tilbage

Land Rover Forum  

Index
77415: LT95, valg af gearolie (17-02-2009 22:55:20)
Søren Søndergaard Pedersen #5488, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.40.171)
I forbindelse med skift af gearkasseolien på min gamle Citroen CX, undersøgte jeg en del omkring valg af gearkasseolie til ældre gearkasser.
I denne forbindelse stødte jeg på muligheden af, at der muligvis findes et bedre alternativ end den foreskrevne olie til LT95-gearkassen.
Som bekendt, foreskriver den officielle Land Rover-bibel, at der anvendes almindelig 10W/40 motorolie på denne gearkasse – både i hovedgearkassen og transfergearkassen.
Nu er det imidlertid lang tid siden, at biblen er skrevet (gearkassen er designet i 60’erne), og der er udviklet meget på olierne siden da.

Motorolier og gearolier måles på forskellige viskositetsskalaer, og flere steder på nettet kan man læse, at en 75W/90-gearolie svarer til en 10W/40 motor i viskositet (skala planket fra nettet er vedhæftet).
Når der skal gearolie på en ældre gearkasse, er det endvidere vigtigt, at en sådan olie ikke indeholder for stor andel af EP-additiver, da disse kan virke korroderende på evt. messing/bronze i gearkassens synchro-mesh’er (ved ikke om disse metaller er anvendt i LT95’en).
En olie som overholder GL4 el. GL3-klassifikationen skulle imødekomme dette krav.
Samtidig er det vigtigt, at der ikke anvendes en alm. EP90-olie på LT95'en, da denne i kold tilstand ikke er lind nok til at kunne pumpes rundt af gearkassens oliepumpe.
Fordelene ved at anvende en ”rigtig” gearolie i stedte for en motorolie skulle være:

- Bedre smøreegenskaber
- Lavere varmeudvikling
- Lavere støjniveau
- Bedre gearskifte

En olie, som opfylder ovenstående, er fx Castrols fuldsyntetiske TAF-X 75W/90 – den koster en formue herhjemme, men kan fås til en brøkdel syd for grænsen. Andre producenter har lignende produkter, som burde kunne anvendes.
Jeg ved, at LT95 er kendt som en solid gearkasse, som kan trille rigtig mange km – så nogle vil måske spørge: Hvorfor? Hmmmm, det er vel sjovt at forbedre lidt på den gamle alu-kasse…

Inden jeg fluks anvender min egen LT95-udstyrede 110” som testbil, vil jeg lige høre, om der er nogle oliekyndige medlemmer af forum, som kan argumentere for eller imod ovenstående.
Evt. nogle som har praktiske erfaringer?
Venligst bemærk, at ovenstående indlæg ikke er en anbefaling af at afvige fra fabrikantens foreskrifter, når du hælder olie på din bil.


Med venlig hilsen
Søren

Henvisninger:

Wikipedia-artikel hvori viskositetsskalaerne for motorolie og gearolie belyses:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil

Forum-tråd, hvor anvendelsen af gear-olie på LT95 diskuteres.
http://www.aulro.com/afvb/technical-chatter/32384-oil-recommendation-lt95-4-speed-box-isuzu-4bd1.html

Index
77437: sv: LT95, valg af gearolie (18-02-2009 12:53:08) (svar på 77415)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.134.138)
Jeg kan godt følge den anskuelse, fuldsyntetisk gearolie
GL4 på de kasser hvor motor- ell. ATFolie foreskrives,
gearolie har bedre bæreevne og slides ikke så hurtigt som motor- og ATFolie, hånden på rattet, hvor mange skifter olie på gearkassen som det foreskrives?
Som forespurgt andetsteds, hvor længe holder en LT77?
LandroverOvn. fulgte renovering af samme, her sagde man
at det holdt ca. 90000 km. dette kunne man måske strække
ved at bruge fuldsyntetisk gearolie.
Index
77476: sv: sv: LT95, valg af gearolie (18-02-2009 22:34:04) (svar på 77437)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Søren har meget ret i sin betragning motoroile er mindre brugbart når den anvendes som smøreoile i en gearkasse, i det at en motoroile som grundprincip er designet til nogle andre egneskaber end dem som er optimale for brug i en manual synchromesh gearkasse. Motoroile kan natuligvis i mangel af mere optimal gearoile bruges.

Det er som Søren nævner, en adminlige og ofte overset detalje at motoroile og gearoile er gradueret efter to bevist valgte forskellige graduerings tabeller, man er nød til at omtale tallet som gradueringstal idet de beskriver et viskositetområde.

Eks. gearoil SAE 80 = 7.0-11.0 cSt.
motoroil SAE 30 = 9.3-12,5 mm2/s

1 cSt = 1 mm2/s - gearoil blev før i tiden også også målt i cSt, men anføres idag i mm2/s, som målmæssigt kan samlinges.

Det beviste valg blev i tidernes morgen besluttede for at eliminer at den mindre kløgtige mekaniker fejlagtig brugte olien det forkerte sted.

Personligt har jeg brugt min egen LT85 gearbox som teststation for flere forskellige oiletyper, der er afprøvet motoroile i forskellige gradueringer, motorcykeloile samt fullsyntetisk gearoile i forskellige graduering.

Det er min personlige mening at man skal holde sig fra at bruge mineralsk ATF oile i manuale gearkasse hvad end den er tryksmørt eller ej. ATF oile er som udgangspunkt en hydraulik oile vis oilefilm ikke er specielt trykresistendt i varm tilstand. men er igennem tid blevet anbefalet til brug i gearkasser med dårlig synchromesh teknologi. Den mest slidte LT85 gearkasse jeg personligt har set/eget/prøvetkørt var netop serviceret med ATF oile, fremravende gearskift på grund af lave viskositet, men totalt opslidt.

I manuale gearkasser der tideliger var anbefalet ATF, vil jeg personligt brug fuldsyntetisk MTF oil. det er min erfaring at fuldsyntetisk gearoil er mineralsk gearoil langt overlegent, jeg bruger ikke andet på min egen LR90/V8/LT85.

Smøroiler er som regel et meget personligt valg og oftes en smagssag baseret på myter og gammel vaner/skikke omkring smøreolier fremfor endlige faktuel viden omkring smøreolier.

Mv.Ole