tilbage

Land Rover Forum  

Index
127234: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (17-10-2012 09:02:54)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.144.239.130)
Hej

Min 90" fra 1986 er født med en 2,5 NA og jeg har nu fået den ide at skifte til V8 3,9 + aut. og mine spørgsmål er nu:

1) Må jeg det for synsmanden ?
2) Hvad vil synsmanden kræve af dokumentation ?
3) Hvad skal jeg bruge for at få SKAT til at beregne ny afgift ?
4) I hvilken rækkefølge skal jeg gøre de forskellige ting ?

Andre ting jeg skal være opmærksom på?

P.S. Bilen bruges udelukkende til terræn så brændstoføkonomi er ikke et issue ;-)

/Lars Aagesen#6677
Index
127235: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (17-10-2012 09:48:20) (svar på 127234)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.37)
Få fat i bilens typegodkendelse incl. tillæg.
Af denne fremgår, hvilke maskiner du må sætte i dytten.
Find på www.skat.dk blanket ændring af køretøj.
Udfyldes og indsendes sammen med kopi af reg.attest samt to fotos
af billen taget hhv. højre og venstre side (pga. ruder i hardtoppen/ uden ruder
= lavere afgift 30 % / 50 % )
Vent et par måneder indtil svaret kommer.
Betal afgiftstilsvaret.
Udfør konverteringen.
Hæld benzin på.
Kør til syn.
Vær glad, når det hele er overstået.
Index
127241: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (17-10-2012 10:40:12) (svar på 127235)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Der er en lille lyd min høresnegl om, at den med at man kunne måle max. 20% efter den kraftigste identiske model - at det er fortid, nu kan man kun beregne 20% mereffekt ud fra bilens originale typegodkendelse.

Anyway - så vil du komme langt over de 20% og skal derfor både syne bilen og betale afgiftstilsvar.

Det kan være at der ikke står andre motorer på din egen typegodkendelse, så må du finde en typegodkendelse fra en V8 i samme årgang (identisk model) og vedlægge dokumentationen.
Det kan så være du må nøjes med en 3,5L med manuel gearkasse.

Du er meget "alene" med projektet, der er ikke hjælp at hente hverken hos importør og slet ikke fra fabrikken.
Men en fornuftig synsmand kan være utrolig behjælpelig.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
127242: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (17-10-2012 11:18:55) (svar på 127234)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Lars!

Du skal få Trafikstyrelsen (jeg kan ikke finde dem) til at sende typegodkendelserne fra 1986 for 2,5 NA. Her er V8 3,5 l med 22 G motor (113 hk)måske med. Hvis der er sat kryds ud for automatgearkasse (er på min attest nr. 4721 tillæg 1), kan du skifte mod betaling til skat.
Så du kan måske få de 113 hk.
Jeg har tidligere beskrevet min plan for opgradering til 3,9/185 hk. Det kan lade sig gøre, men koster et sted mellem 10000-50000 kr. Jeg har givet op, da målet i forhold til udgifter og besvær ikke er i balance.

Kaj
V8 24 G 134 hk
Index
127243: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (17-10-2012 11:32:40) (svar på 127242)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.144.239.130)
Hej Kaj

Ja, det var jo ikke lige det jeg havde håbet på ;-) og dit svar giver jo anledning til alvorlige overvejelser. Hmmm - overvejer nu næste skridt...

/Lars Aagesen#6677
Index
127273: sv: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (17-10-2012 19:50:16) (svar på 127243)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Hvis du søger lidt tilbage i indlæggene på forum kan du se det svar jeg fik fra Fstyr ang. effektforøgelse.

Det går noget i retning af at du må øge effekten med totalt 20% mere end det den største godkendte motor på type/chassis-godkendelsen angiver.
Det er irrelevant hvordan motoren er opbygget så længe det er en original uændret motor.

Det er altså tilladt at benytte diesel, benzin med eller uden turbo og kompressor, så længe der ikke er pillet ved motoren.

