tilbage

Land Rover Forum  

Index
64901: Pas på derude! (18-06-2008 12:31:00)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.102.213)
Med sommerens mange arrangementer og ikke mindst landsstævnet in mente blot denne llille reminder om at passe på ved bjærgningsopgaver.
At det kan ikke alene kan være sjovt, men også dødsensfarligt fremgår med al ønskelig tydelighed af en tragisk ulykke under det igangværende Transoriental Rally 2008.
En kinesisk deltager blev dræbt, da han under et forsøg på at hjælpe en fastkørt konkurrent fri, da en sprængt wire ramte ham med fuld kraft i ansigtet.

Citat fra www.marathonrally.com:
... yesterday morning in Russia at 7:25 a.m. local time (5:25 a.m. FT - 3:25 a.m. GMT), on the route of the special stage. The official Chinese driver of the Team Zhengzhou Nissan, Xu Lang, stopped to help another vehicle that had got stuck. The towing cable broke and struck Xu Lang full force in the face.
Assistance was rendered very quickly by the surgeon who had been aboard the immobilized vehicle, and later by the Transoriental's physicians. The medical helicopter arrived 10 minutes after the accident. Suffering from multiple neurological injuries, Xu Lang was transferred to the hospital in Orenburg (Russia) in serious condition. Well-liked by all, this fine professional racer succumbed to his injuries this morning.

Pas på derude, både på jer selv og andre. Husk de gyldne regler for bjærgning.
God sommer til alle.

Morten

Index
64904: sv: Pas på derude! (18-06-2008 14:02:37) (svar på 64901)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Apropos denne triste kendsgerning, var der en, der omkom for nylig ved en tilsvarende ulykke med en traktor, hvor der iflg. pressedækningen var tale om en KÆDE, der sprang.
Så vidt jeg har lært, springer en kæde da vist ikke op på samme måde som en stålwire, eller????

Mine oplevelser med dette er at en kæde går "død" straks den springer, eller også har jeg bare været heldig.

mvh
Knud
Index
64910: sv: sv: Pas på derude! (18-06-2008 15:50:26) (svar på 64904)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
I mine unge år, kørte jeg for en lokal landmand, med en traktor med et bagmonteret spil, som trak op mod 10 ton.

I forbindelse med en bjærgning, sprang kæden. Det led der sprang, ramte ruden i traktoren med en sådan kraft, at den splintredes totalt. Til alt held ramte den ikke mig.
Resten af kæden faldt ganske rigtigt dødt til jorden.

1270
Paw
Index
64914: sv: sv: Pas på derude! (18-06-2008 16:09:27) (svar på 64904)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Det er et rent svineheld at vi endnu ikke har set en ulykke af den art i DL-RK, selvom der har været nogle "ligeved og næsten".

Nu stiller jeg mig ganske givet på øretævernes holdeplads, men men men!!!

Det er ikke længere siden end i Påsken på Tirsbæk at jeg overværede at en person stod 1-2 meter bag en bil der hang i et jordanker på en 50 graders stigning. Kort efter sprang det syntetiske reb på en anden bil på samme stigning. Sikkerhed - i klubregi desværre og åbenbart en by i Rusland.

At arbejde med og bruge et spil kræver mere end bare købe og montere spillet. Desværre er det mit indtryk at der er en del der ikke har det fornødne kendskab til sikkerheden i forbindelse med brug af spil, de knokler bare derud af og håber det bedste.

Hvilke kræfter er det man opererer med når wiren er på inderste vinding, kontra yderste vinding. Hvordan virker bremsen på spillet ved nedfiring og hvor meget varme udvikles der. Har betydning for de syntetiske reb.

Hvor meget dræner spillet batteriet, og hvor længe kan man formodes at arbejde på fuld effekt. Hvor lang tid tager det efterfølgende at genoplade batteriet. Skal man bruge enkelttræk eller skæring, og hvordan ændres belastningen i forbindelse med en skæring . Hvad sker der hvis man forlænger wiren med en strop eller et træktov. Hvordan kontrollerer man sin wire eller det syntetiske reb og hvornår bør det udskiftes.

