tilbage

Land Rover Forum  

139585: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (15-01-2014 17:36:13)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.90.89)
Lad os sige en serie 3 med en 200 DI motor ilagt. Vil den stadig kvalificere sig til veteranstatus ifm vægtafgift og forsikring?

Blink og vink
139587: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (15-01-2014 19:02:14) (svar på 139585)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Kristian
For at veteranforsikre, kræver selskaberne at bilen skal være original. Og for L-R vedkommende, betyder det, at den skal se ud som da den rullede ud fra fabrikken. Og lige der bliver det noget diffust. Min S IIIér kunne ikke veteranforsikres gennem klubbens ordning. Sandsynligvis fordi jeg har spilkofanger foran. Men en brandbil kan sagtens veteranforsikres, på trods af at den heller ikke har original forkofanger.
Selskaberne forlanger to fotos af din bil. Et skråt forfra og et skråt bagfra. Disse fotos er for de fleste selskaber nok til at afgøre om bilen er original!!
Men nævner du, at du har lagt en anden og større motor i, -så får du den ikke forsikret som veteran.
Såee, gå stille med dørene, hvis du vil veteranforsikre den.
Jeg kan desværre ikke anbefale klubbens forsikringsordning, idet V-R gruppen, som er vores mæglere, ikke gad ulejlige sig med at spørge Thisted forsikring om hvad der lå til grund for afslaget på min bil.
Mvh.
Martin
139597: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (15-01-2014 22:20:22) (svar på 139587)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Hej Martin, desværre har du så ikke fået dette at vide:

Citat:

"Hej Jan,

Den skal jeg takke nej til, da den er for ramponeret og slet slet ikke er kr. 40.000 værd.

Står ikke i org. Stand med lygter o.s.v.

Ole Højgaard
Veteranforsikring Danmark"

Kommentar: "Jan" er vores forsikringsmægler, som altså HAR undersøgt årsagen til afslaget på din forsikringsanmodning. Ole Højgaard er den såkaldte "sagkyndige" fra Thisted Forsikring/Veteranforsikring Danmark. I Forsikringsudvalget er vi også stærkt utilfredse med denne holdning, der i DEN grad diskvalificerer denne "sagkyndige".

Derfor er det også hamrende klart, at udvalget kan anbefale at undersøge forsikringsselskabet Runas betingelser; kontakt Runa på deres hjemmeside www.runa.dk og læs deres betingelser nøje. Da DL-RK jo nu er medlem af Motorhistorisk Samråd, kan alle medlemmer af DL.RK nu forsikre deres køretøjer ad den vej. HVIS man bruger sin veteran i terræn, kan det dog stadig tænkes, at Thisted lige der har bedre betingelser...

Jeg må dog stærkt advare mod Martins opfordring til at gå stille med dørene, hvis man har foretaget konstruktive ændringer på sin bil; selskabet (Runa) kan man formentlig godt forklare, hvad man har gjort uden at det selskab vil afvise at tage forsikringen - jeg tror på, at Runa har større eksperter end hr. Højgaard... Konsekvensen af IKKE at have meddelt forsikringselskabet om ændringer (og det gælder alle selskaber!) kan være mægtig ubehagelig!


Jørgen Lundrup
medlem af Forsikringsudvalget
139598: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (15-01-2014 22:30:42) (svar på 139587)
Lars Duelund Andersen #9152, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.100.128)
Jeg kører da med en 200TDI motor i min veteran 109. Og da jeg lagde anden motor i og havde fået betalt skat lidt ekstra afgift, ringede jeg til alm brand og fortalte at jeg var skiftet til turbo diesel. Det var da helt oki. De takkede for opdateringen
Mvh
Lars D
139588: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (15-01-2014 19:03:31) (svar på 139585)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Vægtafgiften falder automatisk til en 1/4 efter det 35. år.

Men hvis du skal have den veteranregistreret, med 8 års syns interval og meget begrænsede anvendelsesmuligheder, det er noget man skal bede om til syn, så skal køretøjet fremstå i original stand.

