tilbage

Land Rover Forum  

160339: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 17:02:12)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Jeg arbejder kraftigt på at skaffe mere og bedre varme i vores Defender Td5 fra år 2000.

Jeg har to planer hvoraf den ene er monteret.
1. Montere mit Webasto Thermo Top S med timer, varm/kold luft kontakt og fjernbetjening. Dette gennemføres når jeg har styr på punkt 2.
2. Montere et ekstra vandbåret varmesystem under midtersædet i anden sæderække, monteret i serie efter det originale varmeapparat. Dette er monteret og leverer rigtigt meget varme i kabinen (kan næsten brænde sig på det - 25-30 graders varme i kabinen er ikke ualmindeligt). Det har til gengæld lidt andre følger, nemlig at det er blevet sværere at få varme på det originale varmeapparat (måske bare et udtryk for at det er blevet koldere og der er utætte pakninger). Det er tillige ret effektiv afkøling da temperatur-indikatoren i instrumentbrædtet står i overgangen mellem hvidt og blåt felt. Det ville givet have været godt for motoren at det lå lidt højere.

Det bringer mig til et lidt centralt spørgsmål, nemlig om i hvilken retning kølevandet løber i rørene, specielt det lille rør der peges på på billedet. Jeg har fundet nogle tegninger på nettet der viser hvilken retning kølevandet løber, men jeg er ret usikker på om det er helt korrekt. Jeg har forsøgt at "følge" varmen på rørene når motoren står og snurrer, men det er svært at være helt skarp på det.

Jeg har derfor brug for et skarpt og præcist svar og ikke alverdens gisninger.




160340: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 18:27:10) (svar på 160339)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.194.145)
Projektet forstået, men hvorfor så meget arbejde, hvis du kan købe en 12v elektrisk varmeblæser til 200 DKK og op efter? Den kan nemt placeres under sæderækken eller på bagsiden af en cubbybox. Der findes også gulvvarmemåtter/tæpper i 12v. Så har du ingen unødig lang vandcirkulation.
160341: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 18:52:38) (svar på 160340)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Projektet er ikke forstået Paul - der ER monteret ekstra varmeapparat under bagsædet og det betyder at det originale varmeapparat nu fungerer ringere.

Jeg aner ikke hvilken vej vandet løber i en TD5, det kunne tyde på at du har koblet det ekstra før det originale, (det var så et "måske" svar - sorry) men det kunne være en ny termostat i motoren kunne gøre det, for at styre varmen i motoren bedre.
(endnu et "måske" svar - sorry igen) ;-)
Mvh
Kenneth Poulsen
160350: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 22:27:10) (svar på 160341)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Det tegner til at jeg har koblet apparaterne rigtigt sammen.

Termostaten har strejfet mig, men når det ekstra varmeapparat kan levere min. 25 i kabinen tror jeg ikke problemet er så stort der.
160342: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 19:00:45) (svar på 160340)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Hej Paul,

Det er der såmænd et enkelt svar på ...

En god elblæser til 12v kan levere op mod ca. 800W.
Det varmeapparat jeg har monteret kan levere 12.200W.

160343: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 19:23:51) (svar på 160342)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.194.145)
Det projekt bør du skrive om i Oasen...

Når du skriver, at du har serieforbundet varmeapparaterne, går jeg ud fra, at tilførslen til ekstra app. kommer fra udløb fra defrosteren. Det havde vi også på en minibus, men for at beholde varme i defrosteren, ændrede vi tilslutningen til et T-stykke i fremløbet og en drejeventil - derefter havde vi varme i begge apparater. Drejeventilen skal sidde efter ekstra app.
160347: sv: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 20:08:38) (svar på 160343)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Ja, det er rigtigt at jeg har serie-forbundet defroster med det ekstra varmeapparat. Det er netop grunden til mit spørgsmål ovenfor ... det kan være jeg har fået monteret defrosteren sidst i rækken og at det netop er derfor at det opleves som om at der først kommer varme bagi og derefter i defrosteren.

I første omgang skal jeg have forståelse for om ovenstående er monteret korrekt. Herefter kan det sagtens være at apparaterne skal monteres anderledes for at gøre det mere effektivt med Webasto-fyret.

Dit forslag med at parallel-koble varmeapparaterne har jeg også i overvejelse.
160344: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 19:28:24) (svar på 160342)
Svend Sanden Andersen #9571, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.201.188)
Hej Martin

Jf. Workshop manual løber vandet i det lille rør i den retning fingeren peger, altså i retning af motoren, langs topstykket og hen til varmeapparatet. Det stemmer med hvad jeg oplever på maskinen. Check mail for billede.

