tilbage

Land Rover Forum  

74408: Bindestreg eller ej? (06-01-2009 06:51:45)
John Hansen #6959, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 79.170.128.22)
På vores bilers grønne oval kan "lynet" mellem de to ord tolkes som en bindestreg. I vores palmelogo, samt flere steder på klubbens hjemmeside, er der bindestreg mellem Land og Rover.

Andre steder på siden, samt mange andre steder, herunder på officielle hjemmesider, er der ingen streg.

Hvordan kan det være?

John (uden bindestreg)
74411: sv: Bindestreg eller ej? (06-01-2009 08:24:07) (svar på 74408)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej John

Uden at kende de præcise årstal, så mener jeg at det hænger sammen med at Land-Rover oprindeligt jo var en model fra Mærket Rover. Men i stedet for at følge traditionen og sætte model-navnet efter mærket så valgte man det omvendte, derfor var bindestregen vigtig. På tidspunkt i de kriseramte halvfjerdsere eller firsere hvor man gentagne gange omstrukturede British Leyland, der jo havde opslugt stor set alle engelske bilmære, udskilte man Land Rover som et selvstændigt mærke. Så var bindestregen ikke længere vigtig.

Hilsen Niels
74413: sv: sv: Bindestreg eller ej? (06-01-2009 08:37:39) (svar på 74411)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Så vidt jeg husker, var det i forbindelse med lanceringen af Ninety og OneTen at bindestregen forsvandt fra officielle Land Rover skriverier. At bindestregen findes i klubbens navn og logo skyldes, at det er fra før verden gik af lave og iøvrigt er registreret som beskyttet mærke.

Med LR hilsen
Claus
74430: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (06-01-2009 12:19:35) (svar på 74413)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.112)
Claus udlægning er korrekt!
74532: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (07-01-2009 10:17:57) (svar på 74413)
Ole May #6382, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.231.254)
Claus Kjøller skriver:
"og iøvrigt er registreret som beskyttet mærke" - er du nu sikker på det Claus ?

Et opslag hos Patent- og Varemærkestyrelsen på et varemærke hvor "Dansk Land-Rover Klub" indgår som tekst, giver kun et resultat, og det er "DANSK LAND PØLSE" der indehaves af 3-stjernet A/S (Salami).

Det er muligt at Dansk Land-Rover Klub har haft sit logo registreret engang - men en registrering af et varemærke skal normalt fornyes hver 10. år - så mon ikke den er smuttet på et tidspunkt.

Claus nævner at logoet er fra "før verden gik af lave", hvilket det også bærer præg af, altså lavet på et tidspunkt hvor der ikke var ret mange grafiske hjælpemidler til rådighed.

KLubben burde derfor overveje, om ikke det vil være en passende lejlighed til at udskrive en "konkurrence" blandt medlemmerne om et opdateret logo - hvilket forslag jeg samtidig fremsender til klubbens formand.

Ole May
74537: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (07-01-2009 10:47:14) (svar på 74532)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ole.

Hvad med at sende det til din region også, så det kan komme med til jeres regionsforsamling? Hvis det godkendes som forslag her, kan regionens delegerede tage det med som forslag til Landsrådet. Dermed kan det blive en helt rigtig og officiel konkurrence (hvis forslaget går igennem).
Du vil sikkert møde nogen, der vil spørge dig om du også vil gøre en Land Rover aerodynamisk, men jeg vil nu bakke dig op. Det er jo ikke fordi logoet behøver at blive totalt ændret, det kan jo bare blive spiffet lidt op.

MVH Jakob E S

74562: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (07-01-2009 18:02:29) (svar på 74537)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Til info. kan jeg fortælle at Ole May har sendt forslaget til HB og at vi betagter det som et forslag til Landsrådet, som jo er det eneste sted der kan behandle sådant et spørgsmål.
Samtidigt behandler vi sagen på vores HB møde sidst i januar.
I øvrigt kan alle stille forslag til Landsrådet selvfølgelig inden for tidsfristen, forslag skal sendes til HB sekretæren.
Med venlig hilsen
Kenneth Poulsen
Formand
74600: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (08-01-2009 10:58:03) (svar på 74562)
Ole May #6382, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.231.254)
Jamen skal vi så ikke tage mit forslag i sin helhed:

Forslag til Landsrådet i Dansk Land-Rover Klub

Ved nærværende indstiller undertegnede, at der på førstkommende Landsråd stilles forslag om udskrivelse af konkurrence blandt klubbens medlemmer om udformning af et nyt, eller ”opdatering” af det eksisterende logo for Dansk Land-Rover Klub, subsidiært, at der hyres professionel assistance fra grafiker til fornyelse/opdatering af logoet.

Begrundelse for forslaget:

Klubbens nuværende logo har efter det oplyste mange år på bagen, hvilket det også i den grafiske udformning også bærer præg af.

Formålet med et logo – i alle tilfælde i erhvervslivet, er med ganske få elementer at fortælle omgivelserne hvem man er og ”hvad man står for”

Klubbens nuværende logo fortæller klart ”hvem man er”, men koblingen mellem en bilklub og en palme vil nok være svær at gennemskue for de fleste – om nogen overhovedet. Så elementet ”hvad man står for” mangler.