Mht. forsikringen, så er det nok noget man skal tage op med sit aktuelle forsikringsselskab.

Mvh
Kenneth Poulsen
139589: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (15-01-2014 19:07:32) (svar på 139588)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Jeg gad godt møde den forsikrings mand eller for den sags skyld syns mand, der kan spotte hvad der er og hvad der ikke er originalt på en Land Rover veteran!! Han må så nødvendigvis være een af os med den viden :-)
139590: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (15-01-2014 19:21:37) (svar på 139589)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Iflg. Matins indlæg er Thisted forsikring øjensynligt meget kyndige udi Land Rover identifikation. :s

Mvh
Kenneth Poulsen
139591: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (15-01-2014 19:31:22) (svar på 139589)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Forsikringsselskaberne kan faktisk finde på at forlange billede af motorrummet. Det er f.eks meget udbredt i amerikanerbils-kredse at lægge en større og måske endda tvangsfodret maskine i en gammel amerikaner.

En anden ting er at hvis veteran-forsikrinsselskabet opdager at der ligger en kraftigere motor end den originale, så kan de i yderste konskvens kræve regres. Men nu er der jo tale om merkantile foretagender så man kan jo vælge at tage en snak med dem om det. Det ikke sikkert at de flegner over en nyere motor.

Der er jo også lige en anden ting der er værd at tage i betragtning når man overvejer veteranforsikring. De fleste selskaber forlanger ikke bare at der er tale om "lejlighedsvis kørsel" men også hvilke lejligheder forsikringen dækker, og som udgangspunkt dækker den kun hobby-kørsel. Dvs al anden kørsel er ikke dækket, og det kan være rigtig surt at lave en skade på en anden bil på f.eks sit arbejdes P-plads og dækker forsikringen ikke. Det er set! Da er de par tusind kroner eller tre, man har sparet på forsikringen lige pludselig en dyr besparelse. Det er en detalje mange glemmer.

Mht Skats opfattelse af om den er veteran, altså om den "fremtræder som ved første registrering" der vil jeg henholde mig til tidligere påstand. Nemlig at sålænge den ikke har skiftet identitet, så fremtræder som ved første registrering. Og den skifter ikke identitet ved at få en anden motor der ligger inden for +20% af den originale motors effekt. Men da Skats medarbejdere ofte selv skøjter rundt i reglerne, så er det nok et af de tilfælde hvor jeg ville vælge at gå stille med dørene.
For som Ole siger, det skal godt nok være en kender der kan se forskel på en 4cyl. Land Rover motor og en 4cyl. Land Rover motor. Men selvfølgelig, de findes.

Men al sansynlighed taler for at der næppe er nogen der vil opdage at det er en moderne diesel der ligger i din veteranbil, så langt hen af vejen er det op til din samvittighed hvem og hvor meget du fortæller.

Mvh Niels
139592: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (15-01-2014 19:55:46) (svar på 139591)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.90.89)
Ok. Tak for svar.
139595: sv: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (15-01-2014 21:21:17) (svar på 139592)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Tja det er så stadig ret uklart hvad der er fint, og hvad der så er ufint.

Det vil da være noget skidt, hvis det først bliver afklaret den dag forsikringstager får brug for forsikringen.

Jeg tænker bare at det kan have konsekvenser hvis taksatoren er af en anden mening end assurandøren/mægleren/sælgeren.

Nogle gange får man hvad der er betalt for.

Jeg tror det kan være en voldsom oplevelse at hvis man er ender med at være selvforsikret.

Nå pyt med det og kør så pænt alligevel (alle som en).

Venligst Peter
139607: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 09:39:24) (svar på 139595)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Forsikringsmægleren var måske bare så venlig, at undgå at fortælle mig, at min bil er værdiløs, i vurderingsmandens øjne, men det var jo ikke en salgsvurdering jeg bad om.
Men så er det jo tydeligt, at vores veteranforsikring giver krom og lak højeste prioritet.

Hvis to fjernlygter påmonteret en tagbagagebærer (original fra forsvaret)kan medføre et afslag, hvis køretøjet er autentisk og ikke nyrestaureret kan medføre et afslag, så har vi L-R ejere et problem.

