tilbage

Land Rover Forum  

Index
17428: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (23-08-2004 11:22:01)
Jane & Tony Albers #4243, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hej alle,

Jeg er blevet bedt om at vise at en Land-Rover kan køre på rapsolie. Der er tale om ren, koldpresset rapsolie tilsat et additiv der sænker flammepunktet så den kan bruges i en ikke-modificeret motor. Min egen Rangie er desværre en V8, så den kan jeg ikke bruge.

Jeg står derfor med en journalist (fra fjernsynet) i eftermiddag og mangler en bil til at vise det på. Vi snakker om 1-2 liter rapsolie i en dunk der tilsluttes motoren, og så kører bilen måske et par kilometer på det. Det skader IKKE motoren, jeg har selv kørt over 5000 kilometer på det i vores gamle RR TD.

Det hele foregår på Djursland.

Er der nogen der kan hjælpe?

Tlf: 6077 1131

Index
17431: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (23-08-2004 14:48:10) (svar på 17428)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Bemærk at visse af sådanne additiver kan have en degraderende virkning på gummiforbindelser i visse pakdåser og o-ringe. Har desværre ikke adgang til mere specificeret information pt.

Er de pågældende additiver godkendt af LandRover?

Undskyld hvis dette indlæg kan opfattes negativt i forhold til forsøget. Det er bestemt ikke meningen. Ville blot gøre opmærksom på et punkt til overvejelse.

Held og lykke med forsøget!

Med Venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
17432: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (23-08-2004 14:57:49) (svar på 17431)
Jane & Tony Albers #4243, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Nixen, det gælder for biodiesel, ikke rapsolie...

Additiverne er fremstillet af råolie, deres egenskaber ligner benzins.
Index
17438: sv: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (23-08-2004 16:12:59) (svar på 17432)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Kender meget godt forskellen mellem biodiesel og rapsolie. Og er i øvrigt enig med at rapsolie ikke indeholder emner som skader pakdåser og lignende.

Men biodiesel er jo netop rapsolie tilsat visse additiver. Derfor mit svar. Hvis "dine" additiver er anderledes undskylder jeg min indblanding!

Har du evt et produktnavn på disse additiver?

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
17442: sv: sv: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (23-08-2004 18:01:11) (svar på 17438)
Jane & Tony Albers #4243, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Der er tale om Naphta :)

Biodiesels kemiske navn er rapsoliemethylester, og altså rapsolie der er kemisk ændret.

Og det er helt ok at du blander dig :)
Index
17443: sv: sv: sv: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (23-08-2004 18:43:00) (svar på 17442)
Anker Mardal #6397, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 217.20.63.10)
Naphta ?!? Altså du har et eller andet du tilsætter rapsolien.... Og så kan man køre på koldpræsset rapsolie, som man kan købe lokal til ca. 3.50Kr.
Er det noget menigmand også kan købe og til hvilken pris ?.
Og hvor meget skal der til. ?
Bliver rapsolien så også tynderer så motoren selv kan suge det, samt brændpunktet ændres.
Det lyder lidt for nemt, det er jo alternativ til en ombygning til rapsolie.
Index
17450: sv: sv: sv: sv: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (23-08-2004 19:54:42) (svar på 17443)
Bo Fyhring (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.117.136)
Anker nu skal du jo huske afgiften. Den skal jo betales uanset hvor ren din forbrænding er!

Bo 3174
Index
17468: sv: sv: sv: sv: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (24-08-2004 08:48:20) (svar på 17443)
Jane & Tony Albers #4243, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Jeps, det virker fint. Olien bliver en anelse tyndere, og pumpen kan sagtens selv suge det. Hvordan det lige er når det er koldt vejr har jeg ikke lavet forsøg med.

Jeg skriver det her i forum når jeg ved hvornår der kommer noget i TV om det.
Index
17453: sv: sv: sv: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (23-08-2004 21:31:05) (svar på 17442)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.208)
Fik du fat på en LR til forsøget - og hvornår kan resultatet ses på tv-skærmen?

Hvor store mængder naphtha skal der bruges til en liter rapsolie?

Grunden til at jeg spørger er at naphtha er et petroleumsprodukt. (Destilleringsrest imellem benzin og benzen). Derfor er dets smørende virkning meget lille.

Er der ikke godt nok nogle mekanismer inden i dieselpumpen som kun smøres af brændstoffet? Bibeholdes nok smøreegenskaber i den opblandede rapsolie?

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
17469: sv: sv: sv: sv: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (24-08-2004 08:51:32) (svar på 17453)
Jane & Tony Albers #4243, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Nej, jeg fik ikke fat i en LR, men en kammerat mødte op med en Golf GTD.

Blandingsforholdet er 90% olie 0g 10% naphta -lidt afhængig af motorens tilstand (jo lavere kompression, jo mere naphta).

Blandingen er en del tykkere end dieselolie, og smører stadig udemærket.

Jeg ved endnu ikke hvornår der sker noget mht TV, men jeg adviserer om det her i forum!

Mvh Tony
Index
17433: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (23-08-2004 15:00:36) (svar på 17428)
Jane & Tony Albers #4243, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hmm.. vi kan da nøjes med en Golf.. Det ville bare være pænere med en LR....


/tony
Index
17470: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (24-08-2004 09:58:41) (svar på 17433)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.24.181)
Hej Tony.Hhvd koster nafta pr 100L og hvor købes det i de mængder,det ku være sjovt at prøve at køre på da det er nemmere at lave end biodisel og ombygning til ren rapsolie-motor.
Index
17472: sv: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (24-08-2004 10:54:45) (svar på 17470)
Jane & Tony Albers #4243, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Tromle 205 liter 1678,44 +moms

Det kan gøres billigere hvis man er nogle stykker der bestiller samtidigt.