For at eksemplificere hvad jeg mener med det, har jeg indsat Dansk Vintage Motor Clubs logo herunder:

http://depot.maynet.dk/dvmc_logo.gif

Logoet indeholder de samme elementer som Dansk Land-Rover Klubs, men der er næppe nogen der er i tvivl om at man har med en bilklub at gøre – trykketeknisk er det som Dansk Land-Rover Klubs.

Siden Dansk Land-Rover Klubs logo blev udformet er der sket en kolossal udvikling på fremstilling af tryksager, og ikke mindst på internettet.

Forslaget om nyt/renoveret logo har tidligere været diskuteret på Rover Forum, i den sammenhæng blev det fra et medlem nævnt, at netop palmen i den udformning som i DL-RKs logo blev brugt som segl (vartegn)for Feltmarskal Rommels Afrikakorps under WW II – jf. billedet herunder:

http://depot.maynet.dk/Pswastika.gif

The seal of the Deutsches Afrikakorps.
kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Afrika_Korps)

7. januar 2009/Medlem 6382 Ole May – Region Østjylland

OBS!Jeg har linket til billederne i forslaget for at få dem placeret i den rette sted/sammenhæng.
74601: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (08-01-2009 11:20:38) (svar på 74600)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
At lave noget om bare for at lave det om, er vel ikke helt i tråd med Land Rover ånden/konceptet med tanke på at den klassiske model ikke har skiftet meget i udseende i 60 år, uanset hvas kinøjserne og de andre risgnaskere har fundet på i samme periode ;-)

mlrh
Claus

...der nær ikke var blevet lukket ind på militærmuseet i Paris pga. læderjakke med klubbens stofmærke i sort og guld på brystet.
74609: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (08-01-2009 12:17:51) (svar på 74601)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Claus.

Det er da netop i Land Rover ånden at ændre på tingene. De var da eksempelvis først til at fjerne bindestregen.
Vil du med dit indlæg påstå at en Range Rover Sport ikke er velkommen i klubben? Den har ikke meget med palmer at gøre. (den har jo i øvrigt Land Rover logoet på sort baggrund ligesom dit klub logo:-))

Se i øvrigt vedhæftede link for endnu et sted hvor der er tydelig inspiration fra DLRK:
http://www.dlrk.dk/html/dagensbillede.asp?wurl=200&kat=0&topkat=0&dag=20060429&uid=650899346

MVH Jakob E S -Det er mig på billedet.
74616: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (08-01-2009 14:03:33) (svar på 74609)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Ha - nej du, jeg påstår ikke noget som helst...kunne aldrig falde mig ind...

Jeg henviser blot til at der ikke er ikke er sket den store ændring af profilen fra en Serie I 1948 til en 90" fra 2008.

vh Claus
74624: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (08-01-2009 15:34:48) (svar på 74616)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Nej - og lige siden hjulet blev opfundet har hjulet været rundt!
;-)

Stefan
74633: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (08-01-2009 17:34:43) (svar på 74624)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.94)
Det kan da blive et langvarigt Landsråd 2009...

Jeg vil foreslå, at Ole May sender forslaget til samtlige regioner, så vi kan få en forhåndsindikation om man overhovedet vil støtte initiativet.
74646: Andet logo? - ikke tale om! (08-01-2009 21:48:06) (svar på 74633)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Ole May havde allerede i 2003 set sig sur på vor klubs logo, se her:
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=9769#9769

Jeg synes i lighed med dem, der svarede i sin tid, heller ikke, at der er nogen god grund til at lave om på et glimrende logo, så derfor overskriften...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
74651: sv: Andet logo? - ikke tale om! (08-01-2009 22:37:38) (svar på 74646)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Kunne være at grunden er denne: (se billedet til højre).

Sammenligningsgrundlaget har været fremsat før, og efter mit seneste skøn - med rette.

Faktisk var det da også netop palmelogoet på et klubmedlems bil, som jeg for mange år siden så holde på en parkeringsplads, der fik mig til at studse. Jeg var da selv knægt dengang og som så mange andre knægte i min alder så samlede byggede jeg modelbiler - herunder også dem fra "Deutsches Afrika Korps" - og på disse er der palmelogo med hagekors.

Jeg kan forstå at jeg IKKE er ene om at se den tydelige sammenligning - og nu, hvor jeg har googlet lidt efter logoer er ligheden mere end bare tilfældig synes jeg. At vi så oven i købet også har et klubblad med samme overskrift som Nazistyrets afrika korps - er uheldig.
Og kronen på værket er så Johnny Hansens forenings hjemmeside - nå hvad siger I så om det?

Lækkert - eller hvad!

Ikke nok med at vores bilvalg er politisk ukorrekt - et logo der kan forveksles med noget meget uheldigt - men at Johnny nu også kan bringes i forbindelse med vores klub - er ikke så f... heldigt. Ja vi har da gjort alt for at bringe os i et farverigt lys, med at vedblive at holde på dette forældede logo.

Om jeg synes det er pænt - ja det synes jeg da at det er, omend det er noget gammeldags -- men vi kommer ikke udenom at det kan forveksles med en æra der er knap så fed!

Ole May har fat i noget - det bør nok revurderes her i 2009

- og inden I nu hugger ned på mig atter engang - så tjek billedet grundigt og vurder endnu engang.

