tilbage

Land Rover Forum  

Index
83122: Zenith-Stromberg (15-06-2009 21:46:54)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.9.249)
Hej

Jeg har nu fået lavet ny udstødning, og spørgsmålet presser sig på igen: Hvem er x-pert i justering af tænding og Zenith-Stromberg karburatorer på 3.5l V8??

Jeg drømmer om at få trimmet lidt, jeg syns økonomien er blevet dårligere og tomgangen er i hvert fald nærmst væk.
Trækket er stadig fint nok.

Hjælp :-)

-Kasper
2A 109" V8
Index
83124: sv: Zenith-Stromberg (15-06-2009 21:54:00) (svar på 83122)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.212.185.51)
Jeg ved ikke lige om de er eksperter, men hos P J Auto i Bred på Fyn (Ved godt du er på Sjælland) der har de god forstand på Rovers V8´ere.
Jeg får selv min 101" fikset dernede, de gør en masse i Engelske biler,... så jo, de har masser at lave hehe.
Index
83127: sv: sv: Zenith-Stromberg (15-06-2009 22:07:13) (svar på 83124)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Ja, hvis det er Peter i Vissenbjerg (tlf 64471516) kan jeg kun give ros - han fik min 109V8 dobbelt-SU til at gå fantastisk. Et rigtigt hyggeligt sted, og de kan bare deres kram.

Mvh
Michael
Index
83133: sv: sv: sv: Zenith-Stromberg (15-06-2009 22:59:15) (svar på 83127)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.212.185.51)
Det er ham ja.
Index
83135: sv: sv: Zenith-Stromberg (16-06-2009 01:57:29) (svar på 83124)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 194.192.15.24)
Hej Henrik.
Har du fået gang i din 101er?Vi ses derude
Niels
Index
83192: sv: sv: sv: Zenith-Stromberg (16-06-2009 19:49:37) (svar på 83135)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.212.185.51)
Ja den fik elektisk tændning, det hjalp i et par dage.
Så døde den igen.
Nu vil jeg lige have en ny udstødning hjem til den først, ellers kan de ikke rigtigt stille på Carben.
Og de har først lige nu fået udstødning i rustfri i 101" klubben.
Index
83131: sv: Zenith-Stromberg (15-06-2009 22:34:14) (svar på 83122)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.3.27)
Kasper

Hvis du kan vente til næste værksteds dag i regionen kan du helt sikkert gøre det på sådan en dag, regionen har det måleudstyr der skal bruges til det

Steen
sIIa
Index
83137: sv: sv: Zenith-Stromberg (16-06-2009 07:32:23) (svar på 83131)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.9.249)
Hej Steen

Det lyder super.

Ellers må jeg en tur over fyn :-)

-Kasper
Index
83144: sv: Zenith-Stromberg (16-06-2009 09:10:25) (svar på 83122)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Jan Bertelsen (Sjelle Auto) kan justere, så den går som en drøm. Ham kan jeg varmt anbefale.
Index
83146: sv: sv: Zenith-Stromberg (16-06-2009 10:02:38) (svar på 83144)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.30.119)
Ud af diverse tekster på forum omkring karburider, fornemmer jeg af og til, at man ikke altid skelner imellem SU og Stromberg.
Der er altså en meget betydelig forskel på disse og der er stor forskel i, hvordan de skal justeres.
Stromberg kræver specialværktøj og nogle stilles fra bunden og andre ovenfra, samt at Stromberg har nogle fortvivlende gummimembraner, som ofte overses. Hvis man ikke har disse værktøjer, hvoraf der ialt finde 3 grundtyper, er det ikke til at have med at gøre.
SU kan stilles med lange, slanke og skarpe skruetrækkere, og slet ikke med den skruetrækker der bruges til at skrabe rust i undervognen.
På Stromberg står der typisk Zenith-Stromberg CD 150 eller 175 støbt ind på toppen klokken.
Disse 2 typer karburider har intet overhovedet at gøre med de som findes på seriebilerne, hvor Zenith også optræder.

mvh
Knud
Index
83154: sv: sv: sv: Zenith-Stromberg (16-06-2009 13:18:51) (svar på 83146)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Ja - tror Knud har meget ret i sin fornemmelse omkring type kendskab mellen de forskellige karburator som har været monteret på LR og andre britiske biler i tidens løb.

