tilbage

Land Rover Forum  

120858: Chassi Ramme på one ten (110'') (17-02-2012 21:57:35)
Brian Cooke Valdemar (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.104.77.222)
hej alle sammen på DLRK.
jeg er 22 og har lige købt min første rigtige bil.. en flot defender fra 1996 (på hvide skilte) med en 300Tdi motor. den står rigtig flot uden det vilde rust i topedo og døre. men rusten er så småt med at vise sig på rammen, ingen gennemtæring men....

spørgsmålet er så er der nogle der ligger inde med eller ved hvor jeg kan finde noget om hvordan jeg løfter karossen af rammen så jeg kan få den sandblæst og galv.

hvis der er andre gode råd tager jeg meget gerne imod.

rigtig fantastisk weekend til alle...:) :)
mvh Brian Cooke Valdemar
24407463 - bcvaldemar@hotmail.com
120860: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (17-02-2012 22:05:53) (svar på 120858)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.60)
Velkommen i klubben (?) og TILLYKE med bilen !

I din region findes der sikkert nogen, son har prøvet øvelsen, men ellers findes der litteratur i klubbutikken!

120863: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (17-02-2012 23:56:20) (svar på 120860)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.245.230)
Mindre tilrådelig at galvanisere den eksisterende ramme, da den, udover
steder hvor materiale er rustet bort, taber i styrke. Bedre at metalisere og dækmale.
120866: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 08:38:14) (svar på 120863)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
Hvis der er materiale der er rustet bort, så har det jo allerede tabt styrken inden galvanisering.
120870: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 10:14:05) (svar på 120858)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.35.79)
Hej Brian,

Tillykke med bilen - det lyder som en sand drøm!

Jeg havde min 90" skilt ad for nogle år siden og reparerede rammen.

Den største hjælp ud over klubkammerater var reservedelskataloget, med en masse eksploderede tegninger. Her er det rimelig net at se hvad der skal sidde hvor.

Du kan tage karossen af i store dele og når torpedoen ikke skal laves slipper du for at tømme den for dingenoter.

http://youtu.be/gpTKTwEQksE - lidt inspiration!

God fornøjelse

Hilsen Anders
120873: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 11:21:46) (svar på 120858)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.66.150)
Hej
Sidste gang jeg var til syn fortalte synsmanden at han lige havde dumped en 88 tommer var det vist nok, fordi den var blevet galvaniseret i rammen og det godtog han ikke...
Er det fordi det kan skjule dårlig domme?
Eller fordi som nævnt har at den mister styrke og er den rusten så mister der mere?
Eller ???
Nogen der ved noget konkret?
Med venlig hilsen Jes
120874: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 11:57:36) (svar på 120873)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Hvordam kan han kassere en ramme pga galvanisering?? Det må nogle lige forklare mig!! Så skal han jo bevise at den er svagere end inden galvanisering..
Måske var grunden en anden, ulæseligt stelnummer eller lign??
120878: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 14:01:12) (svar på 120874)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.215)
Ved galvanisering mister rammen godsstyrke og en dumpning er faktisk korrekt, hvis ejeren ikke kan bevise, at rammens brudstyrke ikke er blevet forringet.

Har man dog dokumentation på, at det er en ny galvaniseret ramme og ikke den gamle, der er blevet galvaniseret, stiller sagen sig anderledes.

Bevisbyrden ligger hos køretøjets ejer.

Iøvrigt skal vi tage de beretninger fra 'andre' med et gran salt, hvis vi ikke selv har været involveret i sagen...
120879: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 14:40:11) (svar på 120878)
Kim Horsevad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.161.230.41)
Styrkedegradering ved galvanisering er en myte.

- I hvert fald set i forhold til de ståltyper vores bilers chassisrammer er konstrueret af.

*HÆRDET* stål mister hærdningen ved galvanisering, da materialet opvarmes til 650 grader og langsomt afkøles. Men vores chassisrammer er selvfølgelig ikke hærdede, og er faktisk af så ringe stål at hærdning ikke vil være muligt!