Det, vil måske være en generel problemstilling for Motorhistorisk Samråd, at se på.

Det skal dog retfærdigvis siges, at vores mægler anbefalede Runa forsikring.

Mvh.
Martin
Der heldigvis har billeder af den nyrestaurerede bil.

139611: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 11:11:49) (svar på 139607)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Hvis det skulle komme til uenigheder vedrørende værdiansættelse i forbindelse med en skade, er det en klar fordel at have kaskoforsikret emnet.

Ved kasko forsikring er det muligt at tilkalde en anden person/taksator og få foretaget syn og skøn.

(jeg endte engang nederst i en motorcykelulykke, uden skyld, og uden den der kasko. Modpart var forsikret i samme selskab!?!)

Venligst Peter
139608: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 10:22:59) (svar på 139588)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Kenneth

Jeg tvivler på, at din påstand om originalitet er korrekt. Jeg har i fuldt dagslys fået synet, godkendt og registreret Minor Roveren med veteranstatus og dermed 8-årige synsperioder. Det skete i 2008, og på registreringsattesten står sågar "Konstruktive ændringer", og 1. registreringsdato blev fastsat til 30. juni 1972.

Dette blev senest bekræftet ved registreringssyn af Minor Roveren i 2013 med Nato-krog til fast kombination med min kommende Sankey-baserede Minor Loader. Næste syn bliver i 2021.

Mvh
Mikael - som også telefonisk til Centralregistret har fået bekræftet kombinationen af veteranstatus og konstruktive ændringer.
139609: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 10:34:19) (svar på 139608)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Klippet fra et andet forum:

Prøv jer frem på http://www.forsikringsluppen.dk

Veteranforsikring er KUN til biler, der bruges "lejlighedsvist". At veteranforsikre en hverdagsbil er for det første nasseri og for det andet får man ikke fuld erstatning ved skader, hvis det bliver opdaget.

Lav vægtafgift (25%) kommer automatisk, når bilen fylder 35 år.

Man kan omregistrere biler over 35 år til veteranbilstatus, og derved nøjes med kun at skulle til syn hvert 8. år. Men igen; det er en ordning beregnet til biler der kun bruges "lejlighedsvist", IKKE til hverdagsbiler.

Både når det gælder veteranforsikring og veteranindregistrering, har man valgt at benytte det diffuse udtryk "lejlighedsvist", for at give os så stor frihed som muligt. F.eks. kan man således sagtens køre på arbejde i sin gamle bil engang i mellem. Man må også gerne lufte den gamle i løbet af vinteren (undtagen hvis man har en af de superbillige forsikringer, hvor der er kørselsforbud i vinterhalvåret), det har de jo faktisk kun godt af. Men det er klart at man står med en dum sag, hvis man anmelder en skade som følge af et harmonikasammenstød ude på ringvejen kl. 7 en februarmorgen ;-)

Læs mere om lovgivning og gamle køretøjer hos Motorhistorisk Samråd http://www.motorhistorisk.dk
139612: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 11:13:39) (svar på 139609)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det der med "lejlighedsvist" den skal man altså passe på med.

De forskellige forsikringsselsskaber har en forskellig opfattelse. "Nordisk Veteran" f.eks taler om "Hobby-kørsel" som er en meget snæver definition. "Shopping-ture" er f.eks ikke tilladt. Man skal altså passe på med at køre ud at handle i sin veteran-bil. Er man på ferie, eller til træf el. lign. så kan man sikkert forsvare at man lavede en skade på et supermarkeds parkeringsplads. Det er nok sværere at forklare sig, hvis det er på den lokale Føtex's Pplads en eller anden tilfældig eftermiddag.

Og eksemplet med manden der ikke fik dækket sin veteranbil, da den blev skadet på hans arbejdes P-plads, er altså ikke frit opfunden. Og det hjalp stort at han fastholdt at det var hans fridag og at han blot ville vise sin glæde og stolthed til kollegaerne.

