tilbage

Land Rover Forum  

Index
90658: Hvem kan justere SU-karburatorer ? (06-12-2009 10:00:30)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.119.6)
Hej

Jeg har en 2,5 benziner der mangller en karburator og jeg går med tanken om at prøve en SU'er, men har ladet mig fortælle at det ville være en god idé at have kontakt til en som kender disse, for at få hjælp til opsætning og justering.

Så spørgsmålet om der er nogle der kan hjælpe mig med dette eller om der kan henvises til den rette person ?

Jeg bor omkring Silkeborg, så en fra det jydske ville være at fortrække, men kan jeg ikke finde andre, så vil jeg gerne køre efter den rette person.

Motoren er en 2,5 benzin fra Land Rover, den bruges i en LR som skal bruges til terrænkørsel.

Venligst
Morten
Index
90664: sv: Hvem kan justere SU-karburatorer ? (06-12-2009 10:39:42) (svar på 90658)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.229.47)
Jeg går med præcis de samme tanker :-)

Især i går, blev mine tanker igen sporet ind på projektet, idet min nye Weber-karburide igen igen igen glimrede ved at flyde over, efter at have kørt perfekt i måneder.

Har du vurderet hvilken SU, du vil bruge?
Selv vakler jeg mellem en 1 3/4" med manuel chocker eller en 2" med elektrisk chocker.

Og hvilken nål?
Her er jeg på Herrens mark, men som udgangspunkt prøve en fra en 6 cyl 4,2 med 2 karburider, men det er nok i underkanten.

Hvilket inds.manifold vil du bruge?
Indledningsvist regner med at genbruge det vognen iboende inds. med kun et hul, selv om en 2,5 ltr. normal har et med 2 huller, og så selv få gjort en adapter i et glat rustfrit rør.

Hvilken udstødning? Kan en ca. 2" fra en 90/110" bruges?
Den lille "børneudstødning", der sidder på en 2,25 ltr. er næppe optimal.

mvh
Knud

Index
90667: sv: sv: Hvem kan justere SU-karburatorer ? (06-12-2009 10:59:32) (svar på 90664)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Knud

RE udstødning, hvorfor tager du ikke det bagerste fra en 6cyl og så laver en overgang fra din manifold til 6cyl systemet.

Jeg ville forøvrigt ikke gå efter en SU til terrænkørsel de kan ikke tåle at hælde så meget som en Stromberg,en dobbelt weber er bedre end stromberg, men der er i set med mine øjne kun en rigtig udvej og det hedder programmerbar indsprøjtning, er på vej med det så blir økonomi og trækkraft forhåbentlig bedre så manges bare tørsumpsmøringen så kan vi også køre på hovedet hihi....

MVRH

Ole.
Index
90668: sv: sv: sv: Hvem kan justere SU-karburatorer ? (06-12-2009 11:23:32) (svar på 90667)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.229.47)
Hej Ole
Er en HIF, med underliggende svømmerhus, lige så sensibel som de ældre typer med sideliggende svømmerhus?

Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor en Stromberg skulle være bedre i terræn end en SU HIF?
Strombergere er i min optik og erfaringsverden noget af det mest sølle verden har set inden for karburider, især hvis de samtidig er velsignet med aut.chocker! ¤¤¤##&??=)(/&&%¤#"

Rent personligt vil jeg nok ikke gå ind i et sprøjtanlæg, til mit brug, hvor jeg blot skal køre greenlaning og trisse lidt rundt og se Jer andre kæmpe seriøst! :-)

Du har da ret i at en udst. fra en 6-cyl 2,6 så fint må kunne klare sagen minus den forreste downpipe, men det var måske lettere for en doven rad at gribe til en 110", i mit tilfælde til bussen, hvis det kan være der.

mvh
Knud
Index
90671: sv: sv: sv: sv: Hvem kan justere SU-karburatorer ? (06-12-2009 13:45:16) (svar på 90668)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Knud

Ja,en HIF skal det være hvis det skal have en chance med en SU, de gamle SU'er med svømmerhuset på siden det går ikke, men jeg har ikke lige styr på hvor små de der HIF'r kan fås.
Husker dem kun som 2" fåes de som 1,75" så er den fjong.

Hvad angår 175cd stromberg så kommer det an på hvem der skruer og deres indsigt i hvordan sådan en fætter virker, når den først er just og modificeret und das ganze swinerie så er det nok noget af det tætteste man kommer på et indsprøjtning det vil også gælde en HIF, men for dem begge gælder at de har begrænsninger i for hold til det vandrete plan Hihi..

Ja et 110" system til en 2,5 eller hvad der kan bruges af et v8" system eller 109stg one hvad der er giver mest flow for mindst indsats på begge måder.

Ja jeg er godt klar over det med indsprøjtningen det er der ikke mange der hopper ud i og det er nok også overkill til alm brug.

