tilbage

Land Rover Forum  

Index
160483: import af veteran land rover fra tyskland (06-01-2019 00:26:06)
martin simonsen #9849, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.193)
Hej dlrk, jeg er ny "dreng i klassen" og søger derfor råd og vejledning. For 25 år siden købte jeg en 109" series III som skulle renoveres,, men det gik i vasken,, renovereing af hus, børn, manglende finanser m.m. Nu er jeg så klar. Min plan er at købe en veteran series III benzin, den skal impoteres fra tyskland, da der jo ikke findes mange series III til rimelige penge herhjemme. Er der nogen af jer dlrkèr der har erfaringer med at importerer ? told, omreg, reg som veteran, vægtafgift for veteran, forsikring til veteran ? Hvad skal man være opmærksom på når man køber veteran land rover ? svage sider, hvis den har sådan nogle ? Takker på forhånd
Index
160484: sv: import af veteran land rover fra tyskland (06-01-2019 08:15:07) (svar på 160483)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Mht "svage sider" så ligger der her på DLRK, på forsiden nederst til venstre et link der hedder "Seriebil tjek inden køb" af Stefan Wandel. Den gennemgår de mekaniske ting man skal være opmærksom på. Men som udgangspunkt er det svageste punkt rust i rammen. Alt andet er relativt nemt fikset. Men rust i rammen kan være en dræber.

Afgifter blevet lidt en jungle Om der ikke finde mange Serie III'ere til salg i Dk, det ved jeg nu ikke, der aldrig ret mange til salg af gangen, men indenfor et ½ år kommer der nu alligevel en del forbi. Du kan også efterspørge en her på Roverbørsen, det hænder at nogen kommer i tanke om at de har en, de egentlig godt vil af med.

Import af veteranbiler burde være ligeud af landevejen. Det er det ikke. Der er den berømte 40% regel, det vil sige afgiften udregnes efter 40% af vognens nypris før afgift. Eksempel: EN serie III 109" Kostede måske i 1980 100.000.- før afgift. 40% af det, er så 40.000,- og engang var det 105% af dette beløb. Nu er det 85% altså 34.000,- Men men. Der er samtidig en regel der siger at du aldrig kan betale mere afgift end hvad den ville koste dig som import af en ikke-veteraner, men her udregnes afgiften efter forventet salgsværdi, og her kigger Skat på salgsannoncer og da der er en del der er mere end optimistiske i hvor meget deres "klenodie" kan indbringe, ja så bliver denne afgiftberegning også ganske urimelig.
Det for øvrigt den samme afgiftsberegning hvis du vil skifte fra gule til hvide plader. Dertil et "brændstof-tillæg" for en serie 3 er det 6000,-

Jo ældre du kan finde dem, jo lavere var nyprisen,. Min Serie 2a er feks fra 1965 der var nyprisen ca 22.000,- og afgiften tilsvarende lav. Desværre er der gået hype i gamle Land Rovers, så jo ældre de er, jo dyrere lader de til at være i dag Og dog der er stadig røverkøb at finde, men man skal være heldig. ;)

Du kan sikkert finde en serie III i Tyskland, der er den bare endnu sjældnere, og derfor endnu dyrere. ;) Selv i England, hvor der jo burde være læssevis af dem, er de begyndt at koste lidt. Men ellers er det vel let nok at importere. Det er bare at få fragtet en hjem, sætte den i stand, køre til syn og vente tålmodigt på afgiftberegningen fra Skat og betale når den kommer. Eller få et firma som Quick-import til at gøre det for dig. Så har du vogn med det samme. Det er så bare endnu dyrere.
jeg ville nok væbne mig med tålmodighed, få nogen kontakter til lokale Land Rover entusiaster og se om du ikke kan støve en op herhjemme.

Veteran-Vægtafgift er en 1/4 af hvad den ellers ville have været, og mange forsikringsselskaber tilbyder meget billige veteran-forsikringer, men så er der også regler for hvor og hvornår du må køre. Selv er jeg forsikret i Tryg Gruppeliv og betaler ca. 2000,- om året, så må jeg køre hvor og hvornår det passer og med hvem som helst til hvad som helst. Så længe det er lejlighedsvis og under 5000 km om året.