Så man skal altså læse sin police grundigt og være helt afklaret med hvor meget ens veteranforsikring dækker. Jeg er kontakt med forbavsende mange der mener at man skal bare ha en Veteran-Land Rover på veteran-forsikring og så har man en billig bil nummer to og kan køre som det passer en, for det er jo altid en god lejlighed at køre en tur i sin bil. Men sådan er det ikke! Den der med at man må godt køre på arbejde "en gang i mellem" men man har nok en "dum sag" hvis man forulykker kl. 7 en våd februar-morgen på ringevejen, den holder jo ikke. Enten er man forsikret eller også er man ikke!

Ikke at jeg skal gøre mig bedre end nogen andre eller gøre mig til dommer i noget, i sidste ende er det som før nævnt op til ens egen samvittighed. Men man bør nok kende risikoen inden man løber den.

Mht Staten, dvs 8-årigt syn, der er der blot tale om lejlighedsvis kørsel. Den er noget mere fleksibel. Og man kan altså godt have en veteran-bil på alm. forsikring. Så behøver man ikke at have ondt i maven af bekymringer og dårlig samvittig når man holder på Bilkas P.-plads. Blot sålænge man ikke ligger og pendler dagligt i sin veteranbil.

Mvh Niels
139618: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 13:02:36) (svar på 139608)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Mikael

Det må være et eksempel på at Skat selv skøjter rundt i reglerne. Det hedder at den skal fremstå som ved 1. registrering, og meget kan man sige om monster-minor'en men den er langt fra sit oprindelige udgangspunkt.
Du har bare været heldig!

Selv var jeg ved at miste min veteranstatus da jeg omreg. fra gule til hvide plader, fordi panelerne manglede og så var den ikke i original-lak!

At de bekræfter i telefonen, vil jeg tillægge skatte-funktionæres manglende vilje til at indrømme egne fejl. Når den en gang er godkendt som veteran, så går de ikke ud og ændrer det. For så har de jo indrømmet at de har lavet en fejl i første omgang. ;)

Mvh Niels
139628: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 17:00:56) (svar på 139618)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
@Niels

Ja, jeg har nok været heldig, for i indberetningen fra synshallen ved registreringssynet af Minor Roveren i november 2008 blev der sat kryds i veteran-feltet, og dens første reg. dato blev sat til 30/6-1972 = 35 år + 5 mdr.
Ifølge den venlige dame i Centralregistret kunne hun se, at den så først skulle synes igen efter 8 år, dvs. som 43-årig i 2016. Jeg ved, at veteran-reglen om 8-årige synsperioder efter det 35. år kolliderer med den anden regel om, at en veteran også skal synes, når den fylder 40, men damen sagde selv, at det skulle jeg jo ikke være ked af. Da jeg så fik synet bilen igen i 2013 (som 41-årig), har jeg efterfølgende telefonisk fået en anden venlig dame til at slå bilen op, og hun kunne fortælle, at der står 2021 i årstallet for næste periodiske syn.

Roger, over and out!
Mikael
139610: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 11:06:45) (svar på 139585)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
I min ydmyge verden er mine Land Rovere en del af mit liv og i særdeleshed en del af min hverdag. Jeg har ikke anden transport. Derfor er det heller ikke interessant for mig at begynde at tænke på veteranforsikring og veteran registrering. Jeg skal ihvertfald IKKE have sat nogen som helst begrænsninger for hvor og hvornår jeg må køre. Derfor betaler jeg med glæde den lille smule mere for at have en forsikring uden klausuler om brug. Vægtafgiften falder jo pr automatik efter 35år og at syne bilen hvert andet (eller hvert) år ser jeg ikke som et problem men som en extra god grund til at holde tingene i orden.
min ene bil er i Runa og den anden i NEM.
Begge med kasko og til særdeles fornuftige priser..
Klart, bruges man kun sin Land-Rover til lejlighedsvis kørsel som kan retfærdiggøres ift registreringen og forsikringen så er det da helt fint med "ægte" veteranstatus.
Jeg minder bare lige om at der også er en anden vej hvis man ikke vil føle sig bundet..

