tilbage

Land Rover Forum  

121093: Forbinde omformer 24-12 volt (22-02-2012 22:43:07)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej forum,

Har fået en omformer op under neglene i forbindelse med noget bytteri - den skal modtage 24v og laver så om til 12 36amp (så kan vi jo få kølig pils, gps og luftpumpe til madrasserne og så videre) - ihvertfald, jeg vil jo rigtig gerne installere dyret, koble et par udtag på (cigarettændertypen) så det kan bruges i min ex mil 24volt bil. Men, hvordan forbinder jeg bedst fra batterierne plus og minus fra det ene, eller eller plus fra det ene og minus fra det andet eller noget helt tredie - de to batterier jeg har i bilen er 12volt, serieforbundet, er det evt. noget her, jeg skal hugge ind i og tage strømmen fra? Det eneste jeg umiddelbart er klar over er, at der ikke må belastes ulige

håber nogle derude sidder med nøglen?!

bedste hilsner
Bornholm, Lars
121094: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (22-02-2012 23:01:49) (svar på 121093)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Forbind den fra plus på det batteri hvor kablet til starteren sidder, med en sikring imellem. Minus kobler du til minus på det batteri der går til stel. detkunne være en god ide at sætte en afbryder ind også, bare for en god ordens skyld..

Henrik Klinge
121095: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (22-02-2012 23:10:28) (svar på 121094)
Lars, ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Henrik, det var hurtigt svar, tusinde tak, det lyder som den første tanke jeg havde selv, vil bare være sikker på, at det er den rette måde at gå ind i systemet og hente strømmen ud, så batterierne ikke klapper sammen - og angående afbryder, så er der afbryder direkte på apparatet, så man behøver ikke slå ledningen af, for at stoppe elektronikken, ligesom der er diverse sikringer ifht overforbrug, overophedning m.m.


Den kommer til at sidde ca. 20 cm fra batterierne, der står mellem førersæde og passagersæde ophængt på skillevæggen mellem kabine og bageste del af vognen - gode forslag til anvendelse m.m. modtages også gerne, hvis nogen har lyst til at byde ind...

121096: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (22-02-2012 23:16:03) (svar på 121095)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.215)
Der findes nogen omformere, der bruger konstant spænding selvom de ikke bliver brugt. Derfor et det klogt med en afbryderkontakt, evt. styret af tændingen.
121097: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (22-02-2012 23:24:00) (svar på 121096)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Paul,

tak for endnu et af dine indlæg

Jeg kan godt se fornuften i, at den "kører over" tændingen, så den ikke aflader batterierne, hvis man glemmer ungernes dvd eller lign i et stik bag bilen - hvor vidtløftig er sådan en operation? Jeg tænker mere på, hvor vil du så, i modsætning til Henrik foreslå, at den kobles plus og minus?

Jeg er ikke helt lige klar over, om den i slukket tilstand med stadig tilkoblet, vil bruge strøm - tændingsopretaionen vil ihvertfald kunne løse dette omvendt, så har jeg ladet mig fortælle, at der er indbygget strømvagt, så den slukker ned, hvis afladningen er for voldsom.... hmm

link til maskineriet her:
http://www.iccom.dk/radio-hobby/Z-R35-billed-data.htm

Lars
121099: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (22-02-2012 23:44:32) (svar på 121097)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.215)
Du slår til med den helt store forhammer!

De fleste køletasker/bokse kører på 12 - 24 V, det samme gælder GPS'er, mobilladere osv.

Omformere bør altid køre direkte på batterierne og altid med egen sikring og tændingstyret tilkobling.
Så kan der ikke gå noget galt. De fleste omformere har plus og minus (!!!!) samt en indgang til tænd/slukstyring.

Omformeren må ikke blive våd og alle stikdåser bør vende nedad. Så kommer der ikke noget vand ned i dem, hvis du skulle køre topløs...
121100: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 00:05:58) (svar på 121099)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.109.12)
er du her endnu Poul jeg har sendt dig en mail
121101: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 00:24:12) (svar på 121099)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
hehe, forhammer...hmmm... tjah, beskeden er måske ikke helt forstået, mener du Paul, at det er overkill med sådan en omformer??!! Den er i huset, og kan lige så godt blive brugt som ligge hengemt, det er der allerede så meget ander, der gør - og når nu det eneste udtag jeg har i bilen er det originale 24V og min gps siger 12V min kølefætter siger 12V eller 240V og ungernes dvd siger 12V så har jeg ikke risikeret at koble dem til 24V stikket af frygt for at den dobbelte portion vil brænde dem af ;-)

Henriks løsning med at koble direkte til plus på batteriet til starteren og minus på batteriet til stel løser problemet med at koble direkte og på hver sit batteri, men ikke som jeg ser det, problemet med at den så kører over tændingen, eller rettere, så kører den dermed IKKE over tændingen, men får strøm hele tiden?!