Iøvrigt passer det fint med mine iagttagelser at td5'eren ikke producerer voldsomt meget overskudsvarme.

Jeg skal selv i gang med en lignende manøvre. Kan du dele et par billeder af installationen?

Mvh Svend
160348: sv: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 20:15:29) (svar på 160344)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Tak for billederne Svend.

I forhold til det har jeg monteret apparaterne i rigtig rækkefølge.

Jeg skal gerne tage lidt billeder af installationen ...
160366: sv: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (20-12-2018 10:33:29) (svar på 160344)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Beklager de første to billeder vender på hovedet ... jeg har forsøgt at vende dem af et par omgange.

Varmeapparatet er Heat-On 3031 og for at få plads til det under midtersædet har jeg skåret tvær-stiveren af på sædet. Skulle der være en der er lidt stor på midtersædet, vil det højest trykke ca. 1 cm ned til varmeapparatet.
Jeg har boret 3 huller i sædekassen til vandslanger og ledninger. HUSK af sætte aflastning i for ikke at slide vandrørene og ledning over. Jeg har for at sikre mindst mulig bevægelse af slanger og ledning hæftet disse på rammen.

Jeg har under midterkonsolen/Cubby Box installeret en metalboks hvor en del af de ekstra installationer jeg har monteret i bilen gemmer sig (sikringer, ekstra lys for og bag, ekstra lys i kabinen, stikudtag til teltlampe/markisen, dashboard, sædevarmer, 12v/USB udtag og afbryder/hastighedsvælger til ekstra varmeapparat). Det betyder at det er let for bagsædepassagerer og fører at komme til afbryder/hastighedsvælger på det ekstra varmeapparat.

Kva Oles opsætning beskrevet længere nede i tråden her, vælger jeg at bygge lidt om med køle/varmeslangerne i motorrummet.
Da jeg har et Webasto Thermo Top S med fjernbetjening og ur, kontraventil til oliefyret og andre fittings liggende giver det god mening at få gang i en samlet ombygning. Planen bliver at montere det originale og det ekstra varmeapparat parallelt. For at sikre effektiv brug af oliefyret vælger jeg at oliefyret monteres i serie med det originale varmeapparat som på tegningen vedhæftet her og at det ekstra varmeapparat monteres parallelt (tilslutning mellem 4 og 2) med oliefyret og det originale varmeapparat.
Jeg sætter en manuel vandhane på det ekstra varmeapparat ude i motorrummet (ikke plads under sædet) både for at drosle lidt på gennemstrømningen om vinteren og for at kunne lukke helt af om sommeren. Jeg har været ude i om der kunne sættes en styring på i stedet for den manuelle vandhane som så kan styres i bilen, men det ser ud til at blive for "kompliceret". Det kan være jeg forbarmer mig og kaster en radiatorventil med varmesensor inde i bilen i i stedet for den manuelle vandhane.
160367: sv: sv: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (20-12-2018 12:48:59) (svar på 160366)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.88.204.134)
Det man skal være opmærksom på ved tidlige Td5ere er, stjæler man for meget varmt kølevæske fra motor bliver denne aldrig driftsvarm. Det vil gøre at motor slides mere, motorolie bliver snavset til og den bruger mere brændstof. Webasto hæver ofte kun kølevand til 60-70grader. En løsning kan være, ud over at afmontere blæsermølle, kan være en "radiatormuff" Egen Td5 2006 bliver normalt 90grader i flg. Hawk-eyen. Og jo, bilens varmeapparat er underdimensioneret, har klikket på et opgraderet, men har kun kunne finde et til højrestyret LR, ser ikke ud til at kunne tilpasses.
160368: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (20-12-2018 15:40:40) (svar på 160367)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Ja, det er såmænd også derfor jeg gerne vil have temperaturen lidt mere op. Jeg kommer til at montere en ekstra temperaturføler for at tjekke og holde øje med den mere præcise temperatur i motoren.

Propellen kommer af og jeg har sådant et vinter-dækken til køler der også plejer at være monteret.

Har du set på disse omend ret dyre køler-matrix fra Allisport: https://www.allisport.com/shop/performance-products/heater-matrix/allisport-land-rover-defender-high-output-heater-matrix-2/ ?

160369: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (20-12-2018 17:51:44) (svar på 160368)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.113)
Hej Martin!