139613: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 11:31:42) (svar på 139610)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.126.116)
Jeg har tidligere haft Veteran forsikring Danmark til min helt originale hobbybil, en Mercedes 230E (solgt nu). Jeg er også stødt på Ole Højgaard og jeg er/var noget chokeret over hans behandling / håndtering og jeg har hørt MANGE tilsvarene historier fra andre med klassiske biler.
Da jeg henvendte mig for en forsikring på før omtalte Mercer, ville han først slet ikke forsikre en sådan en bil for det var jo bare en hverdags bil uden meget værdig. Da jeg insisterede på at den kun var til hobbykørsel og sendte billeder samt oplysninger, påstod han nu at bilen var registreret som en Mercedes Sprinter kassevogn og at den stod som en sådan hos SKAT, selv om jeg havde registreringsattesten foran mig hvor der stod det rigtige. Så jeg kopierede bilens oplysninger fra SKAT og kontaktede SKAT for at høre om rigtigheden. Jeg kontaktede også det tidligere forsikringsselskab, hvor den havde været forsikret før, for at høre om den stod som en Sprinter og det gjorde den ikke. Men han ville ikke give sig og han påstod hårdnakket at det var en Sprinter, selv om den slet ikke eksisterede dengang bilen var ny.
Men han var ekstremt uhøflig og uprofessionel og med manglende viden. Efter at have ventet i ugevis og diskuteret med hr. Ole Højgaard var jeg til sidst nødt til at kontakte hans chef hos Thisted forsikring for at få mine papirer og min klassiker forsikring med den rigtige betegnelse, de kom så dagen efter uden problemer og diskussion.
Efterfølgende var jeg dog temmelig nervøs for udfaldet hvis man var så uheldig at skulle få en skade. For han mente ikke en sådan bil var meget værd selv om jeg kunne påvise en vurdering på omkring det dobbelte af hvad den blev forsikret til, så det var ikke en god oplevelse, jeg kan kun anbefale at gå langt uden om Veteranforsikring Danmark, så længe Ole Højgaard håndterer tingene.
Efter den hændelse besluttede jeg at når perioden var gået, så skulle jeg aldrig mere have Veteranforsikring Danmark. Jeg valgte dog at flytte forsikringen allerede efter 5 måneder, bilen nåede dog at blive solgt samtidig med flyttetidspunktet.
Det er så min oplevelse med dem, andre har sikkert oplevet anderledes.

Jeg har så hørt meget godt om Aros Veteranforsikring, som dækker hele året og der behøver bilen heller ikke være 100% original, hvis det er det man ønsker, det er selvfølgelig stadig kun lejlighedsvis kørsel, men de har heller ikke nogen max antal kilometer som Veteranforsikring Danmarks 6.000 km som hurtigt bliver spist op med 2 ugentlige træf plus hyggekørsel.
Aros har dog en ting som man skal være opmærksom på, og det er at bilens HK ikke må overstige et vist antal HK, hvis du ikke har andre forsikringer hos dem.
Hvis jeg havde en veteran som kun skulle bruges lejlighedsvis i dag, så tror jeg umiddelbart at den skulle forsikres hos Aros.

http://www.aros-forsikring.dk/desktop/Forsikringer/Forsikringer/www.arosforsikring.dk/Veteranforsikring.aspx


De har også lavet et lille videoklip om deres veteranforsikring.
http://www.youtube.com/watch?v=tMXv_B_BFbQ

Mvh

2547 Steen G-S som ikke har nogen aktier i noget af det.
139614: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 12:22:32) (svar på 139613)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Steens indlæg bekræfter min mistanke til Thisted Forsikring. De vurderer bilerne subjektivt og ikke objektivt. Lige som Land-Roveren de ikke ville forsikre, fordi denneher Ole Højgård kunne se et par sorte affaldssække i ladet. Så var det ikke til lejlighedsvis kørsel!!

Jeg vil hermed opfordre forsikringsudvalget til at kontakte mægleren med henblik på at finde et selskab, der vil veteranforsikre vores biler, som de nu engang er.

Som der er nu, er det bare at stikke blår i øjnene på medlemmerne, når der reklameres for, at vi kan få veteranforsikret.

