tilbage

Land Rover Forum  

Index
81586: Stopmanøvre ny Defender (07-05-2009 10:27:39)
Ib Hammer #0219, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.39.33)
Til orientering - specielt vigtigt for klubbens instruktører og ejere af den nye Defender med 2.4 l motor.

På baggrund af et indlæg på Forum vedr. den nye Defender - dvs. modelår 2007 og frem, med den nye 2.4 liter motor og 6-trins gearkasse, vil jeg lige gøre opmærksom på en ændring af stopmanøvren.

Bilerne og teknikken i dem ændrer ændrer sig, og de procedurer der har været god latin i mange år er nødt til at følge med.

Grundet motorstyringen, og bilens/motorens evne til at holde sig kørende i tomgang i 1. og 2. gear lavt område, og til dels 1. gear højt område, er det ikke anbefalelsesværdigt at benytte den "gamle" stopmanøvre ved mislykket opkørsel ad stigning, hvis man er i 1. eller 2. gear lavt område. Dvs. metoden hvor man bremser bilen til stilstand og samtidig kvæler motoren.

Motoren vil trods voldsom bremsning blive ved med at rotere og overføre kræfter til transmissionen. Dvs. hjulene forsøges nedbremset samtidig med at motor/transmission vil overføre kræfter til transmissionen. Dette kan afstedkomme skader på transmission og evt. bremser.

Hvis man vil benytte den "gamle" stopmanøvre i den nye Defender kræver det at man er i 3. lav ved opkørsel ad stigning.

Benyttes 1. eller 2. gear lavt område er man nødt til at at anvende en anden procedure. Man kører op ad stigningen, vurderer at man ikke kommer helt op, flytter foden fra speeder, og antræder bremsen. Når man mærker at bremsen har fat, dvs den er ikke trådt ned med fuldt tryk, kobler man ud samtidig med at man øger trykket på bremsepedalen, så bilen står stille og ikke ruller baglæns.

Medens man opretholder fuldt tryk på bremsepedalen vælger man bakgear (motoren kører stadig), når bakgearet er valgt letter man trykket på koblingspedalen indtil man "rammer" koblingspunktet. Når dette er fundet letter man stille og roligt trykket på bremsepedalen, samtidig med at man roligt letter foden fra koblingspedalen. Koblingspedalen skal slippes en anelse hurtigere end bremsepedalen.

Med denne procedure opnår man den fulde kontrol over bilen og tilsikrer en sikker baglæns nedkørsel.

Med venlig hilsen
Ib Hammer
Chefinstruktør
Land Rover Experience Center
Index
81609: sv: Stopmanøvre ny Defender (07-05-2009 16:03:19) (svar på 81586)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Godt indlæg!

Jimmi
Index
81636: sv: Stopmanøvre ny Defender (08-05-2009 16:23:39) (svar på 81586)
Flemming Thomsen #6571, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.22.9)
I øvrigt en super sej motor.
Har haft fornøjelsen en kort tur på Tirsbæk.
Økonomien er desværre nok ikke til at skifte en 10 år gammel bus til en ny 110".

Gu' ved hvad den koster på hvide plader?
Plus vægtafgift uha uha

MVH
Flemming Thomsen
Index
81669: sv: Stopmanøvre ny Defender (09-05-2009 10:38:08) (svar på 81586)
Christian Carl Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.69.6)
Hej IB
Super forklaring. Er der andre modeller fra Land Rover hvor denne manøvre ikke skal foretages i forbindelse med nedkørelse.
Jeg er overbevist om at Kørsels og sikkerheds udvalget kikker med her på forun og tager aktion på meddelser som denne.
Vh
Chr
Index
81670: sv: sv: Stopmanøvre ny Defender (09-05-2009 11:24:10) (svar på 81669)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Dette ændringsforhold i procedure burde vel egentlig tilsendes de enkelte regioners instruktører - hvis ikke det allerede er sket. Det er jo ikke alle medlemmer, der benytter dlrk.dk.

Hvis ikke det er sket, så vil jeg da anbefale at det bliver gjort mettevuns.

Go´ weekend
Stefan
Index
81677: sv: sv: sv: Stopmanøvre ny Defender (09-05-2009 23:58:52) (svar på 81670)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.29)
Noget andet er at dette procedure kan bruges på alle 4WD biler.
Uanset om de er LR, eller andet herkomst.
Min atypisk selvfonæktende (fordi jeg er en arkæisk dinosaur serie bil kørende) tanke går ude på:- om ikke dette skulle indføres som standard procedure til dt grønne kort?
Dette metode kan bruges til alt! Biler af andet fabrikat, alt motor teknologi, gammel serie biler, det hele.
Er det ikke mening at det grønne kort, og måske også "Experience" skulle være det ultimative kvalifikation i at kunne føre 4WD biler, uanset fabrikat?
Er der enighed om dette, og vi erkender at vi skiver desværre 2009, uanset hang til ældre konstruktioner (mea-kulpa)! så er det indlysende at dette "universal standard procedure" skal indlæres og indøves, selvom at man kan fortælle serie bils folk at de har en "skjult dagsorden" de kan benytte sig af , "When the Tough Get Going!!"
Hilsen fra Norge, Vip-stjærten og selve svalen er kommet!!