Jeg nåede selv at købe et Megajolt system til den "Orange", inden jeg bestemte mig for at tage hele turen.

Så jeg har et stort set komplet Megajolt anlæg liggende.

MVJRH

Ole.
Index
90680: sv: sv: sv: sv: sv: Hvem kan justere SU-karburatorer ? (06-12-2009 17:47:34) (svar på 90671)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.128.248)
Hej alle

Man kan godt få hif su i 1,75", alle land rover 110 v8 efter 86 kørte med hif 44, som er en god karburator til offroad kørsel. ellers kan man få hif 6 som er samme størrelse, men et ældre design der lider af problemer med hængende stempel, de er dog lidt billigere end hif 44 og nemmere at finde brugte. men man kan købe helt nye hif 44 hos Burlen, men de er lidt dyre.

Det standard dyserør til land rover samt range rover og en lidt federe nål, kan sagtens føde en 2,5 l. Jeg ville nok bruge en BAK nål.

Ellers kan man jo få et komplet tbi indsprøjtnings anlæg lige til at skrue i den originale stromberg eller en su hs for den sags skyld, prøv at se denne side http://pattonmachine.com/, det er ikke det billigste men det er godt.

Hilsen Leif
Index
90694: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvem kan justere SU-karburatorer ? (06-12-2009 20:22:10) (svar på 90680)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.207.133)
Hej alle

Jeg købte for nok 15 år siden 2 nye su kaburatore af typen HIF 44. som et kit lige til at skrue på Ved dingocroft i England
Bilen starter uanset temperatur og går på alle cylinder med choker, modsat stromberg som halter PGA at der kun er choker i den ene kaburator. Motoren går viberations fri i tomgang. Der er ingen problemer ved terrænkørsel, hverken op eller ned af bakker eller på sidehældninger.
Bilen har nu kørt 70000 km med su og der har aldrig været problemer med dem.

Mvh Anders
Index
90711: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvem kan justere SU-karburatorer ? (07-12-2009 02:04:42) (svar på 90694)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jeg vil mene at Anton Kamp Nielsen og hans tema i

http://www.morrisminor.dk/start_d.htm

kan trylle lidt med en S.U. carb. selvom de primært er et reservedels lager, ellers har de sikkert kontakt til nogle jyske troldkarle i området.

Naturligvis er et indsprøjtnings system bedst til hardcore off-road, men forholdsvis kompliceret modifikation. Til normalt kørsel og moderat terrænkørsel kan en alternativ karburator være at fortrække, idet den forholdvis ukompliceret.

Synes personlig ikke at Zenith-Stromberg er en bedre carb. end S.U. jeg vil mene det direkte modsatte. Der bestemt langt flere nåle og dysser til S.U. end der til Zenith-Stromberg, derved skulle det være muligt med en mere præcis tuning af en S.U. og det er vel ikke uvæsentlige detalje, når man er ude i noget alternativt.

S.U. HIF findes både i HIF38 (1 1/2") og HIF44 (1 3/4") mener ikke at HIF er lavet i 2", men har et svagt minde omkring en serie i size 1 7/8", tror ikke den serie kan fåes, eller der kan skaffes reservedele mere. men så findes HS og HD serien som 2". Nogle af de "gamle" som har rodet med S.U. er af den opfattelse at HS serien er den bedrer S.U. carb., men det kan sikkert debatteres ivrigt...

Det er afgjort imponerede hjemmesløjt som der linkes til, men pænt er det bestemt ikke (set med min optik) en mere smidig løsning er SU/Zenith-Stromberg throttle bodies fra TVM

http://www.twminduction.com/ThrottleBody/ThrottleBody-FR.html

Der findes flere forskellige prof. løsningsmodeller hvis man ønsker indsprøjtnings sytem, men de er bekostlige. MegaSquirt er en DIY ECU, resten af komponenterne kan man finde hos skrothandleren, men ikke en ukompliceret løsning. Et manifold til to S.U. carb. virker som en letter løsning, men produceres det manifold stadigvæk...og er der overhovede plads til 2 carb... kan vi ikke set et foto...?

Så er der lige tændingen. evt. -

http://www.123ignition.nl/brand/Land+Rover.html

Hvis man da ikke hoppet på MegaJolt, som jeg selv satser på. Men det er vel altsammen et spørgsmål om personlig overbevisning. Synes det er vigtigt man ikke glemmer tændnings systemet, hvis man roder med brandstof induktions systemet...!

Mv. Ole
Index
90715: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvem kan justere SU-karburatorer ? (07-12-2009 07:25:29) (svar på 90711)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Ole

Det handler bestemt også om personlig præferencer, men det lyder til at en HIF 44 er et godt bud på en SU til alm brug.

