tilbage

Land Rover Forum  

Index
112843: Motor SIII (30-07-2011 10:02:04)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej Forum,

Jeg er i gang at hovedrenovere en 88 SIII. Motoren i den bil jeg købte var færdig, så jeg skulle finde en ny. Jeg har siden lagt to forskellige 2,25 diesel motorer i, til en samlet pris på 21.000 kr, og da det viste sig at nummer to motor (og den absolut dyreste) heller ikke fungerede, skal jeg finde på noget andet. (dvs. det der HELT slut med at købe brugte motorer)

Er der nogen der har erfaring med at købe renoverede motorer hos Turner Engineering? Jeg tænker ikke mindst på alt det praktiske omkring fragt osv men naturligvis osse kvaliteten af det arbejde de udfører.

mvh Bjarne





Index
112845: sv: Motor SIII (30-07-2011 11:17:50) (svar på 112843)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

Du kunne jo også få renoveret en af de motore du har hos en cylindersmed i DK. Få honet cylindrene, skiftet stempler, -og stempelringe, topstykket planet og ventiler slibet og skiftet osv. Afbalanceret krumptap, ny oliepumpe m.m. Jeg er næsten lige ved at tro at det er lige så billigt som at få en hjem fra England, når man lægger moms og fragt osv til.

Synes dog det lyder lidt dyrt hvis du har givet over 20 kilo for to gamle 2.25D motore. Plejer de ikke at gå for under det halve?

Mvh Niels
Index
112847: sv: sv: Motor SIII (30-07-2011 11:39:54) (svar på 112845)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det løber jo hurtigt op hvis man indleverer bilen til en mekker og lader ham ordne det hele og så er det ikke spor sjovet at køre seriebil eller bil i det hele taget.

Den nyeste seriebilmotor er snart 30 år gammel, så man kan dårligt finde en der er rimelig stand og lige til at plumpe i hullet.

Personligt ville jeg renovere en af de motorer du har, som Niels skriver, så få en cylinderservice til at ordne blokken evt. med boring og nye stempler og ordne toppen med nye ventiler, styr og sæder, ny oliepumpe, få en helt ny indsprøjtningspumpe og helt nye dysser så er der gode muligheder for at projektet lykkes.
Reservedelene kan købes i UK til anstændige priser.

Det løber hurtigt op i 15-18.000,- kr men så har du også motor så længe du gider at køre i bilen.

Lige på Sydsjælland er der ikke nogen som er hajer til serie Land Rover, men på Fyn og øst Jylland, der er et par stykker jeg selv ville sætte min bil hos.

Turner er en af de seriøse spillere, god kvalitet og stabilt foretagende, men fragten er den store nitte i spillet, men en palle med en motor kan alle speditører håndtere, f.eks. DFDS som er meget stærke på UK.

Ingen er ufejlbarlige, så hvis du løber ind i en reklamationssag så er det møjbesværgligt at skulle betale for at sende motoren frem og tilbage til UK, det hænger slet ikke sammen, så er det meget nemmere med et værksted i DK.

Er du sikker på at de motorer du har ikke blot kan "fikses" så de kører igen, evt. med nye lejer og en ny indsprøjtningspumpe og nye dysser??
Er kompressionen helt væk og de bruger sindssygt med olie osv.?

Mvh
Kenneth Poulsen
Jeg bruger også:
http://serieslandrover.10.forumer.com/
for os der ikke kan få nok af seriebiler. ;)
Index
112848: sv: sv: sv: Motor SIII (30-07-2011 13:17:14) (svar på 112847)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej Kenneth,

Den første motor jeg forsøgte mig med skal jeg indrømme at jeg ikke har dyrket så meget.

Den motor jeg lige har kæmpet med er købt renoveret med nye lejer honet osv. og alt skulle være tip top.