MVH
Stefan
74653: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (08-01-2009 23:07:35) (svar på 74651)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.94)
Palmen har lige fra starten været omdiskuteret og jeg mener, at den allerede fandtes i Nordvestsjællands Land-Rover Klub før DL-RK blev stiftet. Men jeg er ikke helt sikker.
Begrundelse for palmen er, at den symboliserer udelængsel, rejsen ud i friheden etc. og der findes nok intet andet symbol, der indikere det stærkere.
Nazi-forbindelsen blev også nævnt dengang, men forskellen er til vor palme er dog så stor, at det ikke kan sammenlignes.
Da de danske nazister for nogle år tilbage åbnede Radio Oasen var klubben straks på banen for at få fogdeforbud mod brug af navnet. Den sag kom vi ikke videre med, idet der var tale om en radioknal og vor 'Oase' var et blad. ( Hartley kan sikkert huske hele forløbet og evt. rette mig.)

Palmen bliver anvendt i mange sammenhæng og de færreste forbinder denne tropisk/subtropisk plante med Nazi-Tyskland ( jeg skal undlade, at komme med nogle militirhistoriske betragtninger ). Så palmewn ser jeg gerne bibeholdt.

Man kan sagtens finde et andet logo, men -hvis jeg tager udgangspunkt fra Dansk Vintages logo, så vil en Serie-bil måske få Discovery-brugere til at føle sig uvelkommen. Palmen er neutral.

'Oasen' bør dog omdøbes, så navnet udstråler et stærkt signal om, at det drejer sig om et blad for off-road-entusiaster og ikke for åndelig afslapning (hvad Land-Rover kørsel dog kan være), et havemagazin eller den trykte udgave af Johnny Hansens radioprorammer...



74655: sv: Andet logo? - ikke tale om! (08-01-2009 23:21:34) (svar på 74646)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Et udpluk af citater fra den henviste gamle tråd om emnet;
Claus Kjøller skriver:
"
Sammenligningen med Afrikakorpsets logo er hørt før, og det er da rigtigt at de også havde en palme. Den er dog langt fra i samme typografi som vores."

- Øhhh - prøv lige at se vedlagte billede (jeg har spejlvendt vores logo - og på nær ganske få undtagelser (vores mangler hagekorset) - er de ens.


"Klubbens logo er forresten registreret som varemærke og må kun anvendes af klubben og kun efter bestemmelserne i klubbens vedtægter."...

- Øhh - vil det så sige at vi kan stævne Radio Oasen?

..."Om man kan lide det eller ej, er et spørgsmål om personlig smag. Jeg er da også medlem af foreninger og organisationer hvor jeg har svært ved at gennemskue symbolikken eller fornuften i det respektive logo, men jeg lever med det.....det er når alt kommer til alt ikke på grund af foreningens mærke at jeg er medlem..."...

- sandt nok - men symbolikken er immervæk uheldig - især set i lyset af krigens gru og de mange følger den har haft for mennesket.

"Iøvrigt er der een ting jeg er helt sikker på i forhold til DLRK logoet...

Det vil bestå så længe der er noget der hedder Dansk Land-Rover Klub"

- nå vil det det! Det var da ellers en skråsikker udtalelse og en besynderlig stålfast holdning - Har du den stadigvæk eller er du blevet mere ydmyg siden dengang?

Jeg har så et tillægsspørgsmål;
Den der udviklede logoet dengang i fordums tid - hvad tænkte han egentlig på. Jeg nægter at tro at han var så uvidende om krigens symboler kun 31 år efter krigens ophør.
Sig mig - var han skabsnazist eller bare noget så uhyre naiv?

Lad os nu bare se at få kigget med nye øjne på dette logo - måske vi kunne få noget der mere var i stil med Land Rovers oprindelsessted og dette steds særegenskab, den keltiske baggrundshistorie og det vilde terræn - nemlig det barske men smukke Skotland. Palmer har vi nok af i Lalandia.

MVH
Stefan
74656: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (08-01-2009 23:25:55) (svar på 74655)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Jeg kan se at Paul har besvaret mit indlæg mens jeg skrev mit seneste - så den med Radio Oasen er taget til efterretning.

Resten giver dog stadig grundlag for undren ved at man prøver på at bibeholde dette så stærke symbol i klubbens logo - da den er MEGET lig nazismens logo.
74685: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 12:17:09) (svar på 74656)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Hmmm...synes nu mere at det ligner palmen på skiltet tilhørende grillbaren "Oasen" på hjørnet af Ndr. Fasanvej og Mariendalsvej på Frederiksberg.

Gad vide om man får rabat på pølsen....?

claus
74658: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (08-01-2009 23:44:41) (svar på 74655)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.94)
Stefan,
nu synes jeg, du lige skal vogte dine fingre før du hakker i tastaturet.
Ørkenkrigens og Afrikakorpsets historie kendes kun af dem, som beskæftiger sig med emnet. Ellers har det allerede 1976 været ukendt for mange danskere, at der overhovedet var en krig i Nordafrika og mange af klubbens stiftere var/er født efter 1945.
Derfor er det efter min opfattelse uartigt/uheldigt, at du formoder et 'skabsnazistisk' sindelag hos andre klubmedlemmer, som du slet ikke kender.
Jeg kender dem til gengæld og jeg har aldrig sporet noget hos dem, som kunne indikere, at de var ny-nazist/skabsnazister.
Iøvrigt er jeg imod sindelagskontrol og henviser samtidig til, at klubben er upolitisk, hvilket står i vedtægterne.
74659: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 00:14:15) (svar på 74658)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Nå - men uanset hvad så er logoet ikke særlig smart - nu vi ALLE der læser disse sider er blevet bekendt med fordums historiske sammenhæng!
I øvrigt formoder jeg ingenting - jeg stiller et spørgsmål! - og som tillæg til det - så er det enhver logoudviklers ansvar at undersøge om et givet logo kan bringe uheldige sammenligningsgrundlag på banen. I dette tilfælde er det netop dette der gør sig gældende og mange har i gennem tidens løb (før jeg) påtalt denne mulige og dermed uheldige sammenkædning af palmesymbolet.

