tilbage

Land Rover Forum  

Index
53074: Hjælp til at forstå en strømtyv (25-10-2007 15:56:32)
Anders Knudsen #7644, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.4.137)
Jeg har fået problemer med at starte efter at temperaturen er faldet, når min Defender fra 95 en sjælden gang får lov til at stå et par dage, så kniber det med at slæbe motoren igang. Jeg købte nyt batteri i foråret, og mener ikke at det er det.

Jeg har lokaliseret problemet til at være min radio, som jeg monterede i foråret, før jeg købte nyt batteri. Det er en brugt pioneer.

I dag afmonterede jeg stelledningen og målte med et multimeter mellem ledningen og batteriet. Her kommer mit spørgsmål, for jeg er ikke helt sikker på værdierne.

Multimeteret blev indstillet på A--- og 200m med radioen monteret viste den 22,6. Jeg kender vel godt svaret, men er det ikke for meget ?

Tillægsspørgsmålet kommer her. Jeg har nemlig lavet en lus ved montagen. Radioen har to strøm indgange. Batteri og ACC. Jeg formoder, at ACC skal sluttes til tændingen, men jeg lussede den til batteriledningen, fordi jeg troede, at når den var slukket var den slukket, men når jeg afmonterer ACC ledningen og laver samme måling viser den kun 5,2. Det er jo kun ca. en 4.del men vil det ikke også tappe batteriet bare 4 X så langsomt ?

Er radioen defekt eller er det normalt strømforbrug i slukket tilstand ?

Der er ikke ur i bilen og uden radio viser multimeteret 0.0.

Håber at det var til at forstå, og at nogen har mere forstand på strøm og radioer end jeg har.

Venlig hilsen
Anders
Index
53075: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (25-10-2007 16:15:28) (svar på 53074)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej Anders
De tal du fortæller lyder ikke usandsynlige.
Dog vil jeg også sige, at det er ikke meget, hvis du ser på det. Det er 0,2A. Hvis det står i 24 timer er det 5AH der ryger på dit batteri. Så 3 døgn burde ikke gøre at du ikke kan starte, så jeg tror at du, inden frosten får helt fat, skal kikke lidt på dit batteri. Prøv at tage en syremåler og lav en måling en dag du kommer hjem fra en køretur. Se om alle celler er i det grønne felt.
Tilbage til din radio. Det der gør, at den bruger 4 gg så meget strøm er blandt andet, at displayet faktisk er tændt. Ikke at der står noget, men det er noget af det, der slukker, sammen med acc ledningen. Så derfor er det vigtigt at den kommer over tænding.... Eller en anden form for afbryder. Jeg har selv valgt at køre den ledning sammen med lyset på bilen. På den måde husker jeg at både tænde og slukke lyset på bilen....

Jimmi
Index
53076: sv: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (25-10-2007 16:40:14) (svar på 53075)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.155.139)
Hej Anders, Hvor stort er dit batteri ?, personligt havde jeg (før jeg fik installeret et forbrugsbatteri) CD/MP3, to omformere, ur, og GPS siddende på standby i bilen, og jeg havde ingen problemer med at starte den gamle diesel Laro efter en uge, selv i frostvejr, batteriet jeg kører med er på 105 AMP, det en pasende størrelse til en diesel Land Rover. Prøv at checke dine plus og stelforbindelser til motor og batteri, man bliver en gang i mellem overrasket over hvor dårlige de er. Prøv også at efterspænde forbindelserne på din generator og din startermotor, jeg har prøvet at den havde løsnet sig på starteren, både på min nuværende 90" 2,5 N/A Diesel og på den Range Rover V8 jeg engang havde. Endelig er der jo også den mulighed at din generator ikke lader ordentligt.
Hvor lange ture kører du i bilen før motoren bliver slukket igen ? korte ture med lyset, blæseren, elbagruden, viskerne osv på fuld knald kan hurtigt tappe et batteri på en kort tur.
Og til sidst, måske trænger dine gløderør til en udskiftning, hvis et eller flere af dem er stået af i svinget, så kan det tage rigtig lang tid at slæbe motoren i gang hvis den udelukkende skal startes på komprisionen og så bliver batteriet hurtigt tømt.

Held og lykke med fejlfindingen.


mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Index
53079: sv: sv: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (25-10-2007 16:59:47) (svar på 53076)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.155.139)
Glemte lige Lidt mere detaljeret data på det batteri jeg jeg har siddende i min diesel Laro det er på 105 A og 830 CCA det sidste tal er det vigtige som står for Cold Cranking Amp.