Den røg som en i helvede da jeg startede den op. så har jeg prøvet alt det sædvanlige: Indstilling, nye dysser ny pumpe osv. det hjalp ikke. så tog jeg toppen af den i går og kunne konstatere at pånær sylelder 3 var både indsugnig og udstødning syltet ind i sod og slagger. det viste sig at samtlige ventiler og sæder var brændte. mega slør i styrene så meget at olietyvene ikke har en chance for at skrabe stængerne rene. Nå men det er jo bare at få renoveret topstykket.

da jeg så kikkede på blokken var to stempler brændt og den gik meget stramt med toppen af. (i min barnlige navitet troede jeg at kompressionen var sindsyg god da jeg købte den.) da jeg så ved nærmere eftersyn kunne konstatere at der var en revne i motorblokken mellem 2. og 3. sylender så ved selv jeg at det ikke er så godt.

men det er bestemt en mulighed med den første motor hvis du mener man kan få den renoveret for 15-18 kilo i dk.

go weekend
Index
112910: sv: sv: sv: sv: Motor SIII (02-08-2011 10:55:46) (svar på 112848)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.36)
Har du haft fat i sælger?
Jeg ville kræve erstatning!
Index
112849: sv: sv: Motor SIII (30-07-2011 13:31:29) (svar på 112845)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej Niels Erik,

mht til prisen så har jeg købt begge motorer i Roverbørsen. en til 7 og en til14.

dengang var jeg så naiv at tro at jo mere de koster jo bedre er de.

Du mener lige som Kenneth, at man kan få renoveret en gammel motor for det samme som det koster i UK! Jeg troede det var meget dyrere.


mvh Bjarne


Index
112850: sv: sv: sv: Motor SIII (30-07-2011 14:05:16) (svar på 112849)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.169.169)
Jeg ville prøve midtjysk cylinderservice, i viborg. Pris ca 11 kilo + moms, for en shortsblok. Men du kan jo ringe til dem, og få et tilbud. De er kun kendt for godt arbejde, altså så vidt jeg ved. Hilsen Morten.
Index
112851: sv: sv: sv: Motor SIII (30-07-2011 14:06:44) (svar på 112849)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Bjarne.

Det er jo det med brugte motorer. Det er ligesom med brugte biler, eller alt mulig andet brugt. Det er en tillidssag. Jeg købte f.eks en gammel GolfII hos en lokal mekanikker. Både bil og sælger så tilforladelige ud. Men jeg blev klogere! Det var så en lærestreg til en 10-15000,-!

Fordelen ved at få en lidt slidt motor hovedrenoveret er netop som Kenneth siger, at så har du en reklamationsret overfor et etableret firma. Det har du ikke overfor en privat klamphugger der ikke har skrubler ved at sælge skrot som det rene guld. Håber sandelig ikke det var en klubkammerat du købte den motor af. Eller at han i det mindste var ligeså uvidende som dig om standen.

Det er muligt at det er lidt dyrere at renovere en diesel end en benziner, og det er naturligvis dyrere hvis en mekanikker skal skrue den sammen. Men da min 2.25 benz stod af, fik jeg et prisoverslag på 10.000,- for honing, nye stempler monteret, topstykke renovering etc. -hvis jeg selv skruede den sammen. Jeg var dog så heldig at finde en hovedrenoveret i Doktor Urbans "jernstak" (Vi fandt ud af at den havde været renoveret, da toppakningen gik mellem 2.og 3. cyl. pga manglende efterspænding. Men det er altsammen en anden historie.)

Alternativt kunne du måske overveje en benziner? Jeg ved at der findes flere benzinere derude. Vores regions reservedelsmand Bo Hansen havde i hvert fald ind til flere til salg sidst jeg tjekkede. De kostede ikke i nærheden af det du har givet for din ødelagte diesel. Benzinere er også nemmere at arbejde med, og hvis du så ender med at koste en 10.000,- i den brugte benziner, så har du den mest silkebløde motor du kan få i din veteranbil.

Et hurtigt tjek på http://turner-engineering.co.uk/html/strippedengines.html siger at prisen på en "service-exchange" dvs "ombytter" dvs de vil ha' din gamle motor i bytte, den er på ca. 2100£ Det er ved gældende dagskurs ca. 18000,- dertil 20% moms OG fragt! BÅDE af den nye og den gamle motor.

For den slags penge kommer man langt herhjemme. (Hvis man sørger for at komme de rigtige steder. ;-) ) Ku' f.eks gi' Bo Hansen et kald. Hans nummer står på reg.Fyns hjemmeside.

Knæk og bræk.