Meeen - bevares, hvis det gør så ondt at dette påtales fra tid til anden - så fred være med det.

MVH
Stefan

PS - hvis det passer som du påstår - at kun ganske få danskere ved hvad der egentlig forgik i verdenshistorien arena sydfor DK´s grænser før 1976 - så ser det skidt ud for fremtiden - og så kan jeg bedre forstå hvorfor historien gentager sig i en uendelighed. Lad os håbe det kun er en påstand fra din side - og ikke et faktum.



74660: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 01:19:55) (svar på 74659)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.57)
Ja så har vi en bomærkediskussion igen, det er helt ok. for mig, også at "nazikortet" bliver smidt ind igen.
Men da det er en gammel diskussion, har jeg også haft rig lejlighed til at reflektere over argumenterne.
Vi skal jo lige huske, at det jo ikke er palmen der symboliserer nazisme, det er hagekorset.
Det fremgår jo også tydeligt af det faktum, at Rommels soldater var nødt til at dekorere den stakkels palme med et hagekors.
Fjerner man hagekorset så symboliserer Afrikakorpsets logo, det samme, som for alle andre der bruger en palme som symbol, nemlig fjerne egne, sol, eventyr, frihed.
Selv kristendommen har stærke symbolikker hvor palmer indgår, tænk på palmesøndag.
Nu ser palmer stiliseret i et logo, i sagens natur ret ens ud, man har en stamme med nogle blade, der sidder i toppen. Antallet af blade, og formen på samme kan variere, men ike ret meget hvis det stadigvæk skal ligne en palme.
Med hensyn til modernisering af logoer, så har langt de fleste logoer i dag undergået en forvanskning, så man skal være personlig bekendt med logotegneren, eller så dygtig til telepati, at man kan tappe direkte ind i kunstnerens hjerne, for at forstå hvad logoerne står for.
Tænk bare på DSB´s gamle logo, der var forsynet med en stor kongekrone, et flot toghjul, og et par vinger der virkelig viste at man kom afsted i en flyvende fart, her viste man tydeligt at staten havde nogle tog der kunne betjene kunderne med fart og ynde.
I dag ligner deres logo et eller andet der meget hurtigt bevæger sig ned i et sort hul.
Men her var logo tegneren måske bare usædvanligt forudseende.
Uanset hvilket logo man som forening vælger, vil der altid være nogen, der ikke kan lide det.
Jeg kan godt lide det vi har, og skulle nogen være i tvivl om hvilken forening det er bomærke for, så står det jo heldigvis med store bogstaver.
At Johnny Hansen har lavet en radiostation med navnet Oasen, generer mig egentlig heller ikke mere.
Jeg har, siden det kom frem for en del år siden, lagt mærke til, hvor mange der bruger dette ord som navn på et eller andet, barer, solcentre, beautysaloner,pizzarier, osv. Faktisk er det mere farligt hvis vi alle nægter at bruge navnet og overlader det til Johnny Hansen, så giver vi ærligt talt disse typer en opmærksomhed de bestemt ikke har fortjent.
Med hensyn til registreringen af navnet, i forhold til radiostationen, fik vi at vide at det ville være svært at føre en sag, med mindre at der var tale om samme medie, det vil sige et blad. Så hvis der er andre blade der kalder sig Oasen så kan vi køre en sag.
Venlig hilsen
Hartley
74661: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 06:52:22) (svar på 74660)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.236.67)
Med stigende forundring læser jeg denne, efter min mening, noget teoretiske tråd.

Hvis vi skal forsage alt, hvad nazisterne gjorde, brugte og anvendte, bliver vores liv noget kompliceret.

Uden tvivl har Hitler og slæng brugt knapper i tøjet, brugt lommetørklæder, spist diverse madvarer, drukket vand, brugt sko, kørt i bil, herunder militærlignende køretøjer osv osv osv.

Skal vi så ikke også se på Stalin og hans gøren og laden, Pol Pot m.fl. andre notabiliteter?

Så længe vi ikke går ind på bemeldte Johnny Hansens lovprisning af nazisme og andres begejstring over andre af verdenshistoriens helt store kæltringe, synes jeg det er noget vildt, at lade sindene komme i kog over en uskyldig palme.

Skal vi så undlade at tage til de varme lande, hvor palmerne gror, f.eks. Sydfrankrig???? Og er franskmænd nu pludselig også en slags halvnazister, fordi de har palmer i f.eks. Nice?

