pludselig bliver varmere, så kan jeg genskabe normal temperatur ved at gå i neutral og vippe med speederen - lige sige 'vrum-vrum' med motoren, så køles der igen. Det synes jeg ikke passer med en evt. defekt toppakning eller motorblok.
Index
104409: sv: Kølesystem RRC ... .. (05-11-2010 13:42:31) (svar på 104394)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Jan,
Denne tegning viser køle-flow i en V8´er...fra "workshop manual" til Disco I, men er sjovt nok en RR tegning (det er jo samme motor).
www.kuririn.dk/rr/rr_cooling.jpg

Håber det hjælper dig.
RRC hilsen Bo
Index
104411: sv: sv: Kølesystem RRC ... .. (05-11-2010 13:52:31) (svar på 104409)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.35)
Tak, ja!!
Det hjælper meget. Dog, efter at have kigget lidt på tegningen, så synes jeg den er lidt uklar omkring strømningsretningen i de to rør til varmeapparatet - dem der hedder 4 på tegningen. Er det bare mig, eller løber der vand ud af begge ender af mindst det ene rør?
Index
104419: sv: sv: sv: Kølesystem RRC ... .. (05-11-2010 14:38:25) (svar på 104411)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Ja, det er da rettidig omhyggelighed på engelsk!
"The omni-directional waterflow" ;-)
Hvis man nu ser på selve pumpehuset, så synes jeg det ser rigtigt ud med flowet dér. Pumpen suger fra bundslangen (fornuftigt, da der "altid" er væske der, uanset om man har tabt noget), og først når termostaten åbner, kommer der vand ud i toppen (ved "5"). Så pilene ved pumpen er altså rigtige. Der er derimod byttet rundt på de pile, der er ind mod kabinen.
Hilsen Bo.
Index
104422: sv: sv: sv: sv: Kølesystem RRC ... .. (05-11-2010 15:03:55) (svar på 104419)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.35)
Det giver god mening. Tak igen.

Jeg forbinder det så sådan at pumpen suger i bunden, fylder - gennem det ene rør '4' - manifolden først og via denne varmeapparatet -hvor jeg så vil lade det komme ind øverst, og nederst ud igen til vandpumpen. Og i alt dette går jeg så ud fra, at pumpen suger i det rør der er nærmest ved den store nedre kølerslange - og så pumper ud ad det rør, om jeg så må sige - mest til venstre set i kørselsretningen!?
Index
104425: sv: sv: sv: sv: sv: Kølesystem RRC ... .. (05-11-2010 15:20:28) (svar på 104422)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hm..., jo, sådan opfatter jeg det også.

Hele manualen ligger her:
http://www.muddyoval.com/articles/manuals/Land%20rover%20Discovery%20Workshop1995-1996.pdf

På muddu oval ligger også RRC manualen, der er køler området dog slet ikke beskrevet så udførligt.

Hilsen Bo.
Index
104446: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kølesystem RRC ... .. (05-11-2010 17:30:56) (svar på 104425)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.35)
Tak igen, Bo! Succés - så langt at jeg eksperimentelt kan bekræfte vor forenede teori om vandpumpens flowretninger. Jeg pillede slangerne af varmeapparatet og så hvor det kom ud, og byttede derefter om på dem, sådan at varmeapparatet nu fyldes foroven - af den slange der også fylder indsugningsmanifolden, varmeapparatet har så vandpumpens sug forneden. Og det virker på en kort prøvetur (10 km).