Historien bag Stomberg er enligtaget lidt mudret, som det så ofte er omkring producenter af karburator.

Man kan læse mere på nettet omkring Triumph´s Stromberg project, på at efterligne Skinner Union´s Karburator, som jeg iøvrigt synes er den beste til LR. SU var i udviklings stadiet af Stromberg omfattet patent rettigheder, derved design forskellen med gummimembranen, som iøvrigt alt for mange ejer selv tager liv af, fordi de ikke forstår at man skal bruge syrefri olie som ikke opløser membranen.

Den org. oil var/er en SAE 20 engineoil (syrefri). Volvo anbefalet derimod en ATF oil, som også dur, hvis man skifer membranen jvf. serviceforskrifterne. En ATF oil er generelt en 5W-30 engineoil viskositet (svarende til 70W-80 gearoil viskositet) med lavt syreindhold. Men en ATF er betydelig mere udbredt (på serviceværkstedet) end en syrefri single grade SAE 20 engineoil ville være, og det er vel forklaringen.

En anden ting som også ofte forvirer, er at der på nogle Zenith-Stromberg karburator også står Solex på klokken...! - Triumph havde ikke faciliteterne til selv at producer deres Stromberg carb. der blev indgået aftale med Zenith om at producer nyudviklingen, Zenith indgik senere i partnerskab med Solex, for tilsidst at blive opslugt Solex, som igen blev opkøbt af Magneti Marelli, som bekendt også ejer af Weber...!

Hvilket leder mig til lige at bemærke...

Mange tror fejlagtigt at Edelbrock performer series er en Weber karburator, det er den bestemt ikke...! Den er en re-designet Carter 9000 serie carb. som Edelbrock samlet op, efter Carter gik ned. Edelbrock får den produceret hos Weber USA. - Dem som har en Edelbrock, har sikkert under sig over at der både står Weber-Mangneti Marlli- W/USA. men forklaringen er jo nem nok..!

Hint - Hvis man har en Gl. Carter 9000 serie carb. kan man skaffe dele hos Edelbrock.

Det er ofte nævnt på forum at Holley har en carb. til off-road, det har de så ment også, serien hedder Off-road Truck Avenger M/4150

http://www.holley.com/types/Truck%20Avenger.asp

Er ikke særlige velegnet til små RV8, alt under 302 cubic inches er småt for de gale cowboys. den mindste carb. kan muligvis modificeres.

et lille filmklip - http://www.holleytv.com/video/6238

Man kan måske mene at de bruger det forkerte bilmærke, som reklame for deres carb...!! men de er jo, skøre de cowboys.

Har altid underet mig over at LR valgte at brug Zenith-Stromberg til deres RV8, da jeg på grund af gummimembranen designet anser den for at være mindre robust i forhold til SU, men det er sikkert blot mig...(eller var det omkostninger igen..?)

Mv. Ole
Index
83155: sv: sv: sv: sv: Zenith-Stromberg (16-06-2009 13:22:55) (svar på 83154)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Beklager jeg ikke kunne finde en (for os LR-folk) mere egnet SU. carb.

Mv. Ole
Index
83157: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith-Stromberg (16-06-2009 14:02:07) (svar på 83155)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.30.119)
Sikke en fin gennemgang, Ole. Den slap jeg jo lidt nemt om ved! :-)

Du drister dig også med at pille ved lidt religon, i din mening om SU ctr. Stromberg.
Jeg er aldeles enig i at SUerne er at foretrække, men ved også, at hvis man gør Stromberg til sit livs store indhold, besidder denne konstruktion visse fordele, idet de under særlig forhold kan præstere bedre benzinøkonomi end SU.

Jeg havde en god ven, der virkelig grundigt satte sig ind i disse Strombergere. Det var så ifm Jaguar, men det betyder så ikke andet, end at disse så oven i købet er pestileret af aut. chocker, som i sig selv er et mareridt.

Hvis de sættes helt korrekt op, er de klart mere økonomiske, men ret hurtigt sættes denne indstilling over styr og så bruger de benz som død og pokker.
SUerne er langt lettere at tumle og vil i almindelighed være mere økonomiske og bedre ydende.