Fandt lige et link til udregning af CCA
Jeg vil dog tro at den gælder mest for bensinmotorer.

http://www.bgsoflex.com/cca.html

Der er også en omregner fra liter til CID (Cubic Inch Displacement)

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Index
53081: sv: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (25-10-2007 17:24:02) (svar på 53075)
Lars Kiærulf #7877, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.172.159)
Hej Anders (og Jimmi)

Som jeg læste Anders' indlæg viste multimeteret 22,6mA. Det er ca. det samme som 0,02A eller ca. 0,5 AH/døgn - altså ikke noget der kan aflade selv et walkman batteri de første par døgn.
Der skal helt klart nok ledes efter problemt et andet sted. En god fejlsøgningsmetode når det gælder "overforbrug" af strøm er at hive sikringerne ud en af gangen og så måle med dit amperemeter hvor meget strøm der løber. Det skal selvfølgelig foregå med slukket bil og en god idé vil være at sætte amperemeteret op på 10A og flytte ledningen over i hullet beregnet til det. Du skal nok lede efter noget der bruger mere end 200mA=0,2A eller også er summen af alt det du måler i hvert fald højere. Du kan have en ledning hængende løs eller med overgang et eller andet sted.
Hvis ikke summen af de strømme du måler bliver meget mere end det din radio trækker, ville jeg forsøge at hive den ene polsko af batteriet og måle med dit amperemeter hvor meget strøm der løber der. Fejl kan jo også ligge mellem sikringsboksen/relæerne og batteriet. Hvis du ikke måler specielt meget strømforbrug der er det formentlig dit batteri der er død eller din generator der ikke lader nok.

- Lars
Index
53083: sv: sv: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (25-10-2007 18:03:31) (svar på 53081)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Lars (og Anders og Steen og Jimmi)
Læs, hvad han skriver: Jeg pillede stelledningen af og satte A-meteret imellem. Jeg læser det som om det er stellednigen ved batteriet ?
I så fald er der slet ingen fejlstrøm, og problemet er bare et dårligt batteri, en dårlig forbindelse til batteri eller stel - eller et defekt laderelæ.
Hvad er spændingen over batteriets poler, når motoren kører - og hvad er den når den står stille?

Mange vink & blink
Bo Helsted, medl. 7196.
RR V8 1976
Index
53087: sv: sv: sv: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (25-10-2007 18:54:38) (svar på 53083)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.155.139)
Jo ! jeg har læst hvad han skriver, og derfor mit svar.

Index
53096: Nåh ja... (25-10-2007 21:48:35) (svar på 53087)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
...jeg læste måske bare ikke dit svar ordentligt. Nåmen, vi tror jo begge det samme, nemlig at det næppe er radioen der er problemet.
Jeg kan kun trøste med at det elektriske er nogenlunde ligeså grumt i en Volvo 745, mit voltmeter i instrumentbrættet viser alt mellem 11 og 14 volt (vilkårligt, eller måske efter luftfugtigheden i bilen), og hvis jeg skruer ned for den regulerbare lysstyrke i instrumenterne går spændingsregulatoren i selvsving, så speedometeret viser 120 km/t når jeg stopper for rødt lys...
Det er jo en stående joke her på forum´et at LUCAS - master of sudden darkness står bag alt ondt, men selv Bosch´s komponenter har det hårdt i den kombination af fugt og kulde som findes i en bil.
Vink & Blink
Bo Helsted, medl. 7196.
Index
53110: sv: sv: sv: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (26-10-2007 00:46:47) (svar på 53083)
Lars Kiærulf #7877, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.172.159)
Hm ja. Jeg læste det som stelledningen fra radioen som det vil give god mening at montere ude på batteriet for at sortere elektrisk støj fra. Det er dog de færreste installationer man gør dette i.

Nå men så er der jo det mindre fejlsøgning. Jeg tror ikke det er en dårlig forbindelse til stel for så ville problemet være der hver gang motoren skal startes. Jeg tror mest på et dårligt batteri eller laderegulatoren/generatoren.
Det sidstnævnte er relativt nemt at teste. Mål spændingen over batteriet inden du stiller bilen tilbage i garagen. Den skal ligge i omegnen af 14V når generatoren lader.
Et dårligt batteri vil have relativ stor selvafladning. Når du har konstateret at generatoren lader tilstrækkelig kan du pille et af kablerne af batteriet og lade bilen stå i det antal dage som du ellers havde problemer med. Hvis du så ikke kan starte bilen igen, så er der ingen tvivl: Du har et dårligt batteri. Hvis det er et relativt nyt batteri ville jeg tage det under armen og kvitteringen i hånden og daffe ned til forhandleren og bede om et nyt. Hvis forhandleren spørger om du har haft kørt batteriet helt tør for strøm inden problemet opstod, skal du svare nej. En almindelig blyakku kan ikke tåle at køre flad. Det forringer levetiden væsentlig.