Slap dog af!!!!!!

mvh
Knud, der i øvrigt ikke sympatiserer med hverken nazisme og mange andre lede -ismer
74673: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 10:30:06) (svar på 74659)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Paul henviser specifikt til ørkenkrigen og Afrikakorpset.
Det vil jeg give ham ret i at mange ikke aner noget som helst om.
Uheldige sammenligninger må vel komme an på øjnene der ser??
Jeg synes at vores klub logo er rigtig fint ligemeget om der er andre igennem tiden der også har benyttet sig af palmen. Jeg husker DLRK´s logo siden jeg var barn og forbinder det kun med de seje Land Rovere som jeg en dag ville have een af!
Vh,
Ole Pars
Som nu har haft rigtig mange efterhånden og alle med palmen bagpå.
74675: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 11:06:51) (svar på 74673)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.55.134)
Selvfølgelig skal vi beholde vores logo.
Googler man "palm" eller "palm logo" og trykker "Billeder" kommer der masser af billeder, der forklarer hvorfor palmen er attraktiv og en god vejviser for hvor vi drømmer om at køre hen. Og der er masser af logoer med palmer, hvor der ikke er tegn på nazistiske sympatier ;-)

God Land Rover weekend!

Hans Kristian ( der i dag har en sort hættetrøje på, med teksten "Land Rover Adventure since 1948" UDEN at jeg nærer voldsomme sympatier for voldelige autonome...)
74686: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 12:27:25) (svar på 74675)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Jeg må således udlede at samtlige medlemmer i DL-RK lider af virkelighedsflugt og en ubændig trang til at drømme sig til palmeoaser i det sydlige i en lind strøm. Nuvel - måske for nogle, måske for en del - men sikkert langt fra de fleste.

Ja - palmen kan symbolisere drømmen om vilde udflugter i eksotiske ørkener og den slags -- men det, at en dansk klub( med virke indenfor Danmarks grænser og med en klubmedlemsskare med hovedageligt dansk pas)aktivt benytter et for Danmark intetsigende logo i sin præsentation af netop en dansk klub for et engelsk bilmærke - er mig som sådan uforståelig.

Nuvel - engang i fordums tid blev dette logo så vedtaget, og på trods af undren fra forskellig side omkring brugen af netop dette palmelogo i et dansk bomærke samt at der endda er blevet draget sammenligning med et politisk diktaturregimes brug af netop selvsamme logos grafiske grundstreg (- hagekorset)blev dette beholdt indtil nu.
Det var måske alligevel på tide at få kigget lidt på dette tvetydige logo og revurdere om det er moralsk forsvarligt at bruge det fremover.

Hvorfor ikke udfærdige et om Danmark sigende logo frem for dette symbol på "rendyrket virkelighedsflugt".

Så har jeg så utrykt mig omkring min undren over brugen af dette logo og min personlige holdning til det at benytte sig af et plagiat hvis oprindelige forgænger er blevet tilbedt, hyldet og forgudet, og som har betydet så mange menneskers (primært englænderes og australieres såvel som tyskeres) død på den eksotiske afrikanske slagmark.

Jeg synes et eller andet sted at det dog er en anelse usmageligt at vedblive at holde på at benyttelsen af dette misvisende logo er helt OK.

Men OK - i sidste ende er det jo så bare et uheldigt valgt logo.
74688: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 12:49:58) (svar på 74686)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
NEJ Stefan, det er IKKE et uheldigt valgt logo. Det er et logo der er kommet til verden hos en flok mennesker med eventyr og drømme i sjælen, og ud fra en helt anden livsopfattelse end den du giver udtryk for i dine indlæg.

Det er din demokratiske ret at fremsende forslag om revidering af klublogo til behandling på Landsråd 2009 og så er den egentlig ikke længere.
Fristen for indsendelse af forslag fremgår af klubbens vedtægter-


god week-end til alle

Claus
74689: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 13:03:25) (svar på 74688)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
NÅ - Claus
Nok er jeg da ogs drømmer - men så sandelig også realist, og min livsopfattelse går på at man både skuer fremad og bagud.

Men du har åbenbart et behov for at gøre dette til noget personligt, kan jeg udlede. Bevares - det må du da gerne. Det er jo ikke en diktaturstat vi lever i, så det står dig frit for at have en mening.
Og - om min livsopfattelse er så andreledes end de flestes -- det skal du nu IKKE være SÅ skråsikker på - kære danske ven og klubmedlem.

MVH
Stefan
74710: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 17:24:01) (svar på 74688)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Citat af Claus:

"...der nær ikke var blevet lukket ind på militærmuseet i Paris pga. læderjakke med klubbens stofmærke i sort og guld på brystet."

- NÅ - så der er altså andre i verden end bare en få stykker i klubben (inkl. mig selv) der kan se ligheden på de to symboler - så helt heldigt er det nu ikke - vel? Ham kontrolløren må da have tænkt sit om den danske klubs valg af symbolik. Givetvis har han rystet på hovedet og tænkt "Die dumme dänen". ;-)

Go weekend til dig også - Claus

Stefan
74674: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 10:48:41) (svar på 74659)
Niels Lysebjerg #7732 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.76.58)
Det er i grunden i interessant diskussion at vores palme minder om Afrika-korpsets. Det får mig til at tænke Egå roklub, eller HEI Rosport, som er deres officielle navn. De har en stander, altså et bomærke, der til forveksling ligner det grønlandske flag. Nu er der bare det at roklubben fik sin nuværende stander i 1971, mens det grønlandske flag kom i 1985. Beskyldninger om plagiat har været fremme, men forklaringen kan måske være den, at den kunstner der udformede det grønlandske flag, på en eller anden måde har set standeren uden at bide mærke i den. Den har dog allivel fundet en krog i kunstnerens hoved og er så dukket op i hans kreative process, uden at han var klar over at ideen ikke helt var hans egen.