Angående en sikring, ja, så kan jeg godt forstå, at den skal sikres, men igen, den har jo netop indbygget sikring.... hmmm...

Den har ikke udtag, men ledningsholdere, hvortil der kan kobles, nåja, ledninger, der så igen kan tilsluttes udstyr, i mit tilfælde et ønske om et par 12volt udtag... den bliver fastmonteret på skillevæggen mellem kabine og bageste del, og kommer ikke i berøring med vand, med mindre jeg skal dybdebombe med selve bilen under et eller andet træf...

Kører en 109" med hardtop, så skal der luft ind (og regn) bliver det med sideruden trukket frem eller luftspjældende oppe :-D

Lars

121131: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 19:13:03) (svar på 121101)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.215)
Nå, Lars,
jeg tog bare mine elektriske sager og de har næsten alle 12/24 volt, men lad det nu ligge...
Når du nu har indkøbt omformeren, ville det være nonsense ikke at bruge den og den af Henrik foreslåede opsætning bifalder jeg fortsat.
Hvad omformerens egen sikring sikrer, ved jeg ikke 100%, men gætter mig til, at det er mod overbelastning på forbrugssiden (12v udgang).
Den af Henrik og mig foreslåede sikring skal være til sikkerhed for, hvis omformeren går i udu. Jeg har på alle mine udtag fra batteriet en sikring på hver - og en sikkerheds skyld...
Tændningsstyret tænd/sluk af omformeren er en sikkerhed, men du kan nøjes med at installere en hovedafbryder, som du betjener hver gang, du forlader køretøjet. Det er ren routine. Og en lille ekstra tyverisikring!
121102: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 07:27:25) (svar på 121093)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.120.77.18)
Hej. Hvis du har 2 stk. 12V batterier i serie, hvorfor så alt det "bøvl" med omformer, du kan da bare via et relæ der styres af tændingen og evt. en sikring, og så et par udtag gå ind på det ene batteri istedet for, så sparer du den omformer som evt. har et tomgangsforbrug.
121107: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 08:18:37) (svar på 121102)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Man må ALDRIG trække 12 volt ud fra det ene af to serieforbundne batterier !!!!

Herved belastes batterierne forskelligt, og kan ikke oplades ens, med "døden" til følge..

1270
Paw
121109: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 08:37:09) (svar på 121107)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.120.77.18)
underligt det så virkede på min lightweight uden problemer og uden at batterierne gik "døde" Mlrh Jesper
121110: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 08:41:52) (svar på 121109)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.120.77.18)
I forlængelse af mit sidste indlæg, så er trailer stikket med 12V også lavet så der trækkes 12V ud på midten af batterierne og så via relæer, igen uden problemer heller ikke med batterierne
121112: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 09:13:23) (svar på 121110)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Uanset hvor mange der er sluppet godt fra det, er dwet stadig forkert, og ikke noget godt råd at give....