- Lars
Index
53084: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (25-10-2007 18:11:53) (svar på 53074)
Lars Falk Hansen #7266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.189)
Hej Anders,

Jeg har haft samme problem med min 110. Jeg "løser" problemet ved at løsne forpladen (Den man kan putte i lommen som tyveriforsikring) hver gang jeg stiller bilen. Derefter har jeg ikke flere problemer med afladning. Jeg har dog købt ny radio, men ikke fået tid til at montere den.

MvH
Lars
Index
53115: sv: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (26-10-2007 09:25:34) (svar på 53084)
Anders Knudsen #7644, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.4.137)
Hej alle sammen. Det er dejligt igen at blive overvældet af folks hjælpsomhed !

Det ER stelledningen på batteriet, som jeg har afmonteret og målt over. Jeg har flyttet lidt rundt på indstillingerne og ved at stille apparatet på 20m flyttede jeg bare kommaet og ved at stille det på 10A ændrede det forbruget til 0,01 uden display på radioen og 0,02 med disp.

Ved måling på 200m som i starten kørte forbruget ned på 7,8 når jeg tog displayet af radioen.

Mine ture er normalt på ca. 25 km. Det kan godt lyde som om, at jeg har underdimensioneret batteriet. Det er et Branford for Harald Nyborg 88 Ah 640A(EN) som sagt købt i foråret. Jeg får lige lavet en syremåling i næste uge, men er det for lille (selvom det intet fejler) ? Motoren er 300 tdi, bare så ingen er i tvivl.

Jeg målte over polerne, da den havde stået ca. 5 timer efter en 25 km tur. Det viste ca. 12 V. Med motoren tændt og lidt gas viste det lige godt 14 V. Ingen startproblemer .

Som jeg skrev, så kan jeg ikke måle noget som helst forbrug over stelledningen til batteriet, når jeg skiller stikket til radioen ad. Der er hovedafbryder i bilen, men så skal jeg jo finde radiostationerne igen, hver gang.

Skal gløderørene tjekkes og hvordan ?

Venlig hilsen
Ander
Index
53120: sv: sv: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (26-10-2007 12:35:54) (svar på 53115)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.85.214)
Hej Anders,

12V efter bare 5 timer er for lidt, et moderne batteri skal have ca. 13,5V. Kapasiteten på 88A er i underkanten og kvaliteten er tvivlsom på onkel haralds Branford. Jeg ville nok ringe lidt rundt og finde et ca 100amp kvalitetsbatteri, f.eks exide. Du kan også lade batteriet helt op med en lader og køre ned til dæk/batteri centeret og få dem til at lave en belastningstest.

Gløderør er en lille spole der kan ohmes, så hvis du afmonterer ledningen og ohmer mellem stel og skrueterminal skal den vise en 1-5 Ohm.

God weekend
Torbjørn
Index
53122: sv: sv: sv: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (26-10-2007 13:17:02) (svar på 53120)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Har nu kørt med Onkel Haralds Branford i min RRC td 1986 i et par år, og den "eksploderer" igang, hver gang også nu, hvor det er køligt. :-)
Jeg har købt den maksimale størrelse, der kan være i vognen.
mvh
Knud
Index
53161: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (27-10-2007 18:04:43) (svar på 53122)
Lars Kiærulf #7877, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.172.159)
Kvaliteten på Harald Nyborgs akkuer er temmelig svingende. Skru akkuen ud og gå ned og få det byttet. Du har jo selvfølgelig ikke smidt kvitteringen ud, vel? (ironisk smile og glimt i øjet)
Du kan sagtens være heldig at køre med en billig akku i mange år, men omvendt kan man også være uheldig netop pga. den svingende kvalitet.

De 88Ah betyder ikke så meget - kun hvis du starter og stopper motoren meget ofte. Det der er væsentlig er hvor meget startstrøm den kan levere. En dieselmaskine er tung at trække i gang. Samtidig har du også gløderørene der skal have en del strøm. Det er ikke unormalt at hvert gløderør sluger omkring 10A. Startmotoren kan meget nemt trække et par hundrede amepere eller mere.

I øvrigt et lille trick til at hjælpe en mere eller mindre død akku her i den kolde tid: Når en akku er kold kan den ikke levere den strøm der skal til. Man kan så "kickstarte" akkuen ved at lade lyset på bilen være tændt et par minutter. Den varmer akkuen en smule op så den igen kan lever den nødvendige strøm. Herefter kan der være kommet så meget liv i akkuen at den kan starte bilen. Det virker på en VW Transporter, så mon ikke også det kan virke på en Land Rover.

- Lars