Mvh Niels
Index
112852: sv: sv: sv: sv: Motor SIII (30-07-2011 19:58:51) (svar på 112851)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej Niels,

Knæk og Bræk!! siger man osse det i LR-kredse:-)

Jeg læste et gammelt indlæg på forum, hvor et medlem meget klogt skrev omkring handel med brugte motorer, gearkasser osv.:så længe den sidste idiot ikke er født endnu så vil der altid være nogle der snyder og nogle der blir snydt.

Jeg ved godt at jer er et naivt fjols, men det fører ikke til noget at sidde og øffe over det.

mht benzin/diesel, så har du fuldstændig ret. en hver fornuftig sjæl ville lægge en benzinmotor i. støj, vægtafgift, driftsikkerhed etc. jeg ved ikke hvorfor, men det skal altså være en dieselmotor!

i morgen splitter jeg den anden motor ad, og så tager jeg den derfra.

mvh Bjarne

Index
112853: sv: sv: sv: sv: sv: Motor SIII (30-07-2011 20:38:10) (svar på 112852)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.70.244)
Hej Bjarne. Nu du er så godt igang med et projekt, der lader til at blive ret dyrt, hvad så med at opgradere til en 200 tdi? Det ville jeg så få gjort i UK. Få hele bilen derover og kør hjem igen i en ny bil. Koster måske 25 K men så har du dælma også fået gjort noget, der rykker. Naturligvis inkl. gearkasse renovering etc.

Serie hilsen
Index
112890: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor SIII (01-08-2011 13:40:12) (svar på 112853)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.240.108)
Mht 2.25d skal man have i baghovedet at den, som så meget andet Land Rovercrap blev konstrueret "overnigth" med tilsvarende benzinmotor som baggrund for mere end 50 år siden og produktionen stoppede for 30 år siden; haltede dog videre som lidt bedre 5hovedlejers. 2.25d har aldrig været det som var udset at skulle overleve Armageddon sammen med kakerlakker og skorpioner; kører den længere end 80000-100000km kan man droppe aftenbønnen.
Motorrenovering, især dieselmotorer, er en tillidssag, som kræver erfaring og akkuratesse. Cylindergange skal bores op;
honing, altså slibning med børste op til næste overstørrelse, er klamphuggeri; er der ovalitet og skævslidt cylindergang følger dette med. Turner er korrekt nok en institution inden for renovering af Land Rovermotorer, men der er bare lige det med fragten som jo er X 2.
Men som Søren foreslår, er der alternative motorer- 200TDI er et af de bedre, dersom man ikke er purist.
Index
112891: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor SIII (01-08-2011 15:34:00) (svar på 112890)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
"Land Rover crap" arrh Verner. Sådan siger en entusaist da ikke? :) Det er muligt at en 2.25D aldrig har været kendt for at være langtidsholdbar, men en derfra og så til at kalde den "crap" (lort) En del af problemet skyldes sikkert at de som ofte er blevet pint alt for voldsomt af ejere der mente at de relativt svage motorer skulle klare mere end de faktisk kunne. Fra min bagrund på en maskinstation ved jeg at den sikre måde at tage livet af en hvilken som helst diesel, det er at lade den arbejde (for) hårdt.

Jeg er nu heller ikke helt enig i at man ikke kan bore en cylinder op, så den bliver rund igen. Men det kræver utvivlsdomt det rette værktøj og den rette håndværker.

Så er der 200TDi motoren. Jeg har prøvet at køre en SIII med 200TDi i en grusgrav. Det var sjovt! Rigtig sjovt! Der var intet der stoppede den vogn. Den tog næsten 45 graders stigninger, uden tilløb, uden voldsomme omdrejninger. Den bare ÅD sig op.

Meeen inden man kaster sådan en maskine i sin motor, så er der jo lige den gamle traver med at SKAT og syn. Det kan godt synes, også som godkendt konstruktiv ændring, men så er der noget med ny afgift til Staten. Så er der lige det med at man skal passe på transmissionen, for den bliver jo ikke stærkere af at man lægger en meget stærkere motor i. Jge har set en Lightweight, som dens nye ejer blev træt af, fordi hele transmissionen var rykket i stykker af en 200TDi. Så bare fordi man kan følge med borgergryderne i krydsene, så er det ikke ensbetydende med at det er nogen go' ide. Dertil kommer også at den larmer helt utroligt i forhold til en gammel forkammer-diesel. Alt sammen noget man bør have med i overvejelserne inden man smider en 200TDi'er i sin seriebil.

