81586:
Stopmanøvre ny Defender (07-05-2009 10:27:39)
Ib Hammer #0219, reg. sjyl (medlem) (
ip-adr: 194.255.39.33)
Til orientering - specielt vigtigt for klubbens instruktører og ejere af den nye Defender med 2.4 l motor.
På baggrund af et indlæg på Forum vedr. den nye Defender - dvs. modelår 2007 og frem, med den nye 2.4 liter motor og 6-trins gearkasse, vil jeg lige gøre opmærksom på en ændring af stopmanøvren.
Bilerne og teknikken i dem ændrer ændrer sig, og de procedurer der har været god latin i mange år er nødt til at følge med.
Grundet motorstyringen, og bilens/motorens evne til at holde sig kørende i tomgang i 1. og 2. gear lavt område, og til dels 1. gear højt område, er det ikke anbefalelsesværdigt at benytte den "gamle" stopmanøvre ved mislykket opkørsel ad stigning, hvis man er i 1. eller 2. gear lavt område. Dvs. metoden hvor man bremser bilen til stilstand og samtidig kvæler motoren.
Motoren vil trods voldsom bremsning blive ved med at rotere og overføre kræfter til transmissionen. Dvs. hjulene forsøges nedbremset samtidig med at motor/transmission vil overføre kræfter til transmissionen. Dette kan afstedkomme skader på transmission og evt. bremser.
Hvis man vil benytte den "gamle" stopmanøvre i den nye Defender kræver det at man er i 3. lav ved opkørsel ad stigning.
Benyttes 1. eller 2. gear lavt område er man nødt til at at anvende en anden procedure. Man kører op ad stigningen, vurderer at man ikke kommer helt op, flytter foden fra speeder, og antræder bremsen. Når man mærker at bremsen har fat, dvs den er ikke trådt ned med fuldt tryk, kobler man ud samtidig med at man øger trykket på bremsepedalen, så bilen står stille og ikke ruller baglæns.
Medens man opretholder fuldt tryk på bremsepedalen vælger man bakgear (motoren kører stadig), når bakgearet er valgt letter man trykket på koblingspedalen indtil man "rammer" koblingspunktet. Når dette er fundet letter man stille og roligt trykket på bremsepedalen, samtidig med at man roligt letter foden fra koblingspedalen. Koblingspedalen skal slippes en anelse hurtigere end bremsepedalen.
Med denne procedure opnår man den fulde kontrol over bilen og tilsikrer en sikker baglæns nedkørsel.
Med venlig hilsen
Ib Hammer
Chefinstruktør
Land Rover Experience Center