Skriv 129996 i søgefeltet. Så kan du se, hvad jeg gjorde, da jeg manglede varme. Det virker rigtigt godt. Specielt vil jeg fremhæve udskæringen i torpedoen.

Mvh

Kaj

LR 90 V8 1987.


160370: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (21-12-2018 09:41:34) (svar på 160369)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Spændende Kaj ...

Jeg kommer også til at kigge nærmere på hele det originale varmeapparat, men det bliver nok først til foråret/sommer. Jeg har kigget efter et varmeapparat til RHD til rimelig penge som jeg kan gå og renovere og gøre klar til udskiftningen. Det er nok mest et udtryk for at jeg er usikker på hvor lang tid det tager at ombygge til Allisports matrix.
Jeg gætter på at der er så meget utæthed ved varmeapparatet at der givet kommer masser af ekstra og dermed kold luft med ind i kabinen.

Der er ikke meget plads i en Td5, så tror ikke jeg skal ud i et rør fra den forreste køler.

Det med større hul i torpedo kunne måske også være interessant at se nærmere på.

Tak for indsparket og linket Kaj.
160345: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 19:33:51) (svar på 160339)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Om det er et præcist svar ved jeg ikke, men jeg kan dog ikke holde mig tilbage med et enkelt forslag: Hvad med at skrue den ene varmeslange af og se hvad vej vandet løber? ;)

Mvh Niels
160346: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 19:48:43) (svar på 160345)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Den tanke har jeg også haft Niels, men tænker det nok ikke tager lang tid før at der skal købes nyt frostvæske ...
160349: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 21:58:49) (svar på 160346)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.143.214)
Td5s kølesystem er meget komplext og dem før 2002 er notorisk berygtet for ikke at varme tilstrækkeligt, en shortcut er at afmontere blæsermølle, kræver en 36mm. smal gaffelnøgle og en lang og kraftig skruetrækker til modhold, der er højregevind. Som jeg kan se, skyldes den manglende varme at for meget kølevæske løber uden om termostat og direkte ind i køler, dette er der taget højde for i de sene Td5ere. Har altid haft blæsermølle afmonteret i egen Defender Td5 2005 om vinteren uden det gav problemer, dog skal man være opmærksom på kølevandstermometer i instrumentbræt ikke er retvisende, viser stort set kun om motor er kold eller varm.
Der har tidligere været tråde om emnet.
Nu ved jeg jo ikke hvad Svend har sendt dig mht. kølesystem, men det der er i min fabriksmanual over kølesystem viser som det er i Disco Td5 og er lidt anderledes end som i Defender.
160351: sv: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 22:38:34) (svar på 160349)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Med de informationer jeg har fået indtil nu, inklusiv Defender-tegningerne fra Svend, ser det ud til at jeg har forbundet det hele rigtigt.

Manglende varme i defroster skal nok findes i at matrix'en måske er ved at være færdig samt at der ikke er helt tæt i pakningerne mellem f.eks. det originale varmeapparat og torpedo. Det kommer jeg til at kigge nærmere på som første skridt.

Til gengæld overvejer jeg meget om jeg, som Paul skriver, skal parallel-koble varmeapparaterne. Det vil give mig mulighed for at benytte blæseren i varmeapparatet om sommeren uden at varme hele kabinen yderligere op. Styringen skal lige overvejes lidt nærmere.

Næste skridt bliver at få monteret mit Webasto-fyr med 4-ways non-return valve lige før det originale varmeapparat så der kan blæses lidt varme på for-og side-ruder samt varmet blokken lidt op om vinteren.

160352: sv: sv: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (18-12-2018 13:26:47) (svar på 160351)
Koenigwinches.dk v/Lars B Jørgensen #1584, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.121.6)
Det er faktisk ikke så svært at finde ud af hvad vej vandet løber.
For det første er der en pil på varmeapparatet (kan selvfølgelig være fejlmonteret tidligere) og for det andet kan man med kold motor starte den, tænde for blæseren (defroster) og føle sig frem til hvilken af de to slanger til varmeapparatet der bliver varm først, og vupti så har du omløbsretningen
Vi havde også vores 5 kw ekstra varmeapparat siddende i serie med en Eberspächer i vores 109STW og havde ingen problemer med for meget varme i kabinen - vi undlod bare at tænde for blæseren i det ekstra varmeapparat om sommeren

mvh Lars
160353: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (18-12-2018 15:43:38) (svar på 160352)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Jeg må prøve igen Lars, det kan faktisk være jeg havde glemt at tænde for blæseren og der parameter kan måske hjælpe mig lidt med at identificere det rør der bliver varmt først. Der er så vidt jeg kan se ingen pile på varmeapparatet.