Mvh.
Martin
139619: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 13:13:23) (svar på 139614)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
nu må vi huske at skat og forsikring er 2 helt forskellige ting der IKKE har noget som helst med hinanden at gøre.

SKAT:
minor roveren kan sagtens komme på sorte plader og lav afgift idet skat kun kræver at køretøjet skal være over 35år gammelt for at overgå til 1/4 vægtafgift. der er stadig 2 års syn og alt er som det plejer, du har bare lavere vægtafgift. hvis du vælger at få din bil på veteranregistrering er det noget helt andet, her får du 8 års syn men samtidigt et krav om originalitet. dvs 2 års syn = ingen krav om original, 8års syn = krav om original.

FORSIKRING:
forsikringsselskaberne er private firmaer og har intet med skats vurderinger at gøre. ders objektive eller subjektive vurderinger er udelukkende deres egne og kan ikke sammenlignes med noget skat har gjort eller sagt.

dvs hvis du har en bil på veteranregistrering så er der en større chance for at den kan veteranforsikres idet den under syn er blevet vurderet som original, dette er dog ikke en selvfølgelighed, forsikringen kan sagtens ha andre krav en synsmyndigheden.
en bil der er på lav afgift og 2års syn er ikke påkrævet original og stikker i øjnenene hos forsikringen der typiskt ser denne som en hverdagsbil idet den ikke er veteranforsikret, men igen der ingen garantier idet forsikringselskabet desværre er i sin gode ret til at lave deres egne regler og vurderinger hvad enten de har forstand på det eller ej.

så alt ialt.
skat er forpligtet til at følge offentligt tilgængelige regelsæt og er typisk lidt lettere at danse med i denne sammenhæng.
forsikringselskaber er private virksomheder med ret til at ændre mening fra dag til dag. og derfor må det være op til den enkelte forening/person at forhandle en løsning der kan accepteres af begge parter.
derfor kan man heller ikke bruge andres "jeg har engang fået forsikret noget, med noget" erfaringer til andet end argumenter overfor forsikringen, man kan f.eks. ikke stille krav til dem på baggrund af noget nogen andre har fået forsikret i et andet selskab.

med venlig hilsen
Jacob Geltzer
139620: sv: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 13:27:42) (svar på 139619)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Lige en mindre, men ikke uvæsentlig, korrektion til Jacobs indlæg.
Det er ikke en betingelse at bilen er veteransynet for at kunne veteranforsikres.
Når bilen fylder 35 år, tilbyder selskaberne veteranforsikring.
Mvh.
Martin
139621: sv: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 14:39:45) (svar på 139619)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.126.116)
Jeg skal måske lige sige at i mit tilfælde, var der ikke tale om veteranforsikring, eller om bilen var blevet registreret som veteran hos SKAT, for det var slet ikke aktuelt. Bilen var kun 30 år, det jeg ønskede og havde snakket med en anden medarbejder om tidligere, var en klassiker forsikring og det skulle der ikke være nogen problemer i, heller ikke i følge den klub jeg på tidspunktet var medlem af, som brugte Veteranforsikring Danmark, til tilsvarene biler. (Klassiker forsikring, næsten samme vilkår som veteranforsikring, men lidt højere præmie og for biler mellem 25 år - 35 år). Den opfyldte ALLE forsikringsselskabets egne krav med hensyn til en klassiker forsikring, hvilket jeg havde undersøgt på forhånd og havde fået tilsagn om tidligere, men da det kom til Ole Højgaard, så blev tonen pludselig en anden, fordi han var af den overbevisning at jeg havde tænkt mig at køre i den til hverdag, hvilket absolut ikke var tilfældet.
Henvisningen til SKAT gik derfor i mit tilfælde ikke på SKATS vurdering eller noget i den retning, men derimod hvad der stod på registrerings attesten, altså hvilken model bilen var, som han påstod var en Sprinter, hvilket var helt hen i vejret.
139624: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 15:36:45) (svar på 139614)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Hej Martin og alle I andre, først vil jeg komme med stor ros til deltagerne i denne tråd for gode og konstruktive indlæg, som er fin inspiration for Forsikringsudvalget, gerne mere af det!