Jeg ville stadigvæk ringe til Bo og høre lidt om hvad han har liggende på hylden. Og i følge min ydmyge mening så er en 2.25 benz en skøn motor. Den passer 100% til bilen og den kan komme til at gå så silkeblødt at det eneste man kan høre i tomgang er kileremmen. Bare spørg Hartley!

Med de varmeste rover-hilsener. Niels
Index
112892: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor SIII (01-08-2011 15:35:39) (svar på 112890)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
En 200 TDI er super, men hvis du vil holde dig på lovens smalle sti så kan man gå hele vejen og få den synet og betale afgift , men man kan også afmontere turbo så den er en 200 DI med 86 HK. Hvis jeg igen skal på den gallej så bliver det en 200 TDI med betalt afgift og synet med den motor.
Der findes alternative motorer sågar en ford td hvor der kan fås et ovegangsstykke ( det hedder det nok ikke)i mellem motor og gearkasse, med ca 86 HK, jeg så SAS bruge denne motor i Irak med stort held.
Jeg har selv en 2,25 L D der kører ok men den bliver også passet og ikke kørt over 80 km´t.
Fortsat god fornøjelse med din motor, og husk se dig godt for ude blandt "autoriserede" mekkere for jeg er selv blevet snydt så vandet stadig driver.
MVH Jens E og den grønne bisse.
Index
112893: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor SIII (01-08-2011 19:09:52) (svar på 112892)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.168.54)
Vi bør vel også, prøve, at holde de gamle biler orginale!!! Kører måske bedre med en 200 tdi. Men det er jo ikke en serie 3. Hvis det var mig ville jeg bide tænderne, sammen, og få lavet den gamle, motor. Som jeg har valgt, at gøre med, min egen serie 2a. Du står, jo også, med en bedre, handelsvare, hvis du en dag skal, sælge, din bil. Hilsen Morten.
Index
112902: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor SIII (02-08-2011 09:29:13) (svar på 112893)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Jeg må indrømme at en ret god motor som jeg havde i den gamle LW før der blev lagt en 200 tdi i, ja det var en 2,5 NA og den kørte fantastisk. havde jeg bare tænkt mig om en ekstra gang, for den spandt som en mis med et 300tdi luftfilter sat på så den fik godt med luft, god olie og justeret super.
Den spandt ca 90 kmt og gik ca 8 km/l, så det er absolut også en mulighed, hvis jeg skal derud igen ( og det skal jeg nok)
Ja det er fedt at have en original Laro, og jeg har snart vænnet mig til at trille med de 77,5 km`t i den grønne bisse, så det er planen i denne week end til Fyn vel at mærke stille og roligt læsset op med alskens ting og fred og høreværn.
Der må være nogen derude der kan komme med en opskrift på at fikse en 2,25 L D så den ikke smider olie ud over det hele.
MVH Jens E og den grønne bisse
Index
112909: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor SIII (02-08-2011 10:25:45) (svar på 112902)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Jens.

Der findes en løsning på det med olien - Men motoren holder ikke så længe uden olie:-)

MVH Jakob
Index
112913: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor SIII (02-08-2011 11:04:20) (svar på 112893)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej Morten,

Du er inde på noget af det rigtige selvom Verner desværre nok har lidt ret i at Laylands 2,25 diesel ikke vil gå over i historien som et teknologisk vidunder.

Den 1. motor jeg købte har jeg nu kikket nærmere på. Det viser sig at den så vidt jeg kan se aldrig har været pillet ved før og at den er velegnet til at blive renoveret. Det ser heller ikke ud til at den har gået alvertens mange km.

så den er nu strippet og indleveret til Næstved Cylenderservice og jeg får et tilbud i næste uge. Så det blir lidt spændende hvilken pris de kommer med.

Jeg vender tilbage når jeg er blevet klogere.

Tak til alle for jeres råd og vejledning

Bjarne
Index
112922: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor SIII (02-08-2011 17:46:02) (svar på 112913)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.169.233)
Ja gør det vil gerne høre, om dit projekt, venter også, spændt på min egen, motor. Knæk og bræk. Hilsen Morten.