Nu skal jeg så teste over de næste par tusind km - 14 dage - om det har ændret noget ved det oprindelige problem. Da der er tale om en periodisk fejl skal jeg bruge noget tid på at opdage et evt. mønster. Men forståelsesmæssigt .. er det stadig lidt uklart for mig, hvad forskel det skulle gøre. Jeg har lyst til at bygge en fungerende model af systemet .. men monikke tiden kan bruges bedre. Hvis vandpumpen fylder varmeapparatet forneden, som tilfældet var, samtidig med at det samme rør skal fylde manifolden. Jeg kan forestille mig at - under visse omstændigheder - der kan ske det at manifolden så at sige suges tom af vandpumpen, men jeg kam ikke stille skarpt på præcis under hvilke omstændigheder, eller hvorfor det skulle være bedre nu. Jeg må bare iagttage om den stadig opfører sig sådan - det meste af tiden ingen problemer. Men pludslelig - som regel under tomgangskørsel i kø og let belastning (automatgear i D) - kan blæserluften blive kold samtidig med at termometeret begynder at stige. Så var det jeg opdagede at jeg kunne standse det ved i tide at gå i N og give lidt gas - somom vandpumpen så pludselig kunne fylde manifolden (hvori temperaturføleren jo sidder) igen.

Men det er da et af de mere intellektuelt udfordrende problemer, sjovt hvis ikke det lige var så hamrende irriterende - at sidde i bilkøen gennem Kbh med venstre arm dybt inde i blæserkanalen og det ene øje på termometeret .. ødelægger lidt af luksus'en. Og at holde i en RRC for rødt lys, og vippe med speederfoden .. det virker også lige provokerende nok, tror jeg.

Jeg bringer nye resultater når de foreligger, tak og hilsen / Øst

Jan Østberg
5876 NSJ
Index
104501: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kølesystem RRC ... .. (06-11-2010 01:25:50) (svar på 104446)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Med udgangs punkt i at betegnelsen "amerikanerkarburator med en manifold" muligvis dækker over Holley eller Edelbrock carb. kombineret med en af de tre normale manifold - JWR/Offenhauser - Edelbrock - Offenhauser 360.

Tror jeg godt at jeg med 99% sikkerhed, kan sige at køle/varme systemets config. på din RR RV8 3.5L carb. ikke er korrekt eller særlig godt/heldigt lavet.

Beskrivelsen ligner til forveksling den legendariske og desværre også helt normale fejl, når nogle uden tilstrækklig teknisk kompetence eller forståelse, uheldigvis fortager når de modificer deres RV8.

Det vill naturligvis være godt, hvis man i detalje (typebetegnelse) beskrev de faktuelle komponenter.

Det er relativt vigtigt for en RV8 at der et lille men konstant cirkulation på kølevandet i topstykkerne + manifold, ellers vil den let kunne lide af hedeslag, før termostaten åbner helt og tillader tilstrækklig cirkulation af kølevandet.

På det org. Zenith-Stromberg/SU. manifold klaret Solihull opgaven ved at carb.-tower på manifoldet fik et vandstuds som blev forbundet direkte til frontkøleren, og der med den rigtigte cirkulation af top + manifold.

På JWR/Offenhauser - Edelbrock - Offenhauser 360 manifolde er der naturligvis ikke et carb.-tower. Men der er mulighed kølevands cirkulation i forbindelse med termostat elbow på manifoldet, men det kræver et specielt elbow, og det er lige netop der, den knækker for de fleste homehustler.

De fleste DIY entusiaster genbruger det org. elbow, og så er der klart nok ingen by-pass af termostaten. det giver ofte problemer.

Man skal altså anskaffe sig et elbow med by-pass mulighed som er afstemt til brug i forbindelsen med JWR/Offenhauser - Edelbrock - Offenhauser 360 manifolde ellers man er tvunget til modificer sit org. elbow.

(Bemærk venligst at der findes, flere forskellige elbow, afhængige af om installationen er til P6, Rover 3500, SD1, Buick/Oldsmobile/Pontiac, RRC eller 90/110/DEF.)

Man kan dog bruge en anden metode - hvis man evt. er lidt kreativ. Man kan introducer et T-stykke i afgangsslangen af heater matrix som forbindes direkte til frontkøleren for skabe den samme cirkulation.