1270
Paw
121115: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 12:02:17) (svar på 121112)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.120.77.18)
Hej Paw. Det er så din mening, og hvis vi skulle gå efter hvilke råd der er gode/brugbare så skulle der sorteres en hel del fra, da de er direkte farlige/skadelige for bilen, og med hensyn til mit råd, så har jeg snakket med et par autoelektrikere/elektrikere og de kan ikke se noget problem, men lad os bare slutte den der. Mlrh Jesper
121116: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 13:14:38) (svar på 121112)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Som elfagmand er jeg helt enig med Jesper i hans løsningsforslag. Jeg kan simpelthen ikke se, hvad det er der kan være ulempen. Umiddelbart vil et strømudtag fra eet af batterierne, forudsat at det er korrekt installeret med sikringer osv., være en udemærket løsning. Man skal selvfølgelig være opmærksom på hvad der er stel, 12 og 24V, så man undgår afbrænding, men er + lederen forsvarligt tilsluttet og sikret, så må det være den rigtige løsning, og ikke bare noget fusk. Der er så stor forskel på batterier, selv hvis man køber i den bedre klasse, at det ikke skulle være et problem.
I vores laboratorie har vi batterier i serie til at give 5000A til testopstillinger. Dem kobler vi frit imellem at bruge i serie og parallelle afhængig af det aktuelle behov, ladetilstand osv, og det gør vi med god samvitttighed. Dermed vil nogle af batterierne helt sikkert blive lastet forskelligt, og til tider vil vi have mindre ladede batterier i serie med helt opladede batterier. Det giver ikke helt optimal spænding, og ladetilstanden vil ikke være bedre end det dårligst opladede batteri i serien, men det er da, såvidt jeg kan se, den eneste ulempe.
121117: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 14:20:27) (svar på 121116)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.153.193)
Man kan sikre sig mod et "sammenklappet" batteri ved at smide en sikring ind imellem hvert led mellem parallel eller serieforbundene batterier. Det er sandt der er en risiko, omænd meget lille. Men en siking roder bod på dette i det tilfælde et batteri pludselig trækker en markant større strøm pga. en korstlutning ifl. sammenklappet celler. Det skal selvfølgelig være en sikringstype der kan klare dit forbrug.


121119: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 14:50:18) (svar på 121117)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Jeg bliver altså nødt til at skrive, at dette lyder som noget vrøvl. I et kredsløb af serieforbundne elementer, er strømmen den samme, ligegyldig hvor du måler. Spændingsfaldet er derimod varierende, men det kræver lidt mere elektronik at overvåge og sikre sig mod ulykker derfra.
121120: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 15:38:23) (svar på 121119)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.153.193)
Du har helt ret så længe vi taler om serieforbundene batterier. Men er de i parallel er det vigtigt. netop pga. faren ved sammenklapning. Jeg skulle have udeladt ordet serieforbundene, det var en fejl. Tak for korrektionen.
121135: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 20:16:03) (svar på 121120)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej igen allesammen, først og fremmest tak for mange forskellige input


Angånde serie eller parallel, så er det vel egetlig mig, der har startet med at skrive 2 12V batterier, der er sat i serie - det er også muligt, det er forkert, de er måske parallel forbundne...

Ihvertfald kører alle mit el 24Volt i bilen

Og så fik jeg en omformer - der kan lave 24 Volt om til 12

Henrik skrev i går, at jeg bare kunne koble plus på det ene batteri og minus på det andet, så trækker jeg ikke ulige på de to batterier og min omformer mdtager så stadig 24Volt, den så kan lave om til 12Volt

Som Jesper skriver, så kunne det måske være en mulighed at hente 12Volt mellem de to batterier, og dette skulle ikke skade det ene eller det andet batteri... men jeg skal altså hente 24Volt... jeg har talt med flere, der også anvender batterier til dagligt, lastbil, og konklusionen er ens - kobler du kun til det ene batteri, så klapper det relativt hurtigt sammen, da ladningen og afladningen ikke er ens... så bliver det hurtigt en dyr fornøjelse... men jeg bøjer mig gerne i støvet for en fagmands udsagn. Så jeg vil gerne høre, hvis jeg skal koble f.eks. om til 12V på anhængerstikket via mit 24Volt anlæg, hvor skal jeg så tage fra, hvad skal der til ud over ledning? Mit spørgsmål er mest fordi, jeg ikke helt kan forstå, hvorfor man i både busser og lastbiler sætter en traileromformer ind, hvis det bare er at gå over batteriet??

Paul, du har ret mht sikringer - det skal selvfølgelig være på plads

Et sidste spørgsmål, er der nogen overhovedet herinde, der har et diagram over ledningsforbindelsen i forhold til mit spørgsmål??

Bedste hilsner
Lars
121137: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (24-02-2012 08:57:47) (svar på 121135)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 176.23.72.92)
Plus ledning til converter fra den plus på det batteri bilen får strøm. Minus på det andet! Sæt en sikring og en afbryder imellem. 36 ampere, det var meget, så husk at dimentionere derefter.
Sådan har jeg koblet op i min Lightweight og det virker for mig!
121138: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (24-02-2012 08:58:47) (svar på 121135)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.21.149)
Forvirringen breder sig.
Din bil har et 24V elsystem. Der er ingen dele af det der kører på 12V og derfor skal alt incl. batteriet også være på 24V.
Et batteri er opbygget af celler der hver har en spænding på 2V. Når man serieforbinder dem "skubber" de hver i sær på hinanden og giver tilsammen en højere spænding.
De mest almindelige batterier består af 6 celler i en kasse der kaldes et 12V batteri.
For at få 24V kan man så sætte to 12V batterier i serie så de "skubber" på hinanden og giver 24V og danner et stort batteri.
På nogen busser og lastbiler hvor man har brug for et rigtigt stort 24V batteri, vælger man nogen gange at bruge fire 6V batterier i serie, da 6V batterier kan fås med meget store kapaciteter (størrelsen på cellerne).