Held og lykke med projektet.

Mvh Niels
www.lysebjerg.dk
Index
160485: sv: sv: import af veteran land rover fra tyskland (06-01-2019 08:33:09) (svar på 160484)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Der er også http://www.serielandrover.dk/index.php et forum udelukkende for Land Rover serie 1, 2 og 3 (bladfjeder modellerne).
Index
160486: sv: sv: sv: import af veteran land rover fra tyskland (06-01-2019 14:12:52) (svar på 160485)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.182)
Mh. afgift, skal du være opmærksom på at-- brændstofforbrug, km/ l tæller voldsomt op i beregning ved importbil, 6000kr. ja men det er x antal km. bilen kører mindre end 16m./l dvs. en Slll benziner til 6km/l vil koste 60000kr. + registreringsafgiften.
Index
160487: sv: sv: sv: sv: import af veteran land rover fra tyskland (06-01-2019 14:21:29) (svar på 160486)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.124.109)
Verner, veteranbiler betaler ikke så meget. 6000kr for en veteran LR i brændstoftillæg.
Skat kikker på salgsannoncer når de sætter værdi. Derfor er det et skud i foden, for os som LR veteran entusiaster, når vi ser salgsannoncer på 100.000kr og derover for Seriebiler...
Der er en fyr der er kommet gevaldigt i klemme i Skat.
Index
160488: sv: sv: sv: sv: import af veteran land rover fra tyskland (06-01-2019 15:11:37) (svar på 160486)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.147.49)
Det er kun 1.000,- pr km under 16km/l for veteraner.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
160489: sv: sv: sv: sv: sv: import af veteran land rover fra tyskland (06-01-2019 17:10:09) (svar på 160488)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det er nemlig rigtigt. Og Skat har en formel hvor brændstofforbruget udregnes efter motoren volumen og vognen vægt. Og i det regnestykke kommer en 2.25 i en seriebil til at gå 10 km/l. Det er så 6 km/l under 16 km/l Det passer muligvis for en diesel. Jeg er glad når jeg kan få min 2.25 benz til at gå 7 km/l i gennemsnit

Mvh Niels

Index
160490: sv: sv: sv: sv: sv: sv: import af veteran land rover fra tyskland (06-01-2019 17:33:39) (svar på 160489)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 185.126.109.171)
En rigtig stor glæde, at eje, en seriebil. Man starter,med at finde, ud ,af. Hvad man har råd til. Find, en bil, man vil købe.Lav et budget, gang med 2. Gå videre med projektet hvis, man har, råd. Man ender op med en bil, man elsker.Pris uden betydning!!Import bil eller dansk bil, det er dyrt. Men alle penge værd.
Index
160519: sv: sv: import af veteran land rover fra tyskland (10-01-2019 07:23:46) (svar på 160484)
Martin Dreiner Simonsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.135.44)
hej niels tusind tak for dit svar, dejligt at have nogen man kan "læne" sig opad når man er "ny i klassen"
Mht forsikring så har jeg fundet Aros til 1000.- årligt, lejlighedsvis kørsel hele året, hvis de har alle dine forsikringer. De har givet mig et tilbud jeg ikke kan sige nej til :-) :-) men nu skal jeg jo lige finde bilen først.. hvad siger du til denne "Tysker" det er ikke et must for mig at alt skal være originalt, men er stædigvæk usikker på afgiften,, den er svær at udregne..

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=269720724&cn=DE&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=14800&makeModelVariant1.modelId=9&pageNumber=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=creationTime&sortOption.sortOrder=DESCENDING&searchId=c1b27590-a2dc-fa3b-2328-f054cec359a2

Hilsen martin
Index
160521: sv: sv: sv: import af veteran land rover fra tyskland (10-01-2019 08:43:02) (svar på 160519)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.3)
Den er i hvert fald gul! :)