F.eks. er min SIII godkendt med en 72Hk naturligt aspireret benzinmotor. I den kan jeg så lægge en 87,6 Hk turbo-diesel hvis jeg kan finde en der har turbo originalt og yder denne effekt. Der må ikke foretages yderligere effektforøgelse ud over dette uden speciel godkendelse.


Hilsen
Jens
Index
127307: sv: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (18-10-2012 16:08:46) (svar på 127243)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Lars!

En lille korrektion. Jeg skrev 22G, det rigtige er 21G, 85KW.

Mvh

Kaj
Index
127341: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (19-10-2012 20:23:12) (svar på 127234)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 95.166.94.69)
Hej Lars og I andre..

jeg har lige været forbi "min" synshal.. OG det var ikke opløftende..

mit projekt er at skifte en V8 ud med en 200tdi..

bilen er en 110 bus årg.1990..

manden bag disken fik en del sære trækningern i ansigtet..

men sagde så at det er blevet en meget vanskeligt omgang..

jeg skal til at starte med ud og skaffe en typebetegnelse fra en bus med en 200 tdi'er i og komme med det nummer til ham..

SÅ vil han prøve om han kan hjælpe..

ja og så var der noget med noget afgift, så måtte komme senere..OG det vil ikke være gratis..

mvh

Sven-Åge
Index
127346: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (19-10-2012 21:52:23) (svar på 127341)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.106.202.156)
Hej igen

Det er s.. ikke til at blive helt klog på for jeg har nemlig også lige været forbi min synsmand og han sagde noget i stil med "Jo jo, det er jo samme bremser der er på begge biler, ik`? - så kom du bare med typegodkendelser på din egen bil samt ny motor´s donorbil - så syner jeg det for dig" men han fortsatte også med "så skal du lige en tur forbi SKAT bagefter og det vil jeg ikke blande mig i".

Så min konklussion er lige nu - at operationen kan synes uden de store problemer. Jeg svinger ind forbi SKAT i næste uge og sludre lidt med dem - jeg vender tilbage...

/Lars Aagesen#6677
...der stadig tror på projektet ;-)
Index
127347: sv: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (19-10-2012 22:44:23) (svar på 127346)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.218.148)
Så blev det alligevel en god dag. Der er flere her i regionen, der har lagt
3.9EFI i tidlig 90" ganske vist i stedet for 3.5l sugebenziner på 114HK. men jo en betydelig overskridelse af 20%regelen og synsfætteren har det fint med converteringen og "Skattemor" har ikke været inddraget. Men nu skal man jo sombekendt ikke sparke til en sovende hund.
I Friis tilfælde er jeg lidt uforstående, kan forestille mig det er katalysatorer der er hurdlen, men busser fik vist lov til at vente med disse; er der katalysatorer på bussen i forb m. V8? Mht. effektforøgelse, skulle der ikke være noget problem.
Index
127353: sv: sv: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (20-10-2012 08:34:04) (svar på 127347)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.106.202.156)
Hej Verner

Ja, det var lidt mere opløftende end tidligere på ugen ;-)

Jeg har forsøgt at finde en typegodkendelse på en 90" 3,5 V8 men desværre uden held indtil videre. Ved du hvem der eventuelt kunne ligge inde med sådan et stykke papir som jeg kunne tiltuske mig en kopi af ?

/Lars Aagesen#6677
Index
127360: sv: sv: sv: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (20-10-2012 10:54:12) (svar på 127353)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.164.224.62)
Hej Lars

Her er typegodkendelse nr 4721, der dækker både 2,5 NA og 3,5 V8

Mvh Morten
Index
127369: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (20-10-2012 21:30:44) (svar på 127360)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.106.202.156)
Hej Morten

Mange tusinde tak for det !!