Tændingen er meget vigtig, når jeg tænker på hvor mange der har købt topstykker (højere kompresion og øget flow) hos ACR til rigtig mange penge som køre med total std tænding,så blir jeg helt skidt til mode på deres vegne, jeg har ikke set en eneste der har fået lavet noget tænding der passer til motoren efter denne modification.
Og taget i betragtning at der som oftest skal en helt anderledes tændingkurve til, så får de ikke det fulde potentiale ud af det de har købt i dyre domme.

MHS til Stromberg så har vi blot købt nye lidt for tykke nåle og så blot filet/pudset af dem, det er nemt nok så længe der kun er en, men når man skal til og lave to ens nåle så blir det først "sjov" og så skal der leges med fjeder og løftehul kombinationen så det passer til motor karakteristik/behov.

Om der findes manifold til to SU'er ved jeg ikke, men jeg har fundet det her gamle billede af to SU'er på modificeret 2,25 manifold.
Jeg tror næppe det kan være på en venstrestyret.

Fortsættes i næste indlæg pga manglen på muligheden for at lægge mere end et billed ind af gangen.

MVRH

Ole.
Index
90716: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvem kan justere SU-karburatorer ? (07-12-2009 07:32:46) (svar på 90715)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.228.50.51)
Fortsat:

Manifold til en SU sælges bla af ACR se vedlagte billede, det er ikke rigtig godt at se løsningen på og så koster det rimelig mange penge.

De der fordlere ser fine ud, men prisen i forhold til Megajolt og det faktum at vi så fortsat skal slås med et fordeler dæksel og evt fugt vil nok få mig til og vælge Megajolt, som jeg vil vove at alle der skruer bare lidt på deres LR kan montere, der er flere der levere dem til LR med ledningsnet og alt pånær beslag til toppunktsføler og en remskive med triggerhjul på.

Kom også lige til og tænke på om ikke Bo Westspeed ikke også kunne klare at SU'er han var da også med i de glade minidage.

Ikke mere for nu

Med venlige rover hilsner

Ole. med 25 dage tilbage som #493
Index
90733: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvem kan justere SU-karburatorer ? (07-12-2009 13:26:48) (svar på 90716)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej navnebror

Tror igen vi er forholde ens i vores opfattelse, gav vide om det har noget med navnet at gøre...?

Enig, MegaJolt er klart at fortrække, som jeg har begrundet før her på forum.

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=90402#90402

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=67615#67615

Jeg henviste udelukkende til 123ignition, udfra filosofien - vis man ikke har mod på MegaSquirt, så har man måske helle ikke mod på at bøvle med MegaJolt.

Derfor kan 123ignition dizzy måske virker mere som plug & play evt. kombineret med manifold/carb. fra ACR, og det anser jeg stadigvæk som væsenligt forbedring i forhold til standart...?

Så er der lige spørgsmålet om kittet fra ACR overhovedet passer på en LHD, der fik vi aldrig definitivt svar på sidste gang det var oppe og vende...?

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=87980#87980

Kittet bruger iøvrigt som jeg forstår det HS6 (1 3/4") carb. om det har noget med svømmerhusets placering i forhold til udstødnings manifoldet at gøre, kan jeg ikke gennemskue, men kunne mistænke at strålings varmen fra manifoldet ikke er en ubetydelig faktor at ignorerer...! man kan naturligvis fremstille et varmeskjold.

Jeg gætter selvfølgelig, for jeg har ikke selv rodet med kittet...synes bestemt der mangler 4 stempler...i motoren ;-)

Mv. Ole
Index
90895: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvem kan justere SU-karburatorer ? (11-12-2009 19:10:28) (svar på 90733)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.119.6)
Hej Alle

Tak for jeres input og links.

Mht. til udstødning og manifol, så må det løses senere, først er jeg ved undersøge muligheder og adgang til erfarne folk.

Har talt med Burlen i UK, som handler med SU'er.
Til en 2.5 l. benziner anbefaler de en Hif6, den skulle angiveligt kunne tåle at hælde i forskellige vinkler og bruges en del i Suzuki sj413 med succes.

Pris ca 285 £ ex. Vat, men desværre ikke på lager PT ?

Da jeg vil montere megajolt har jeg læst lidt om dette og Megasquirt, man kan hurtigt blive facineret over Megasquirt,så mon ikke det kommer senere ;-)

Morten
Index
105108: nfpmfe@bkolbn.com (21-11-2010 18:57:05) (svar på 90680)
ivefqiphmwy (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 81.82.46.220)
G2uLax http://bqlctfdwsxwt.com/">bqlctfdwsxwt, [url=http://xccbeplyoerm.com/]xccbeplyoerm[/url], [link=http://mkmbmtyzmdkm.com/]mkmbmtyzmdkm[/link], http://cshzdbxpszio.com/