(Bemærk venligst at flow indication (pil) på den illustreret figur er temmlig ambivalent, sikkert den specielle engelske præcision ;-) man af og til ser fra Solihull)

Der er iøvrigt par små detaljer, som måske er være at bemærke. Hvis man gerne vil bruge sin Edelbrock carb. til off-road.

# - 4 barrel spacer på flangen mellen carb. og manifold, isolerer for varmen, samt øger flow.

# - 6252 Needles & 0.080 Jets idet de passer bedre til en lille cubic-motor som 215" i virkligheden er...skal naturligvis justeres hvis man har ported kanaler, større ventiler eller større volume.

# - Off-road Needles i svømmerhuset...!! korrekt justeret naturligvis..

# - Benzin regulator 3-5 psi. eller re-konfiguration til et gennemstrøm system.

# - Manifold kølevandet by-passer termostaten, som på det org. manifoldet til Zenith-Stromberg/SU.

# - K&N Plenums, således man evt. kan bruge det org. filterhus (evt. med K&N filter) tilkoblet en snorkel, i stedet for det mindre heldige pandekagefilter som oftes vælges.

# - På JWR/Offenhauser er det temmlig essentielt at man vender carb. rigtigt i relation til manifold designet.

Det er måske ikke så dum en ide at få en der "100 metermester" i RV8 og de utallige modifikations der findes, til kaste til blik på installationen, der virker umiddelbart ikke som det er beskrevet, som om det er helt optimal.

Mv. Ole

Ps. Har en gang set en installation, hvor der på tilgangs slangen til heater matrix var monteret en vacuum styret flow control valve (fandtes åbenbart på nogle gamle serie-landy, kølesystemer). Den åbnet/lukket i relation til vacuum trykket, hvis sådan en bandit er monteret - så tag lige at kast den af helvede til...
Index
104621: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kølesystem RRC ... .. (07-11-2010 22:30:45) (svar på 104501)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.35)
Det skal jeg have. Tak for detaljeret input. En slange fra heater matrix - varmeapparatet, ikke? Afgangsslange, det har jeg nu udnævnt den nederste til at være. I en periode har det åbenbart været omvendt, hvilket virker forkert. Indtil videre har det kørt uden problemer (<100 km) og, synes jeg, med markant mere stabil visning på termometeret uanset kørsel (selv i tomgang hvor det netop ellers er at den godt kan kravle opad). Men den forbindelse skal jeg nok etablere inden jeg genmonterer termostaten. For selvom jeg har kørt uden termostat et stykke tid nu for at eliminere fejl på den, så har der stadig kunnet opstå denne tendens til overhedning ved lang tids køkørsel - som jeg så har kunnet 'fange' og dæmpe ved at gå i Neutral og spinne lidt med motoren - somom netop et øget flow af kølevand var det der skulle til. Og hver gang er blæserluften blevet køld, samtidigt med at termometret begyndte at kravle opad. Hvad der jo godt kan hænge sammen med en ringere køling med den manifold. Hvis varmeslangerne samtidig har været forbundet således at varmeapparatet ved svagt vandtryk kunne komme til at dræne toppen for vand, så synes jeg det ligner en plausibel forklaring indtil den kan modbevises - ikke mindst fordi den ikke involverer skift af motorblok.

Manifolden fyldes fra pumpen igennem en studs på manifoldens underside, og umiddelbart ved denne studs er den bagudvendte til varmeapparatet. Da jeg fornylig skiftede manifoldpakningen så jeg, at de to vandkanaler bagest var blændede i forhold til den oprindelige (altså de fandtes på topstykkerne og i pakningerne men ikke i manifolden). Det forekom mig noget uhensigtsmæssigt. Et øget flow på toppen må være godt under alle forhold.

Ved lidt nærmere eftertanke hælder jeg egentlig mere til den særlig elbow. Må undersøge nærmere. Der står Edelbrock på manifolden. Og Carter Competition Series på karburatoren ..