104501:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kølesystem RRC ... .. (06-11-2010 01:25:50) (svar på
104446)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 188.177.22.134)
Med udgangs punkt i at betegnelsen "amerikanerkarburator med en manifold" muligvis dækker over Holley eller Edelbrock carb. kombineret med en af de tre normale manifold - JWR/Offenhauser - Edelbrock - Offenhauser 360.
Tror jeg godt at jeg med 99% sikkerhed, kan sige at køle/varme systemets config. på din RR RV8 3.5L carb. ikke er korrekt eller særlig godt/heldigt lavet.
Beskrivelsen ligner til forveksling den legendariske og desværre også helt normale fejl, når nogle uden tilstrækklig teknisk kompetence eller forståelse, uheldigvis fortager når de modificer deres RV8.
Det vill naturligvis være godt, hvis man i detalje (typebetegnelse) beskrev de faktuelle komponenter.
Det er relativt vigtigt for en RV8 at der et lille men konstant cirkulation på kølevandet i topstykkerne + manifold, ellers vil den let kunne lide af hedeslag, før termostaten åbner helt og tillader tilstrækklig cirkulation af kølevandet.
På det org. Zenith-Stromberg/SU. manifold klaret Solihull opgaven ved at carb.-tower på manifoldet fik et vandstuds som blev forbundet direkte til frontkøleren, og der med den rigtigte cirkulation af top + manifold.
På JWR/Offenhauser - Edelbrock - Offenhauser 360 manifolde er der naturligvis ikke et carb.-tower. Men der er mulighed kølevands cirkulation i forbindelse med termostat elbow på manifoldet, men det kræver et specielt elbow, og det er lige netop der, den knækker for de fleste homehustler.
De fleste DIY entusiaster genbruger det org. elbow, og så er der klart nok ingen by-pass af termostaten. det giver ofte problemer.
Man skal altså anskaffe sig et elbow med by-pass mulighed som er afstemt til brug i forbindelsen med JWR/Offenhauser - Edelbrock - Offenhauser 360 manifolde ellers man er tvunget til modificer sit org. elbow.
(Bemærk venligst at der findes, flere forskellige elbow, afhængige af om installationen er til P6, Rover 3500, SD1, Buick/Oldsmobile/Pontiac, RRC eller 90/110/DEF.)
Man kan dog bruge en anden metode - hvis man evt. er lidt kreativ. Man kan introducer et T-stykke i afgangsslangen af heater matrix som forbindes direkte til frontkøleren for skabe den samme cirkulation.
(Bemærk venligst at flow indication (pil) på den illustreret figur er temmlig ambivalent, sikkert den specielle engelske præcision ;-) man af og til ser fra Solihull)
Der er iøvrigt par små detaljer, som måske er være at bemærke. Hvis man gerne vil bruge sin Edelbrock carb. til off-road.
# - 4 barrel spacer på flangen mellen carb. og manifold, isolerer for varmen, samt øger flow.
# - 6252 Needles & 0.080 Jets idet de passer bedre til en lille cubic-motor som 215" i virkligheden er...skal naturligvis justeres hvis man har ported kanaler, større ventiler eller større volume.
# - Off-road Needles i svømmerhuset...!! korrekt justeret naturligvis..
# - Benzin regulator 3-5 psi. eller re-konfiguration til et gennemstrøm system.
# - Manifold kølevandet by-passer termostaten, som på det org. manifoldet til Zenith-Stromberg/SU.
# - K&N Plenums, således man evt. kan bruge det org. filterhus (evt. med K&N filter) tilkoblet en snorkel, i stedet for det mindre heldige pandekagefilter som oftes vælges.
# - På JWR/Offenhauser er det temmlig essentielt at man vender carb. rigtigt i relation til manifold designet.
Det er måske ikke så dum en ide at få en der "100 metermester" i RV8 og de utallige modifikations der findes, til kaste til blik på installationen, der virker umiddelbart ikke som det er beskrevet, som om det er helt optimal.
Mv. Ole
Ps. Har en gang set en installation, hvor der på tilgangs slangen til heater matrix var monteret en vacuum styret flow control valve (fandtes åbenbart på nogle gamle serie-landy, kølesystemer). Den åbnet/lukket i relation til vacuum trykket, hvis sådan en bandit er monteret - så tag lige at kast den af helvede til...