En celle er altså lidt ligesom en cylinder i din motor, den bidrager til kraften og sætter du flere sammen får du flere hestekræfter.

På samme måde som hver cylinder i bilen helst skal yde lige stor kraft for ikke at belaste motoren skadeligt, skal dine celler i batterierne også helst oplades og aflades ligeligt.

Det er ikke så slemt at aflade en række celler i et samlet batteri. (som f.eks. når du tager strøm fra seks celler til 12V).
Problemet er når de skal oplades. Så bliver du nødt til at oplade hele batteriet på en gang med din 24V generator.
På et tidspunkt er den del af dit batteri du ikke har taget strøm fra opladet, men resten er ikke.

Der kan ske to ting nu alt afhængigt af hvordan din laderegulator i bilen er bygget.
Enten fortsætter den med at lade til alle cellerne er fuldt opladede, eller også stopper den med at lade.

Begge dele er lige skadelige. Enten overoplades nogen af cellerne eller også oplades de aldrig helt.
En meget uheldig situation uanset hvad.

http://i1187.photobucket.com/albums/z390/Jens_Sigurdson/omformer.gif

Jeg har med mine ubehjælpsom streg, lavet et grunddiagram til dig (herover). Hvis du vil kan du indskyde afbrydere i serie med sikringerne også. Placeringen af sikringer skal være sådan at hvis en ledning slides over så vil sikringen brænde af. Dvs. at sikringen til omformeren skal sidde så tæt på batteriet som muligt og sikringen fra omformeren, skal sidde så tæt på den som muligt.

Hilsen
Jens
121148: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (25-02-2012 09:35:40) (svar på 121138)
Lars, morgentræt, derfor ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Jens, og igen, også hej til de sidste indlæggere...

Det er lige netop til at forstå din stregtegning, meget tydeligt og mange tak for det skriftlige input med sammenligningen med cylindere, det er da til at forstå :-)

Ja 36amp er meget, kommer aldrig til at max belaste, men hellere for meget end for lidt... og når nu det var det jeg kunne få.... haha

tusinde tak for alle input og al hjælp, håber andre også kan få glæde af denne tråd i fremtiden :-)

bedste hilsner samt ønsket om en dejlig weekend
Lars
121149: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (25-02-2012 12:18:44) (svar på 121148)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det var så lidt.

De 36 Ampere er nu ikke så meget hvis du kikker på dataene for omformeren. Det er nemlig spidsbelastningen der er angivet der.

Det tal du skal se på er det der hedder nominel belastning. Det er den strøm som omformeren kan klare kontinuert. Altså "for evigt" uden at brænde af.
Den strøm er opgivet til at være 15A for din omformer og er altså det du kan tillade dig at trække til f.eks. køletasker radioer osv. der har et jævnt forbrug.

Nogen ting, som f.eks. motorer trækker en stor strøm når de accelerer op i startøjeblikket. Helt op til fem gange deres nominelle forbrug. Det betyder at en blæser der måske er sat til at bruge 8 Ampere på typeskiltet, sagtens kan trække 40 Ampere indtil den er oppe i omdrejninger!

Det er meget rart at din omformer er lavet så den kan holde til en kortvarig høj belastning, men du kan ikke ustraffet gå over den nominelle ydelse i længere tid.

Typisk hænger tallene for spids og nominel belastning sammen med hvor godt omformeren er kølet. Skulle din omformer kunne klare spidsbelastningen kontinuert ville køleribberne være flere gange større, evt. med blæsere osv.

Det er for øvrigt vigtigt at du får monteret omformeren så den kan komme af med varmen. Helst så køleribber står lodret og får masser af frisk luft. Er det ikke muligt kan det være en god ide at sætte et lille U-formet skjold over med en blæser af god kvalitet fra en PC. Så der presses luft ind i kanalen med blæseren. Det larmer men kan gøre at en installation kan gennemføres på lidt plads.
Strømmen til blæseren tages fra udgangen af omformeren og den køre dermed kun når omformeren er tændt.