I alle normale tilfælde, vedr. chassisrammer, vil den samlede styrke faktisk stige, derved at de spændinger der introduceres i materialet ved svejsning afspændes.

Og så er ordet styrke faktisk ikke særligt velegent til beskrivelse af ståls kvaliteter, idet man ofte blander to forskellige ord sammen, nemlig hårdhed og tensil styrke.

Hårdheden (især hvis emnet er hærdet) påvirkes betydeligt af varmebehandling. Den tensile styrke i de stålkvaliteter vores bilers chassisramme består af er praktisk taget uforandret.

En chassisramme der kasseres udelukkende pga galvanisering burde give vedkommende synsmand en tjenstlig sag på halsen. Hvad der er mere sandsynligt er at vedkommende synsmand har kunnet visuelt konstatere områder med overfladeruhed på rammen, som oftest skyldes at man har sandblæst og galvaniseret materiale der er så angrebet af rust at det egentligt skulle udskiftes. For det trænede øje et den slags meget synligt gennem galvaniseringen, hvor en utrænet person anser rammen for god.


//Kim Horsevad
120880: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 14:53:02) (svar på 120879)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Lyder meget fornuftigt Kim.
Klart er man da ikke for kvik hvis man sender en "tynd" ramme til galvanisering... kraftige rustangreb skal naturligvis laves - galvanisering eller ej!
120881: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 15:20:22) (svar på 120880)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.219.83)
Den som har prøver at ihamre galvaniserede søm, ved hvad det vil sige at galvaniserede genstande taber styrke. Netop af samme årsag, er det indregnet i priskuranten for hustømrere; at der er et tillæg for påkrævet anvendelse af galvaniserede søm. Den tidligere indkøbte 110"
galvaniserede ramme er betydelig sværere i anvendte pladedele. Netop af anførte årsager.
120882: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 16:40:15) (svar på 120881)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.212.54)
Kim har så ganske ret i at galvanisering ikke har nogen betydning for stålets styrke. Stålet vil ganske rigtigt miste ca. 20% af sin styrke ved opvarmning til de ca.400 grader som zinkbadet har. Styrken kommer derimod tilbage når temperaturen langsomt sænkes igen.

Hvis der var tale om at stålet blev svækket ved galvanisering, må man gå ud fra at det var anført i de normer og standarder vi bruger når vi dimensionerer bygningsstål.

Så burde man måske også være bekymret over at udstødningsrøret mange steder sidder for tæt på rammen og lokalt opvarmer den til nær udstødstemperaturen.

120883: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 18:05:35) (svar på 120882)
Peer Bonnemann #6234, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.45)
Tillykke, jeg banker rust, sliber og smører blymønje på og så er dæklag

Inde i rammen bliver der sprøjtet rå linolie, i rigelige mængder det samme med alle andre hulrum

120884: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 18:44:46) (svar på 120883)
Stephen Mortensen #5565, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.240.118)
Hej Peer

Hvad er ideen med den rå linoloie?
Det trick har jeg ikke hørt om før.

Mange LR hilsener
5565 Stephen 'Monty'
120885: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 18:58:22) (svar på 120884)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.215)
Wiki oplyser:

Linolie som rustbeskyttelse
Jernet rengøres, og linolie smøres på i et tyndt lag (kan evt. opblandes med sprit). Kan også bruges til undervognsbehandling: Varm det lidt op og sprøjt (ikke al linolie kan sprøjtes) det ind i alle revner og hulrum. Svensk undersøgelse viser oven i købet, at linolie er bedre end Tectyl.
120887: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 19:51:19) (svar på 120885)
Stephen Mortensen #5565, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.240.118)
Hej PauL

Ahhhh. Wiki.....
Tænkte jeg ikke lige på.

Takker

LR hilsen
Monty
120893: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 22:39:14) (svar på 120881)
Kim Horsevad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.161.230.41)
Angående sammenligningen mellem galvaniserede søm og chassisrammer....

Sømmet produceres ved koldforarbejdningsprocesser. I forbindelse med kolddeformationen sker der en styrkeøgning ved det man kalder deformationshærdning eller blot arbejdshærdning. Herigennem øges overfladehårdheden og duktiliteten falder tilsvarende.