Grunden til at jeg overvejer at parallel-koble varmeapparaterne er at det ekstra varmeapparat bliver varmt uanset om blæseren kører og med de 30 grader vi havde i sommers gjorde det ikke bilen køligere. Til gengæld kunne det måske have været en hjælp at kunne blæse lidt mere luft rundt uden at få varmen med fra det ekstra varmeapparat.

160357: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (18-12-2018 18:22:05) (svar på 160339)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.21.253.0)
Hej

Jeg har en Defender årgang 2000 med oliefyr og varme under 2. sæderække.
Den slange du peger på, er der hvor det varme(ste) kølevæske kommer ud af topstykket.
Som du har opdaget, så kan et ordenligt varmeapparat under bagsæderne afkøle kølevæsken ganske meget. Samtidig har det den fordel, at det ikke suger kold luft ind ude fra, men den stadig lunere luft fra kabinen (antager jeg).

Jeg har valgt at parallelkoble de to varme apparater, da det bagerste ikke behøver ret meget kølevæske for at fungere tilfredsstillende, mens det forreste skal have meget og varmest muligt for bare at fungere nogen lunde.

Hilsen
Ole
160358: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (18-12-2018 19:46:26) (svar på 160357)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Fedest og af hjertet tak for de informationer. Mit ekstra varmeapparat har som dig recirkulation af kabinens luft og det kan blive ganske varmt.

Har du reduceret fremløb på det ekstra varmeapparat f.eks. ved hjælp af hane, magnetventil eller ...?



160360: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (18-12-2018 20:41:10) (svar på 160358)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.21.253.0)
Ja, jeg har en hane på, men jeg bruger den kun til at lukke om sommeren og så styrer jeg ellers med blæserhastigheden. Her har jeg slukket plus 3 hastigheder.

160361: sv: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (18-12-2018 21:19:26) (svar på 160360)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Okey. Det kan være jeg skal lave det tilsvarende.

Hvordan går det med brugen af oliefyret når det reelt varmer to apparater op når de sidder parallelt eller sidder tilslutningen til det andet varmeapparat bag en kontraventil eller før oliefyret eller ...?

Har du isoleret rørene til det ekstra varmeapparat?

Jeg har også en regulering med 3 hastigheder og slukket.
160364: sv: sv: sv: sv: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (20-12-2018 00:09:06) (svar på 160361)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.253.0)
Oliefyret sidder før afgreningen til de to varmeapparater. Det varmeapparat under bagsædet kører ikke, når oliefyret kører (med mindre der er tænding på bilen), så den del (anslået 30%) løber næsten uafkølet til motoren.
På den måde kan oliefyret både køre som tilskudsvarmer og forvarmning, så man ikke skal ud i en kold bil med kold motor :)
Slangerne er ikke isoleret.
160441: sv: Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (30-12-2018 08:10:44) (svar på 160339)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Her kommer en opfølgning på projektet.

Som der er nævnt et par gange ovenfor, så løber kølervandet ud i det tynde rør fra det tykke og indgangen på varmeapparatet sidder tættest på torpedoen. Det lykkedes at få målt/mærket stigende temperatur på de tynde rør før det nåede varmeapparatet.
Testen med at måle temperaturen f.eks. på varmeapparatet med blæseren kørende virker næsten. Der blev målt stort set samme temperatur på varmeapparatets indgangsrør som på udgangsrøret. Jeg tænker at varmeapparatets radiator/matrix formodentligt mangler en del lameller og derfor nok bør udskiftes. Om det bliver standard matrix'en eller om jeg vælger den dyre med Allisport går jeg i tænkeboks med. Jeg har hørt at det ikke gør den store forskel. Andre der har samme oplevelse?

Jeg har ændret setup'et således som beskrevet her: http://www.dlrk.dk/forum/indlaeg/160366

Skæbnen ville at jeg under udluftning brækkede den lille udluftningsskrue og skal nu have bestilt en ny. Jeg har set at man kan opvarme en skruetrækker og smelte den ned i stumpen der sidder i topslangen. Efter afkøling skal stumpen kunne skrues ud - gad vide om det virker her? Nogle der har prøvet dette? Eller skal jeg bare se at få udskiftet topslangen også?