Kunne man tænke at lidt det samme er sket med palmen, for jeg ser også mere end tilfældig lighed med Afrika korps logo? Kan designeren f.eks tilfældigvis have set en gammel krigsfilm og så tegnet vores logo et par dage senere uden at have en bevidst refference til filmens elementer?

Men ellers har jeg ingen problemer med palmen. Den er trods alt ikke et nazistisk symbol. Nazisterne strøede om sig med symboler. F.eks den tyske ørn, som vist bruges den dag idag. Ja ørne bruges af mange lande og organisationer som symbol på magt og styrke, det gør jo ikke ørnen til et naziztisk symbol.

Fordelen ved palmen er at den er let genkendt af indviede, så man derved hurtig genkender en klubkammerat. Ulempen ved mærket er måske at det ikke så tydeligt fortæller alle andre hvem man er.

Nu betår denne klub jo af et meget broget skare, der alle har deres egen opfattelse af hvad en Land Rover er og hvad den står for, ligesom der utvivlsomt er forskellig mening om hvordan denne opfattelse kommer til udtryk. Personlig er jeg så anglofil, at jeg gerne så et logo der understregede bilens nationale oprindelse og historiske arv, og jeg er tilstrækkelig middelalder-interesseret til at jeg gerne så dette udformet med klassisk heraldik, måske forbundet til DK med en henvisning til Rovers brug af et vikingeskib i deres logo, der så vidt jeg ved, er er en henvisning til den danske Viking Rollo, der blev kendt i Normandiet som "Rollo the Rover". (Sørøveren Rollo)

Men det bliver nok svært og det er jo ikke sikkert at alle andre deler min opfattelse. Så jeg glæder mig ved Veteranregistrets smukke serie 1 og Land Roverens eget skilt hvor der står Solihull-England" og bærer stolt palmelogoet som symbol for Danmarks bedste bilklub!

Hilsen Niels, der betaler kontigent idag. Det lover jeg!
74678: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 11:24:08) (svar på 74674)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
NÅ nu får jeg nok på hatte pullen, men min far der har oplevet krigen og har haft en god ven Eddie der var i Tyskland under krigen samt flere steder, ( hvor han faktisk ikke skulle være da han er amerikaner) har fortalt følgende. Hagekorset er en gammel helleristning disse findes på runestene bl.a. i Finland, de hedder svastika, eller solkorset som regiment wiking brugte men deres var buet så det kunne ligne en cirkel altså mere lig det oprindelige kors. Eddie har fortalt at i starten brugte de enheder i afrika palmen som symbol for deres tjeneste i afrika, da det blev mere officielt satte "man" svastika korset ind. Carlsberg har brugt det fra før verden gik af lave.
Vi talte om at bruge palmen da man første gang skulle sende enheder til Irak men kan ikke huske hvorfor det ikke blev til noget. For mit vedkomne ser jeg ikke nogen forbindelse til det tidligere styre i Tyskland, men mere en lære om at vi skal huske historien fra dengang og huske på vores historie nu for vi bliver også historie engang.
Så nu har jeg lige bestilt div. mærker, flag til LARO.
Desværre lever Eddie Stang ikke mere, men sikke nogle oplevelser han havde at berette om, og de klarede sig ude i felten med for hånden værende værktøj lige som vi gør.
Div Mærker kan altid sammenkædes med tidligere historie, jeg besøgte Kroatien i 2006 og 2007 og der fik vi tørt på pgs vores dannebrogs flag på tshirten, noget af det stammer fra 2. wv men det var jo dengang, lidt ubehageligt da vi jo var dernede for at opnå fred og nogle mistede livet, men det er en anden historie.
Interessant tråd ellers ville lige hoste op med lidt olie.
Hav en god dag og tag det LIGHTWEIGHT MVH Jens E
74681: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 11:59:34) (svar på 74678)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.236.67)
Mon ikke "politisk korrekthed" kan overdrives ud i det kvalmende?
Jeg går ind for at det nuværende, let genkendelige, logo bevares.
Uanset hvad der evt. måtte kunne lægges i dette af opfattelser, vil jeg fortsat glæde mig over at se logoet på andre LR ude i felten. (dog ikke Rommels felt aht evt. misforståelser!! :-) )

Ligeledes går jeg ikke ind for at runesten med hagekors på, skal bortsprænges, pga nazisternes senere anvendelse af dette tegn. Lad talebanerne om den type hærværk!

mvh
Knud, uden nazisympati!!
74683: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 12:09:09) (svar på 74681)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Vel talt, vi er enige, logo for klubber bliver bare IKKE ændret. det er da vores "brand" og laver man det om er helvede løs for så var der måske alligevel noget om "det".
Men godt med noget diskution. så lad det nu ligge se fremad og foråret er om hjørnet.
MVH snart med mærker på tøjet. JE
74684: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 12:11:51) (svar på 74678)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.227.66)
En hurtig søgning på "det store bibliotek" tyder på, at det tyske Afrika Korps ikke gik helt så højt op i deres logo, som vi gør :-) Det findes nemlig i mange varianter. Jeg har vedhæftet en pdf med nogle eksempler, hvoraf flere stammer fra orignale køretøjer/mundering.