Men du kan engang imellem finde det i Kvickly til en 5-7 kroner pr. liter. (sælges som tændvæske til grill)

Mvh Tony
Index
17485: sv: sv: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (24-08-2004 16:22:15) (svar på 17472)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.24.157)
Hej igen Tony.Tak for oplysningen,ved du også hvor flammepunktet ligger eller har du bare prøvet dig frem ,er det en ny fidus eller er den lige så gammel som metylester der jo er fra omkring første verdenskrig.
Index
63347: sv: sv: sv: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (14-05-2008 09:49:15) (svar på 17485)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
metoden er super gammel, og er faktisk beskrevet i Hr. Rudolph Diesels egne overvejelser vedrørende fremtidig brug af brændstoffer til hans dengang nyudviklede dieselmotor.
da dieselmotoren første gang blev fremvist for offentligheden kørte den på jordnøddeolie.

og det med at iblande petroleumsprodukter er ligeså gammel. den kender vi jo fra meget kolde egne hvor man gør det for at gøre brændstoffet tyndere og forhindre udparafinering.

det er bare først nu at der er kommet fokus på det, på grund af de stigende brændstofpriser.

koldpresset rapsolie "stivner" først omkring -8 grader (egne forsøg) og dette punkt kan nedsættes yderligere ved at blande diesel eller petroleum i. (eller naphta)
dog skal man lige være opmærksom på at brugt friture olie som også er blevet populært til dette brug har i opvarmningsprocessen fået brudt nogen proteinforbindelser der gør at det stivner allerede ved ca +5 grader.

rapsolie smører udemærket, det der dræber pumpen er hvis man kører mange omdrejninger med en koldmotor eller koldt og tykt brændstof hvorved der dannes kaviteter i højtryksdelen af pumpen. pumpens smørekanaler er kun ca 0.03mm store og sådanne kaviteter er så lig 0 smøring og kan ende i et fastbrændt pumpestempel, tyskerne kalder det en kolben-fresser.

men opvarmer man brændstoffet lidt eller gør det tyndere som det her er tilfældet, og så ellers tar den lidt med ro indtil motoren er varm så er der ingen problemer og motoren får en liflig duft af harsk grillbar ;)
Index
76472: Friture olie i LR 109" SIII ...Erfaringer? (04-02-2009 20:10:02) (svar på 63347)
Max Vittrup Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.176.118.86)
Hej,

Efter at have kigget i arkiverne er dette vist den nærmeste tråd..?

Sagen er at jeg vil køre fra Tjekkiet til Norge (og tilbavs) næste sommer,og helst på friture olie som venner arrangerer undervejs. Jeg har ingen erfaring med det, men antager at vist jeg blot kører med et tanksystem hvor rå affalds olien kan bundfælde, så må den være go nok?

Er der nogen af jer der kører på friture olie og kan bekræfte det?

Der kommer snart veteran plader på dytten, så jeg må ikke modificere nogen ting ved bilen. ...Evt. kan jeg snige et filter ind i brændstof tilførelsen...
På sigt vil vi selv producere veggie olie på vort landsted hernede til traktor og Land Rover, hvilket vil sige vi investere i et sæt tanke til at filtrere olien.

VH,
Max Vittrup Jensen
Index
76488: sv: Friture olie i LR 109" SIII ...Erfaringer? (04-02-2009 21:20:57) (svar på 76472)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.73.94)
det er IKKE nok bare at bundfælde olien.
jeg har kørt meget på raps både i VW og LR. og mine er faringer er at det er meget vigtigt at olien er rigtigt filtreret. ved bundfældning alene har stadig en del "frugtkød" i olien som sætter sig i filtrene som sådan noget hvidt snottet snadsk i løbet af 2 sekunder. derudover er den masse partikler i oilen som ikke synlige for olien men som har indvirkning på indsprøjtningssystemet.
olien SKAL filtreres ned til maksimum 3my partikelstørrelse.
for ikke at gi filterproblemer, når det er sagt er det dog altid klogt at køre rundt med et ekstra filter, samt sætte et billigt papirfilter foran dieselfilteret.
da rapsolie er tungere end diesel vil det også hvirvle gemmel slam op i tanken så det er klogt at rense tanken helt før man begynder at køre på raps.
kører du på gammel fritureolie skal du være opmærksom på at dette udparafinerer ved +5 grader eller højere og derfor kun duer til meget varme forhold. idet proteinbindingerne brydes ved stegning.

mht dyser og insprøjtning har jeg lagt mærke til at min gamle CAV/Lucas fordelerpumpe havde meget svært ved at håndtere visositeteten rapsen selv ved 50/50 blandingsforhold (regulatoren virkede meget dårligt og kunne næsten ikke regulere ned) mens bosch pumperne på vw'eren åd det rimeligt ubesværet. bosch pumpen er også meget mere robust konstrueret end cav'en
under alle omstændingheder vil jeg til 100% drift anbefale forvamning af brændstoffet ved vandvarmeveksler og elvarmer på filtret, samt en lidt højere åbningstryk på indsprøjtnignsdyserne

der er mange overvejelser og det vil være alt for meget at skrive her. men prøv at tjekke:

http://www.monopoel.de/
http://www.fmso.de/forum/index.htm
http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/8847/
http://rapsbil.dk/
http://rapsbiler.dk/

og ellers ring hvis du har nogen spørgsmål
men test lige med forskellige blandingsforhold af diesel og raps for du bare hælder 100% på står der med totalt kvalt motor.

vh
Jacob Geltzer
20607305