Jeg pusler selv med tanker om at konvertere min SIII benzin, når den måske en dag bliver til en 2,5 benzin. Min beundring for selv fabriksnye faldstrøms Weber, kan ligge på en begrænset plads.

mvh
Knud
Index
83329: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith-Stromberg (19-06-2009 16:11:23) (svar på 83157)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Kasper

Du vil sikkert opnå et pæne resultater, hvis du køber to rebuild kit til dine Zenith-Stromberg carb. Det er bestemt ikke rocketscience at renoverer sine karburator, lidt fine mekanik - men ikke så slemt endda. Det er bestemt godt at læse, du selv mener at tændingen skal kontrolleres/justeres, der er absolut ingen grund til at pille ved sine karburator, hvis ikke tændingen står knivskarpt og hele tændsystemet virker optimalt. Selv ikke verdens beste karburator gør nævnværdig forskelle, hvis ikke gnisten er kraftig og i takt med det øvrige. Så mit råd er derfor, først renoverer man sit tændsystem derefter renoverer man sin(e) karburator(er)

Bemærker at du har svært ved at holde tomgang, det havde jeg også da jeg kørte med Stromberg carb. det viste sig at være mine overrun valves på spjældet, hvor fjederen var blevet slap med tiden. Nogle fastlodder dem, jeg limet mine med araldit, som en nødløsning. Men hvis man bestiller et rebuild kit, kommer der nye spjæld med i kittet. Spjældet fåes med og uden overrrun valves, det er med tiden mere driftsikkert uden, den kører dog lidt mere harmonisk med, når de er nye.

Mv. Ole
Index
83333: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith-Stromberg (19-06-2009 17:30:00) (svar på 83329)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Knud

Bestridet bestemt ikke at det er umuligt at fine tune et sæt Zenith-Stromberg carb., Hatten af, for dem som mester det. Jeg blev blot aldrig helt venner med mine. Personligt synes jeg som grundprincip ikke, det er specielt smart med en gummimembran på et "Go Anywhere Vehicle" , surt at stå midt på savannen med par membraner så har givet op (naturligvis har man sådan nogle servicedele med i reservedelskittet...) det forkommer mig at, der er lidt mere robusthed over SU carb. og derved lidt mere egnet til LR produktet. Men det er sikkert bare mig...

vedr. dit SIII motorproject - kender du så den her homepage - er de eneste som jeg har kendskab til, som føre et intake manifold med en flange til Stromberg/SU carb. som passer på 2.25/2.5 petrol, indrømmer gerne at jeg langt fra kender alt i Landy universet, er vel nærmest en novice, serie-LR kender jeg absolut kun som chauffør.

http://www.automotivecomp.com/landrover_perf.html

Ved godt priserne er sindsyge, men hvis det nu gør en markant forskelle...?, Man kunne måske... selv hjemmefuske noget med lidt snilde. Du opnår iøvrigt muligheden for vælge mellen Stromberg vs. SU. Så kan man eksperimenter med hvilken der er bedst egnet. Vil tror at der findes lidt flere nåle og dysser til SU fremfor til Stromberg, og derved måske lidt letter at fine tune.

Mv. Ole
Index
83341: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith-Stromberg (19-06-2009 19:20:32) (svar på 83333)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.30.119)
Lige for tiden virker min nye faldstrøms Weber relativt uproblematisk på min 2,25 benziner, og får derfor lov til at leve indtil videre. Om vinteren er den forbandet sensibel for isdannelser.

Når jeg engang får etableret en 2,5 ltr. med et stage 2 topstykke vil jeg få lavet et inds.manifold til en SU, som jeg iøvrigt har liggende.
Det kan ikke være den store videnskab at få lavet et manifold. Det er nok lidt mere bøvlet med speedertrækket.

Jeg skal ikke have klinket noget med en Zenith-Stromberg uanset hvor store, teoretiske, kvaliteter de måtte besidde!
Jeg tror aldrig, jeg bliver rigtig gode venner med en sådan, dertil har de skuffet mig for ofte! :-)
XJ6 1978 "svenskermodeller", E-type 4,2 SII US modeller, XJ12 og E-type V12 :-( :-(

mvh
Knud