Man kan hævde at fællesnævneren for disse varianter i mindre grad er palmens udformning, end det er hagekorset (og jernkorset i tidligere varianter).

Jeg synes ikke vi skal give Erwin Rommel patent på brug af palmer og har personligt ikke noget problem med gevæksten!

Har i øvrigt bemærket et utroligt stort kendskab til/interesse for vores palmelogo - også blandt mennesker, der ikke kender til Land Rover. Hvor mange andre bilmærkeklubber kan prale af noget tilsvarende?

Mlrh

N.H. Bach

74687: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 12:37:40) (svar på 74684)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.236.67)
Er Rommels palmer ikke en smule sløje ift. vores?

Det ville klart være forkert at give samme Rommel patent og eneret på palmer.!

Vi kommer da lidt rundt i historie og heraldik!! :-)

mvh
Knud
74690: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 13:16:11) (svar på 74687)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Og her gik jeg rundt og bildte mig selv ind, at alt var fryd og gammen....

Sig mig, er der nogen der lider af for meget tid eller hvad? Vores klublogo er FEDT!!! Al denne polemik på grund af, et logo, der måske ligner et andet logo, hvis indehaver tilfældigvis var et korps i Afrika for en menneskealder siden...
Hva' så nu? Skal RED CROSS så også være kede nu fordi deres flag minder om korset fra det tyske flyvevåben.... Helt Ærligt.... Alt i denne verden har en fortid. Vi i Norden med vores vikinger var vist heller ikke "Guds bedste børn".

Skulle man endelig sige noget om al denne "tysker-snak" - så er jeg ked af, at man stadig har berøringsangst overfor krigene - i Tyskland er man gået så langt, at man har forbudt at afbillede et Hagekors og andre symboler - alt skal overdækkes med røde mærker... - som reaktion/modspil på diverse afsporede neofacistiske grupper - og NEJ!, jeg sympatiserer ikke!, men bryder mig bare ikke om denne censur - historien forsvinder/ændres ikke fordi vi ikke vil se på den - Tavshed gør ondt værre på sigt!

Og nu vil jeg finde noget billig benzin! (positivt resultat af en opblæst finanskrise!)

God Weekend

Thorstein #7334
Fedt at se Land Rover'e i Dakar 2009!
RIP Pascal Thierry
74692: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 13:59:59) (svar på 74690)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
UHA - jeg tror så sandelig ikke det her drejer sig om berøringsangst - snarere om generel dansk forblindelse.
Nu er DK jo heller ikke overstrøet med krigskirkegårde og den slags, som næsten samtlige af vores allierede lande jo er det.
Næ - vi gjorde os stort set ikke bemærket under krigen. tvært imod sendte vi danske arbejdsløse arbejdere og søfolk til Tyskland for at få et arbejde.
Næ - herhjemme var et af vores største krigstraumer at maden var rationeret og at man ikke kunne få silkestrømper.
Se - det er jo til at overse og det er nemt at komme sig over.
Derfor kan vi da også, som de danskere vi er, lystigt tage diverse logoer i brug uden at skele til om de egentlig har været brugt i negativt øjemed forud for den fornyede brug.

Een ting er så at benytte et sådant logo, noget andet er i høj grad er tale om noget der kan påstås at være et plagiat når ligederne ridses op:

Et logo udfærdiges til brug som bl.a. logo på terrænkøretøjers side eller bagsmæk i klubøjemed, som til forveksling på afstand kan minde om det Afrika Korpset brugte på de samme placeringssteder på deres terrænkøretøjer.
Logoets palme er i design meget lig den oprindelige originale udgave af Afrika Korpsets.
Størrelsen og farven på logoet er stort set det samme som på Afrika Korpsets køretøjer.

Men Alexander - alt ER fryd og gammen - her er der bare tale om en blid diskussion, hvor de forskellige parter fremkommer med hver deres betragtning og mening - i AL fredsommelighed.
Der er jo ikke nogen grund til at rive hovederne af hinanden bare fordi man fremkommer med nogle betragtninger og meninger.

God weekend
Stefan
74695: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 14:45:41) (svar på 74692)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
OG - for lige at pointere een ting: Ja logoet er som sådan "Fedt" - det synes jeg da også - det ER sammenkædnings problematikken jeg udelukkende påtaler.
74696: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 14:52:27) (svar på 74692)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Citat:

"Derfor kan vi da også, som de danskere vi er, lystigt tage diverse logoer i brug uden at skele til om de egentlig har været brugt i negativt øjemed forud for den fornyede brug."

Når Hitler kunne snuppe en symbol, som bl.a. pryder en af Carlsberg-elefanterne i Valby, kan DLRK vel også snuppe et logo, som Rommel har brugt ....

Ja, jeg ved, at hagekorset er spejlvendt i forhold til de oprindelige soltegn, som pryder Carlsberg-elefanten, men skulle vi ikke lige prøve at få fødderne til at nå jorden igen? En halvvissen palme burde vel ikke kunne støde nogen, selv om nogle tåber tidligere har gjort det samme og klistret et ekstra symbol på ....