Hilsen
Jens
121254: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (27-02-2012 21:58:52) (svar på 121149)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej igen Jens, og atter engang tak for dine tanker og gode råd. Jeg er klar over nominelt forbrug m.m. ryger aldrig op i nærheden af 15 amp kontinuerligt. Planen er et par lygter til baglokalet, gpsén i enkelte tilfælde, køleboksen - tjah endnu sjældnere...og nåja, ungernes dvd ryger måske også med i, hvis der ellers er plads for noget af alt det andet - overvejer at trække tre cigaretstik og sætte dem smukt op på en mahogniplade, så det ser lidt lækkert ud... Selve omformeren kommer til at sidde klods op af batterikassen, med god luft omkring, og stikkene lige på den anden side af adskillelsen for og bag, så ledningsføringen bliver så absolut kort som muligt.
Mener disse ting kan bruges:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6567765864&n=-1939739045&pn=-1939736599
måske disse:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6567765864&n=1199147587&pn=1215917962
eller disse - de er lidt "pænere"
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6567765864&n=1199147587&pn=-911311519

til belysning to af disse...
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6567765864&n=1199147587&pn=1246111571

Jeg synes egentlig det kan være svært nok at vælge noget, der kan blive pænt og samtidig både brugbart men også holdbart, mener bare, tingene skal jo gerne blive siddende, når man "giver gas" i terrænet - og der skal ikke meget bump til med 25 km/t, før det hele dratter ned eller fra hinanden... men hvad, køber man billigt nok, kan man vel bare købe lidt mere, efterhånden som det ryger... :-))

Ihvertfald, tak til alle jer, der gav lyd i denne tråd :-) når min renovering engang bliver færdig, gerne før Bornholm Open i maj, så lægger jeg fotos af renoveringen op på serieforum ;-)
Lars
121255: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (27-02-2012 22:49:17) (svar på 121254)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.21.149)
Thansen eller ikke Thansen, det er spørgsmålet...
Personligt er jeg helt holdt op med at købe tilbehør eller reservedele i det pågældende etablissement.

Man får jo hvad man betaler for og hvis du først trækker momsen fra, 100% fortjeneste og fragt fra Kina, så er der ikke meget tilbage til producenten der også skal lave overskud og købe materialer...

Jeg tror egentligt ikke at de er decideret onde hos Thansen, de opfylder jo et behov på markedet.

Nå men konstruktiv kritik: Overvej om du har lyst til at bruge tid og penge på at lave et fint panel med stik osv. der måske skal skiftes om 10 dage til noget andet?
Hvis jeg skulle pege dig i en anden retning, så prøv at kikke lidt på marine-grej. Det er oftest lavet til at kunne holde til lidt af hvert og i rustfaste materialer.

Jeg har desværre aldrig besøgt jeres smukke ø, så jeg ved ikke helt hvad i har af forhandlere derover. Men en skibsproviantering har i vel mere end en af? Ellers er der jo rige muligheder pr. postordre.

Venlig hilsen
Jens
121256: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (27-02-2012 22:51:22) (svar på 121255)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.21.149)
Og det sædvanlige PS:

Husk nu at tage rigeligt med instruktive billeder og skriv en lille historie til Oasen :-)

Hilsen
Jens
121286: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (28-02-2012 15:51:14) (svar på 121254)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Total enig med Jens!! Thansen stumperne er ikke pengene værd, overhovedet!! Jeg har også været på den der med at "så er der råd til noget mere", men belært, så hellere noget mindre - i en god kvalitet.
Jeg ville også checke en marine el forhandler for nogle stumper der dur!
Feks http://marineworld.dk/
Ang cigaret tænder stik: Jeg fatter ikke at de ikke snart er udfaset..
Der er ingen der ryger i bilerne mere og de stik er af så ringe kvalitet at man knap fatter det..
Klip hellere stikkene af alt tilbehøret og lod nogle gode stik på.
Jeg har lavet alle mine udtag/tilbehør i XLR stik. Måske ikke beregnet til det, men dem havde jeg adgang til i rå mængder og det holder bare.
121352: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (01-03-2012 15:49:17) (svar på 121286)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Ole og Jens, ja, I har fuldstændig ret - og da det ikke er noget, der haster mere end det jager, er der intet til hinder for lige at trække den, til der er tur på havnen - har naturligvis en fin forretning til bådudstyr liggende flere steder herovre på øen....

tusinde tak for indlæg og meninger
Lars