Dette svarer til at du oplever et almindeligt søm som værende i stand til at modstå bøjning bedre end et galvaniseret.

Det galvaniserede søm er - gennem varmebehandlingen - blevet normaliseret, og har derved mistet den styrkeøgning af hårdheden der blev introduceret ved deformationshærdningen.

Den styrke der iagttages for det galvaniserede søm er altså i højere grad et udtryk for stålets umodificerede styrke, end det er et udtryk for en styrkereduktion.

***

Og for lige at komplettere emnet, så er der faktisk metaller der helst ikke skal galvaniseres. Især hvis de er hærdede til en bestemt hårdhed. Det gælder fx. højstyrke-bolte, hvor en galvanisering vil være direkte ødelæggende for boltens styrke (i visse tilfælde reducere den tensile styke til under halvdelen).

Man skal dog have at gøre med virkelige højstyrkebolte for at denne process foregår. Og så er det i øvrigt ikke zink-badet i sig selv der frembringer styrkereduktionen; men i lige så høj grad brintskørheden, hvorved hydrogenatomer fra syrebadet modificerer stålets krystalstruktur.

Disse processer er dog kun vigtige for stål med tensile styrke på over 1000N/mm2

Her et direkte citat fra "ASTM A143 – Safeguarding Against Embrittlement of Hot-Dip Galvanized Structural Steel Products and Procedure for Detecting Embrittlement" (Afsnit 7):

“In practice hydrogen embrittlement of galvanized steel is usually of concern only if the steel exceeds approximately 150 ksi (1100 MPa) in ultimate tensile strength.”


//Kim Horsevad
120964: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (20-02-2012 20:15:19) (svar på 120893)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.180.7)
Se det er jo en udredning, der virklig rokker ved nogle ting KH.
Tømrere, der har fået tillæg for at anvende varmgalvaniserede søm, har grinet hele vejen til banken efter de har fået udbetalt akkorden og i virkelighed har ramt søm i af et slag, da varmgalvaniserede søm er stærkere end blanke.
At en virksomhed, jeg var ansat i brugte alt for meget energi i forb. med udglødning- normalisering af stålplader- man kunne nøjes med opvarmning til 4-500gr. i stedet for 1000Gr.
At Richards Chassis kan nøjes med 2mm i stedet for 3mm. plade til galvaniserede rammer, da de bliver stærkere grundet galvanisering-
At synsfolk uretmæsssigt har kasseret biler med galvaniseret rammer, da disse er stærkere end malede. Men det er måske netop dette der er problemet. Ja, man skal jo lære, sålænge man lever må jeg erkende.
121054: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (21-02-2012 23:18:18) (svar på 120964)
Kim Horsevad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.161.230.26)
Att: Verner Andersen:

Ad.1. Læs hvad jeg skrev...

"Den styrke der iagttages for det galvaniserede søm er altså i højere grad et udtryk for stålets umodificerede styrke, end det er et udtryk for en styrkereduktion."

Din kritik antyder at du har misforstået min sætning og nu forsøger at kritisere mig derfor.

Ad. 2. Normalisering og udglødning er dog distinkt forskellige fagbegreber. Temperatur, holdetid og anvendelsesområder er forskellige. Formålet kan være forskelligt. Fælles er at man ændrer kornstrukturen i krystalgitteret. Til din oplysning er rekrystalliseringstemperaturen for jern 450 grader celcius. Højere temperaturer er nødvendige ved forskellige legeringer.

Ad. 03: Landrovers oprindelige rammer er dimensioneret til 2mm. Richards Chassis har muligvis opdimensioneret for at tage højde for metaltræthed ved påsvejsning af styrtbøjler. Vindens konstante påvirkning på styrtbøjlen giver konstante smårystelser der giver baggrund for metaltræthed i befæstelserne mellem styrtbøjle og outriggere, sekundært i svejsningerne mellem outriggere og chassis. Om rammen blivere stærkere ved galvanisering afhænger af hvor mange spændinger den tilføres ved svejsningen - ikke godstykkelse.