/Lars Aagesen#6677
Index
127370: sv: sv: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (20-10-2012 21:51:24) (svar på 127347)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 95.166.94.69)
hej Verner.

i min bus er der ikke noget med nogenkatalysotor.. og heldigvis for det..

synmanden sagde godt nok at jeg kunne komme med typegodkendelsen fra donorbilen... det er så ikke muligt da min 200tdi kommer fra min gamle 90'er, hvor den har lagt i i mindst 10år.. 90'er var en 2.4na.. Men oprindelgt kommer motoren fra en 110 bus der blev total skadet tilbage i 1997-8 stykker....
effekt V8 skulle være 136 hk og
200 tdi 107-111 hk..

men det hele skulle hænge på forureningen... så pip..

mvh

Sven-Åge
Index
127372: sv: sv: sv: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (20-10-2012 22:02:43) (svar på 127370)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.4)
Svend-Åge,

hvis du finder typegodkendelsen på din bus, så står der med 100 % sikkerhed samtlige de maskiner, der er omfattet af denne.

Mere doku har synsmanden ikke behov for, fordi han burde kunne forstå indholdet...
Index
127368: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (20-10-2012 21:11:10) (svar på 127234)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.166.199.240)
Hej lars
Hvad er problemet?
Hvis du kan dokumentere at motoren ikke yder mere på krumtappen end hvad du må ligge i din bil ?
Det kan godt være mange 3,9/4.0 efiv8 yder 185hk på papiret men gør de også det i en dyno?
Der er jo igen også foreskel om det er høj eller lav komprimeret udgave.
Hvis den maskine du vil bruge yder mere end hvad den må kan du jo bare lave en ned drosling på plenumsiden til det passer med ydelsen?!

Der er vist en lille afgifts messigt detalje hvis du både skifter motor og gearkasse type samtidig..

Mvh. KB
Index
127371: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - må man det ? (20-10-2012 21:58:51) (svar på 127368)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Karsten!

Hvad mener du med plenumsiden?
Og hvordan udføres neddroslingen?

Mvh

Kaj
Index
127381: sv: sv: sv: Fra 2,5 NA til V8 3,9 - ja hvorfor ikke ! (21-10-2012 10:11:53) (svar på 127371)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.166.199.240)
Mener at på en suge motor som 3,9'eren hvor setup som relativ standart,
kan man begrænse ydelsen.
Ved at begrænse mengden af luft som passere luftmængdemåleren.
Jeg tænker den nemmeste måde og gøre det på er og bygge en restriktor i plenum.
Disse skal sidde som inserts under trompeterne.
Skiver i alu plade f.eks. 1,5 / 2mm udvendigt Ø Xmm og indvendig Ø Xmm.
Indvendig Ø Xmm er lig den luft passage du skal bruge for at ydelsen bliver minimeret.
Neddroslingen skal ske efter vacuum. Ellers kan brændstof ventil ikke regulere ret mænge.
Jeg vil tro der er nok en nedre værdi for neddroslingen.
Men vil mene det vil kunne lykkedes ned til 100hk.

Til inspiration.
http://www.mez.co.uk/ms12.html

Den gode del er man kan moment øge så meget man vil.

Anden knastaksel og et timings gear som kan instilles.
En tidligere gnist og længere åbningstider på ventilerne.
Det giver normalt mere moment og normalt mere varme.
Men pga. restiktorene, efter vacuum, kan brændstofregulatoren ikke regulere en for stor mængde brændstof og da vil jeg mene temperaturen kan holdes nede som skyldes moment forøgelsen.
Delvist også til formålet: langsom kørsel med lavt omdrejningtal vil også bidrage positivt.

Du vil ikke kunne få mere moment end standart, da motoren bliver droslet ned.
Men du vil kunne få en bedre moment kurve end den er født med som standart.
(Til dit formål)

Om du så har hele bilen i en dyno med effekt udlæsning hjul og relativ udregning baglens for og have motors ydelse.
Eller det rigtige hvor motor bliver plaseret i testbænk med dynometer på krumtappen.
Ned droslingen af den relative luft mengde skal testes
så ny effekt kan udlæses og dokumenteres med motor nummer til syn og skat.

Om det er en 2L motor eller 7,2L motor har vel ikke det store og sige?
I rally cross er der 2L's motore med 650hk
I usa american slæder 7,2L's motor med 210hk.

Mvh. K.Bøgvad