det er IKKE nok bare at bundfælde olien.
jeg har kørt meget på raps både i VW og LR. og mine er faringer er at det er meget vigtigt at olien er rigtigt filtreret. ved bundfældning alene har stadig en del "frugtkød" i olien som sætter sig i filtrene som sådan noget hvidt snottet snadsk i løbet af 2 sekunder. derudover er den masse partikler i oilen som ikke synlige for olien men som har indvirkning på indsprøjtningssystemet.
olien SKAL filtreres ned til maksimum 3my partikelstørrelse.
for ikke at gi filterproblemer, når det er sagt er det dog altid klogt at køre rundt med et ekstra filter, samt sætte et billigt papirfilter foran dieselfilteret.
da rapsolie er tungere end diesel vil det også hvirvle gemmel slam op i tanken så det er klogt at rense tanken helt før man begynder at køre på raps.
kører du på gammel fritureolie skal du være opmærksom på at dette udparafinerer ved +5 grader eller højere og derfor kun duer til meget varme forhold. idet proteinbindingerne brydes ved stegning.
mht dyser og insprøjtning har jeg lagt mærke til at min gamle CAV/Lucas fordelerpumpe havde meget svært ved at håndtere visositeteten rapsen selv ved 50/50 blandingsforhold (regulatoren virkede meget dårligt og kunne næsten ikke regulere ned) mens bosch pumperne på vw'eren åd det rimeligt ubesværet. bosch pumpen er også meget mere robust konstrueret end cav'en
under alle omstændingheder vil jeg til 100% drift anbefale forvamning af brændstoffet ved vandvarmeveksler og elvarmer på filtret, samt en lidt højere åbningstryk på indsprøjtnignsdyserne
der er mange overvejelser og det vil være alt for meget at skrive her. men prøv at tjekke:
http://www.monopoel.de/http://www.fmso.de/forum/index.htmhttp://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/8847/http://rapsbil.dk/http://rapsbiler.dk/og ellers ring hvis du har nogen spørgsmål
men test lige med forskellige blandingsforhold af diesel og raps for du bare hælder 100% på står der med totalt kvalt motor.
vh
Jacob Geltzer
20607305