Ad. 04: Selvfølgelig er en galvaniseret ramme stærkere end en malet, hvis udgangspunktet for de to efterbehandlinger er identisk. Er udgangspunktet ikke identisk giver sammenligningen ikke mening.

Hvis du har yderligere SPECIFIKKE spørgsmål til ovenstående skal jeg gerne forsøge finde metallurgisk referencelitteratur til belysning af disse; men stil venligst spørgsmålene direkte og ikke i gådeform...

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad


121088: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (22-02-2012 21:16:19) (svar på 121054)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.248.200)
Jeg er rimelig sikker på værkfører og ingeniører havde styr på materialebehandling hos omtalte virksomhed og der ikke blev brugt mere energi og tid end nødvendigt. Hertil var inspektører fra hhv. kunder og Lloyds forsikring tilfredse når de kiggede os over skulderen i div. procedurer.
Mangeårige medlemmer her i Regionen kan berette om det for år tilbage, men en kort tid, var brugt at varmgalvanisere især seriebilsrammer, indtil man bemærkede besvær med at lukke døre; hvorfor kan KH så tænke lidt over.
At Richards Chassis bruger 3mm. plade som sideplade på langsgående vanger, fremfor Land Rovers 2.2mm samme sted, er næppe for at tilfredsstille min skepsis, men snarere fordi der er et reelt problem med styrke i forbindelse med galvanisering.
Videre behøver man ikke at have haft med galvaniserede emner at gøre ret længe, for at erkende der er et problem med styrke i forhold til sort gods.
Jeg føler ikke henvendelse til KH nødvendigt omkring styrkeberegning; men vil sætte pris på at overgive tilbuddet til eks. Lloyds inspektører, dersom de skulle være i vildrede om emnet.
120896: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 23:21:37) (svar på 120879)
Per Bærentzen #0005, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 109.59.219.40)
Hej Kim det du skriver er ikke rigtigt varmt galvanisering foregår ved at det flydende zink er 461 grader varmt, og de første 50 stk 80" serie1 blev rammen galvaniseret men pga. fyldte gevind huller og prisen blev der ikke flere galvaniseret, og hvoffor blev en anden nægtet synet pga. galvanisering, min 80" er galvaniseret og godkendt
120897: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (19-02-2012 08:42:21) (svar på 120896)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.212.54)
Det største problem ved at varmgalvanisere en ramme er at alle de spændinger man påfører rammen ved opsvejsning kan udløses ved den kraftige opvarmning. Dvs. at man risikerer at få en ramme tilbage der er så skæv at den er praktisk talt umulig at montere chassiset på. At huller og gevind mm. er fyldt med zink er et mindre, omend tidskrævende problem.

En synshal kan ikke kassere en bil alene med henvisning til at rammen er varmgalvaniseret, den sag vil til enhver tid blive tabt hvis ejeren anker sagen.

Jeg har selv en 88" hvor den originale ramme og torpedo mm. er blevet varmgalvaniseret kort efter ejeren har fået den. Jeg vil da formode at den er blevet synet en del gange senere.

Jeg reparerer efter behov galvaniserede steder, både på ramme, vinduesrammer og ladkanter med "Zinga" fra Saga Trailer i Viborg. Det er lidt dyrt i brug, men suverent det bedste produkt der er til rådighed.

mvh Thomas
120902: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (19-02-2012 10:41:50) (svar på 120858)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hej Brian.
Du kan løfte hele karossen af i et stykke, det eneste der skal pilles af er geartunnellen indeni og front stykket ved køleren mellem skærmene. Jeg skiftede ramme på min 110"er ene mand i indkørslen og det to 3 dage fra jeg kørte bilen på plads til jeg kørte derfra i den igen.
Og det skal siges at jeg aldrig havde haft en defender så adskildt før på det tidspunkt, men har skruet en del i seriebiler og generelt alt mulig andet.
Så frygt ikke opgaven, det er en simpel bolt af, bolt på øvelse bare du holder dine ting organiseret skal det nok gå.