Dernæst: Vores mægler og undertegnede ER i dialog om at finde et selskab, der kan give os de ting, vi gerne vil have i forbindelse med veteran/klassikerforsikring, men han (og dermed VI) mangler volumen! Hvis man skal kunne opnå andet end hyldevarer, skal man være mange nok. I denne sammenhæng vil det antagelig sige mindst hundrede forsikrede køretøjer - og det er mange! - men med den styrke kan der måske opnås noget fornuftigt. Hvordan får vi stablet en pressionsgruppe af den størrelse på benene? Giv dit besyv!

Jørgen Lundrup
medlem af Forsikringsudvalget
139625: sv: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 16:06:14) (svar på 139624)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Den er nok svær Jørgen. Du kan sikkert godt lave en "smørrebrøds-seddel" 100 veteraner kan tilslutte sig, men derfra og så til binde sig til sådan en forsikring, der er nok et stykke. Vi er jo, også os "veteraner", forskellige med forskellige behov.

Men kan du finde et selskab, der vil helårsforsikre veteraner, og måske til lidt mere kørsel end den allermest begrænsede "hobby-kørsel" og samtidig vil forsikre biler, der bærer præg af "tidens tand" både på den ene og den anden måde, altsammen til en pris noget under alm bilforsikring, så tror jeg du finder en del kunder.

Mvh Niels
139622: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 14:44:51) (svar på 139613)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.199.103)
Lige en bemærkning til Aros. Jeg har selv Aros, og de nægter hårdnakket at lade mig køre i udlandet med min veteranbil, hvis ikke jeg er helkunde, som de kalder det, hvis man har sin familieforsikring eller husforsikring hos dem.
Problemet er bare at de ikke vil forsikre mit hus, og hvis jeg flytter andre forsikringer over til dem, så bliver de noget dyrere end der hvor jeg har dem nu. Det er hos Alm. brand, som jo har Nordisk veteran under sig. De vil ikke forsikre min veteran til kørsel om vinteren. De har til gengæld et produkt, der hedder brugsveteran, hvor man må bruge bilen som hverdagsbil, men stadig til en (under de omstændigheder) fair pris. man må dog stadig ikke køre om vinteren, og så er det ikke længere interessant - synes jeg.
Det er svært at få det hele:-(

Ellers er jeg rigtig godt tilfreds med dem Aros.

MVH Jakob E S
139626: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (16-01-2014 16:10:41) (svar på 139622)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.126.116)
Det er bestemt ikke nemt med de forsikringer, det som er godt for den ene er ikke godt for den anden.
Da jeg "opdagede" Aros ville jeg også skifte til dem, men Merceren havde 136 HK, hvilket var lidt for meget hvis jeg ikke flyttede alle vores forsikringer. Og da de regnede på det, ville det blive for dyrt, så det blev ikke til noget. Forsikringer er en jungle af forbehold og jeg tager hatten af for forsikrings udvalget som forsøger at finde noget som vi kan bruge, for det er ikke bare lige.

Mvh

2547 Steen G-S, med alt for ny 90" til veteranforsikring.

139726: sv: sv: sv: sv: sv: Seriebil med anden motor, stadig veteran? (19-01-2014 11:35:43) (svar på 139626)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Vi kan tale om meget, men ret får kun den der spørger direkte til sin egen bil, uanset om man får ret i det ene eller det andet...

Ihvertfald, min 88ér (uden konstruktive ændringer) faldt automatisk ind under 35 års reglen med nedsat vægtafgift og syn hvert 8. år - men var forsikret ganske almindeligt, sådan at den kunne bruges til almindelig hverdagsbil... så der kan givet være mange kombinationer. Og iøvrigt, så er min klare opfattelse, at har man først truffet valget at ændre på sin bil, og ændringen tilmed er godkendt, så er det bare at sige det videre i systemet, bliver man så afvist, er der heldigvis mere end én udbyder af forsikringer i kongeriget :-)