Hej
Mht "svage sider" så ligger der her på DLRK, på forsiden nederst til venstre et link der hedder "Seriebil tjek inden køb" af Stefan Wandel. Den gennemgår de mekaniske ting man skal være opmærksom på. Men som udgangspunkt er det svageste punkt rust i rammen. Alt andet er relativt nemt fikset. Men rust i rammen kan være en dræber.
Afgifter blevet lidt en jungle Om der ikke finde mange Serie III'ere til salg i Dk, det ved jeg nu ikke, der aldrig ret mange til salg af gangen, men indenfor et ½ år kommer der nu alligevel en del forbi. Du kan også efterspørge en her på Roverbørsen, det hænder at nogen kommer i tanke om at de har en, de egentlig godt vil af med.
Import af veteranbiler burde være ligeud af landevejen. Det er det ikke. Der er den berømte 40% regel, det vil sige afgiften udregnes efter 40% af vognens nypris før afgift. Eksempel: EN serie III 109" Kostede måske i 1980 100.000.- før afgift. 40% af det, er så 40.000,- og engang var det 105% af dette beløb. Nu er det 85% altså 34.000,- Men men. Der er samtidig en regel der siger at du aldrig kan betale mere afgift end hvad den ville koste dig som import af en ikke-veteraner, men her udregnes afgiften efter forventet salgsværdi, og her kigger Skat på salgsannoncer og da der er en del der er mere end optimistiske i hvor meget deres "klenodie" kan indbringe, ja så bliver denne afgiftberegning også ganske urimelig.
Det for øvrigt den samme afgiftsberegning hvis du vil skifte fra gule til hvide plader. Dertil et "brændstof-tillæg" for en serie 3 er det 6000,-
Jo ældre du kan finde dem, jo lavere var nyprisen,. Min Serie 2a er feks fra 1965 der var nyprisen ca 22.000,- og afgiften tilsvarende lav. Desværre er der gået hype i gamle Land Rovers, så jo ældre de er, jo dyrere lader de til at være i dag Og dog der er stadig røverkøb at finde, men man skal være heldig. ;)
Du kan sikkert finde en serie III i Tyskland, der er den bare endnu sjældnere, og derfor endnu dyrere. ;) Selv i England, hvor der jo burde være læssevis af dem, er de begyndt at koste lidt. Men ellers er det vel let nok at importere. Det er bare at få fragtet en hjem, sætte den i stand, køre til syn og vente tålmodigt på afgiftberegningen fra Skat og betale når den kommer. Eller få et firma som Quick-import til at gøre det for dig. Så har du vogn med det samme. Det er så bare endnu dyrere.
jeg ville nok væbne mig med tålmodighed, få nogen kontakter til lokale Land Rover entusiaster og se om du ikke kan støve en op herhjemme.
Veteran-Vægtafgift er en 1/4 af hvad den ellers ville have været, og mange forsikringsselskaber tilbyder meget billige veteran-forsikringer, men så er der også regler for hvor og hvornår du må køre. Selv er jeg forsikret i Tryg Gruppeliv og betaler ca. 2000,- om året, så må jeg køre hvor og hvornår det passer og med hvem som helst til hvad som helst. Så længe det er lejlighedsvis og under 5000 km om året.
Held og lykke med projektet.
Mvh Niels
www.lysebjerg.dk