Der er masser af muligheder for at det går godt, men der er mindst lige så mange muligheder for at det ikke går, og hvis det sker kan følgerne blive fatale.

I forbindelse med arrangementet på Tirsbæk gjorde jeg opmærksom på denne brist i sikkerheden, ligesom jeg spurgte til de stakkels officials "opgave og ansvar" hvis uheldet skulle ske. Finder der en nødhjælpskasse, en katastrofeprocedure, aftalte telefon/kommunikationslinier, førstehjælpsassistance på de enkelte baner osv.

Ikke noget jeg føler mig kaldet til at diskutere, men en skal jo smide den første sten. Jeg synes det er noget man kraftigt skal overveje hvordan man løser i forbindelse med arrangementer, og sikkert et emne der bør tages op på Landsrådet, så der bliver ens retningslinier landet over.

med venlig hilsen
Ib 0219
Index
64925: sv: sv: sv: Pas på derude! (18-06-2008 18:36:05) (svar på 64914)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.146.40)
jeg synes også som KLub og arrangør at man har en slags ansvar ved evt uheld store som små. I klubben har jeg den fornemmelse at mange kan handle rigtigt hvis uheldet er ude men stadig synes jeg der skal gøres noget forebyggende.

jeg skal nok give en hånd hvis uheldet er ude men at planlægge nødprocedurer er nok ikke min niche.

mvh Bjørn
1.hjælper hvis det er nødvendigt.
Index
64932: sv: sv: sv: Pas på derude! (18-06-2008 19:07:36) (svar på 64914)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.91)
Du har ikke parkeret dig på ørentævernes holdplads, Ib: Du har sagt kloge ord.
Region Fyn gennemførte et bjergningskursus, som jeg desværre ikke kune deltage i, men mit indtryk efterfølgende er, at deltagerne hjembragte en god portion viden om sikkerhed!
Index
64971: sv: sv: sv: Pas på derude! (19-06-2008 07:32:27) (svar på 64914)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Ib

Jeg ved ikke om det er øretævernes holdplads du holder på. Men det er altid farligt at generaliserere.

I øvrigt er jeg enig i mange af dine betragtninger.

Desværre er det vel sådan at jagten på at opgaverne ikke kan blive svære nok - sker det jo nok at arrangøren ikke får tænkt sig om. Har netop været i polen og her var bla. en opgave hvor opkørelsen - nej det var ikke en opkørelse - det var et løft af bilen på ca. 10 meter, med ja jeg tør næste ikke gætte. Men det var væsentlig over 45 grader. Det var selvsagt ikke noget jeg havde behov for at afprøve.

Men det må også være op til den enkelte at være kritisk, og selv tage ansvar. Jeg syntes også det er stærkt at se en deltager stå bag ved en bil der hænger i en strob på en 45 graders hældning - det er overordentlig modig - nej dumt.

Uanset uheldets karrakter, giver det altid en dårlig stemning (trykket) bagefter. Og ja vi har vel heldigvis været forskånet for det i DLRK regi i mange år.

Og ja mange ser nok plasma tov som det nye vidunder, med de forbehold der her skal tages for brug af sådan et reb.

hilsen
Eddie
Index
64938: sv: sv: Pas på derude! (18-06-2008 20:12:27) (svar på 64904)
Eske Høj Laursen #7670, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.105.163)
Så vidt jeg er orienteret var det ved traktorulykken både en kæde og et elastiktov.
Da kæden brækkede gjorde elastiktovet at kæden blev slynget som et projektil ind i førerkabinen. Så derfor mix aldrig kæder og elastik tov - og hav alligevel altid respekt og hold sikkerhedsafstand ved optrækning.

Venlig hilsen Eske Høj
Index
64987: sv: sv: Pas på derude! (19-06-2008 10:43:20) (svar på 64904)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.110.171)
Kæde - med mindre den er gjort af urimelig dårlig kinastål - er fuldstændig uelatisk (statisk) og vil ved brud blot lægge sig på jorden.

Hvis man har oplevet situationer hvor kæde "springer igennem luften" har der været blandet elastiske tov eller stropper sammen med kæden. Hvis man eksempelvis kobler et elastisk bugseringstov og en statisk kæde sammen har man en fin opskrift på en tenderende suicidal situation...