4300,- euro lyder ikke af meget. Indrømmet. Så er spørgsmålet hvad en 109" kostede uden afgift i 1980. Jeg har umiddelbart fundet prisen på en 88'er Pick-up, den var ca 64.000,- Springer vi alle mellemregningerne over så får jeg afgiften inkl brændstofafgift, syn og plader til at være små 30.000,- og det er for en 88'er.! Så er vi over de 60.000,- total og du skal stadig have den hjem fra Hessen. Og så er vi derhenne hvor du ligeså godt kan købe Andreas Lang Hedegårds fine 109'er soft-top til 65.000,- (Af en eller anden er den ikke på Foverbørsen men find Facebook gruppen "Land Rover køb og salg. Der er den)

Jeg skal ikke kloge i om du kan få den gule tysker på gule plader, jeg har aldrig hørt om nogen der har importeret en veteranbil og fået den indreg på gule plader. Men den bliver næppe afgiftberigtiget efter reglerne i 1980.

Og så lige en ting mere. Som en allerede har bemærket, så er det en go ide at finde ud af hvilken Land Rover du drømmer om. Der er trods alt forskel på om den er kort eller lang, om der er bagsæder i, om det er benzin eller diesel osv. Prøv at dukke op til et arrangement og snak med forskellige Land Rover folk, og kik lidt på de forskellige modeller. Og hvis du ikke allerede har, så er det også værd at finde ud af hvad man har at købe for. Der er som sagt røverkøb derude, men de første 50-60.000,- de er hurtigt brugt. Og man kan nemt komme af med flere. For nogen er det jo ikke ret meget mere end en månedsløn, for andre flere års opsparing.

Og en ting mere. Det kan betale sig at give sig rigtig god tid til at finde den rigtige. Farer man ud og køber den første man ser, ender man alt for hurtigt med at stå med en vogn som ikke rigtig passer en, og som måske viser sig at være ringere end forventet,og så er vognen ikke andet end skuffelser, og ens Land Rover drømme er ligesom ens økonomi i ruiner. ;)

Knæk og bræk

Mvh Niels
Index
160522: sv: sv: sv: sv: import af veteran land rover fra tyskland (10-01-2019 10:09:57) (svar på 160521)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.138.191)
I US pickup kredse er der rygter om at veteran pickup/gule plader koster gratis i reg.afgift (udover brædstof afgiften)
Index
160531: sv: sv: import af veteran land rover fra tyskland (11-01-2019 11:56:51) (svar på 160484)
martin d. simonsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.135.44)
har talt med skat, det var positivt :-) derefter laver jeg en beregning på skats web som så :

beregningstype : import
første reg 10.06.1981
afgiftgruppe : veteranvarebil 30% ( 40, 90% ) i den færdige beregning ligger det fra 2900-6000.-
total vægt 2750
km 11.000
drivkraft benzin
brændstofforbrug 10km/l
fremstår som oprindelig
handels pris 75.000.- ( inkl moms og told uden levering )
ny pris 120.000.-
netto afgifpligtig værdi nedskrevet til 40% : 48.000.-

Afgiften er beregnet ud fra køretøjets oprindelig pris som nyt nedskrevet til 40 pct. : 2940.-

skat kunne ikke give mig en pris pr telefon, men ham jeg talte med, kunne udfra de oplysninger jeg fremlagde sige at beløbet ikke blev ret stort :-) jeg har kontaktet en synshal for at høre om han kan syne den gule tyske som pick up..



Index
160532: sv: sv: sv: import af veteran land rover fra tyskland (11-01-2019 12:14:36) (svar på 160531)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det var en glædelig nyhed. Så *kan* det faktisk lade sig gøre at importere en bil på gule plader til en overkommelig pris. :)

Så bliver det pludseligt attraktivt at importere en gammel Land Rover. Du burde ikke have problemer med at få den gule tysker synet som åben varebil. Der lå engang et link her på sitet til en gammel afgørelse hos Skat om der ikke skulle være varerumsadskillelse i en åben varebil. Går det helt galt, har jeg en truck-cap du må låne. ;)

Held og lykke

Mvh Niels
Index
160533: sv: sv: sv: sv: import af veteran land rover fra tyskland (11-01-2019 14:41:13) (svar på 160532)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.154)
Jow, ser lovende ud og held og lykke med købet.
Ps. har sælger flere af Slll benzinere, der kører 10km/l så lad mig vide :o) regn med ca 6km/l--- på en god dag.