Stålwire kan i øvrigt også fåes som statisk, altså "død". Bruddet foregår langsomt, og efter bruddet lægger stumperne jeg flinkt ned på jorden uden den store dramatik.

/Kim Horsevad
Index
65142: sv: sv: sv: Pas på derude! (21-06-2008 16:03:08) (svar på 64987)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.51.80.11)
Hej Kim og andre.

Jeg må lige ramme en pæl igennem, at en kæde ikke er elastisk. Når en løftekæde grade 80 eller grade 100 bliver belastet udover, hvad den må løfte / trække med henholdsvis 400 eller 200 % så begynder kædeleddene at flyde og kæden bliver næsten stiv. Til sidst er der et af kædeleddene, der springer. Når kæden springer er der opbygget en fjederkraft i kæden og den udløses meget hurtigt ved brud. Normalt er kæden så tung, at den energi, der er oplagret i kæden, bliver opsuget af den energi, der skal få kæden til at flytte sig. Men et kædeled, der løsriver sig fra kæden, har fart på, og kan i uheldige omstændigheder flyve langt.
En stålwire er mere elastisk end en kæde og ofte også væsentlig længere (og lettere) og derfor er der også større muligheder for, at den flyver langt, når den knækker.
Klubben har udarbejdet et lille skrift om kørsel i terrain og bjergning, og den er der mange, der burde læse lidt i en gang i mellem.
Der er også en tendens til at bruge bjærningsgrej, men har fundet (i en skrotbunke) et eller andet sted, men kender ikke noget til brudstyrke. Det kan være livsfarligt at bruge det.
De nye plasmatove er meget behagelige at bruge, vejer ingenting, men det er svært at se, hvornår de er tjenlige til udskiftning. Med en wire kan man altid se, at den den trænger til udskiftning.
I øvrigt skal man være opmærksom på, at de spil, der normalt bruges til bjærgning ikke er beregnet som hejsespil. På et hejsespil er der f. eks. ikke nogen frikobling.

Med venlig hilsen

Steen Larsen 0411

Kørsel og Uddannelse
Index
64950: sv: Pas på derude! (18-06-2008 21:43:16) (svar på 64901)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.51.196.229)
Kloge ord!

Måske var identificering af farlige situationer noget der kunne lægges til det grønne bevis? Den med at stå lige bag 2 tons på en skråning er nogenlunde oplagt, mens andre situationer måske synes ufarlige for uindviede.

Til arrangementer i klubregi synes jeg også vi burde være i forkøbet for ulykken. Måske "sikkerheds-officials" med en orange hjelm og en trillefløjte. Det lyder måske dumt, men jeg har engang ført miljø- og sikkerhedstilsyn på en byggeplads, og var der noget alle havde respekt for så var det ham idioten med den farvede hjelm der kunne stoppe arbejdet på pladsen (og dermed ødelægge akkorden) hvis nogen ikke overholdt sikkerhedsreglerne.

Michael
Index
65027: sv: sv: Pas på derude! (19-06-2008 22:32:34) (svar på 64950)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.163.84)
Lidt stof til eftertanke.

Jeg arbejder med wire og kæder på Offshore/supply skibe. Grejerne derude springer osse i ny og næ, der kan være mange årsager, men når en 97mm wire eller 6" kæde springer ved træk på 300 tons +, sker der virkeligt ting og sager. Står man i farezonen eller er uagtsom, er det med døden til følge!

En måde at mindske risikoen er at gøre wiren eller kæden kortere. Ved fx. at bruge større/kraftigere softstropper som er længere og sætte i mellem Bil-wire-spil. Hvis stroppen så spinger er den elastiske part mindre og burde ikke give samme swirpe effekt som en wire eller kæde.

En hel anden ting er at det burde være alm. kendt at man under ingen omstændighedder står i nærhedden af en trækkende part når operationen er igang.!

Selvom der er fart på og adrenelinen kører under race, så tænk på jeres egen sikkerhed såvel som andres.

Sikkerhed er første priotet.

Mvh. Mark Philipsen