Mvh
Mikael - som ikke tror, at Carlsberg overvejer at slagte elefanten, fordi udsmykningen kunne støde nogle ikke-historiekyndige ...
74700: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 15:37:54) (svar på 74696)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Øhhh - nu er Carsbergs brug af symbolet noget ældre end Hitlers brug af samme - så elefanterne får foreløbig nok lov til at stå ;-).
74697: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 14:54:53) (svar på 74692)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Nu må I have mig undskyldt, det er meget muligt at det har noget med min forholdsvist beskedne alder (28) at gøre, men helt ærligt - er det ikke på tide at komme ind i det nye årtusinde og ikke hænge sig i hvad min bedste- og oldefars generationer i fremede lande ragede rundt og foretog sig på fremmede kontinenter. En ting er at tyskerne har en obskur berøringsangst ved alt hvad der kan i 3 og 4 led potinetielt i en akademisk diskution kan henlede til fortidenssyndere, noget andet er at os andre der intet har haft med krigen at gøre, andet end at se film om den, skal trækkes med at være begrænsede i vores fremfærd. Det er om noget at spille kort i hænderne på ekstremister, om det så er fortidens eller nutidens.

Første gang jeg stiftede bekendtskab med at der er en potientiel lighed mellem klubbens logo og det tyske afrika korps var da en af mine kammerater kiggede lidt nærmere på det og den eneste grund til at han kunne påtale nogen form for lighed skyldes at han er officer i hæren. Jeg kender mange der har en historisk interresse i ww2, men ingen af dem har nogen siden så studset over klubbens logo.

Oprindeligt var jeg positivt stemt overfor at give logoet et brush up. Men med denne diskution er jeg nu fasttømret i den modsatte lejr. Logoet er fint som det er og behøver bestemt ingen udskiftning eller modernisering. Jo mere snak om nazistiske forbindelser og sammenligning der kommer, des mere står jeg på hælene og bliver mere indædt modstander af forslaget, ene og alene af den grund at fortigelse og censur uværgeligt vil føre til at ekstremisterne får indirekte magt til at diktere hvad der er moralsk forsvarligt og politisk korrekt og det kan jeg ikke acceptere som borger i et frit land.

Netop ved at holde fast i vores logo, kan vi være med til at vaske nogle af fortidens synder bort og fastholde at vi ikke giver efter for ekstreme galninges diktatoriske retorik og den vej igennem skabe positive associationer til palmen som symbol. Positive associationer som i forvejen er rodfæstet i langt den bredeste del af befolkningen.

Nyt logo - Nej tak.
74701: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 15:43:11) (svar på 74697)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.108)
Det er et ganske udmærket indlæg, som Jacob Stig kommer med.

Og så lige over i en anden grøft...

jeg bliver da helt i tvivl om et lille projekt, som jeg havde tænkte mig at gennemføre i år. En greenlaningtur langs Vestkysten med besøg ved de gamle tyske stillinger...

Vil sådan en militær- og lokahistorisk præget tur blive opfattet som 'nazi'- støtte ? For så lader jeg være med det.
74702: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 15:49:39) (svar på 74701)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.227.66)
Det er faktisk lang værre endnu. Ford indførte sit logo også kaldet "the blue oval" omkring 1912, så spørsmålet er, om du kan forsvare at se forsvarsværker fra biler der bærer plagiatet "the green oval"?



74703: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 16:01:25) (svar på 74702)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Det kan han vel - bare han kører forsvarligt ;-)
74704: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 16:37:40) (svar på 74702)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.236.67)
Ingen problemer Niels Henrik, the blue oval ejer jo the green oval!!

Du skal ikke se spøgelser og problemer alle vegne!!! :-)

Mon ikke man skulle køre ud og lede efter billig benzin?

Med palmegren i hånd og -logo på bagdør
Knud
74706: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 16:42:51) (svar på 74704)
Niels Lysebjerg #7732 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.76.58)
The blue ejer the Green?

Her gik jeg og troede at Fabrikken i Solihull med tilhørende rettigheder osv herunder navnet var solgt til et indisk konglomerat, der er kendt for de utallige lastvogne og busser, der gør vejene livsfarlige i Indien.

Men salget er måske gået i sig selv?

Hilsen Niels
74714: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 18:33:17) (svar på 74706)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.236.67)
Tata er vist nok løbet ind i financielle kvaler, som er så moderne p.t. Det er i alle tilfælde det, jeg for meget nylig har læst.
mvh
Knud
74946: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (13-01-2009 12:21:50) (svar på 74692)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 77.212.219.89)
Hej Stefan jeg syntes du glemmer frihedskæmperne,politifolkene,kommunisterne,jøderne og alle de andre danskere som blev dræbt,tortureret,sendt i kz-lejr osv.så det med krigstraumerne er lidt letkøbt.
Mlrh søren
74956: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (13-01-2009 14:12:45) (svar på 74946)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Du glemte lige at tilføje alle de skæbner der fik en kedelig udgang i danske internerings lejre. Her er der tale om civile tyske familier, som blev behandlet ringere end afskum:
Ingen lægehjælp fik de. de døde som fluer, og knap nok mad til at overleve på - osv.
Det bemærkelsesværdige er imidlertid at disse familier netop var flygtet fra Nazismen.

Og - da de tyske tropper efter krigens ophør skulle krydse grænsen til Tyskland, skulle de lige aflevere alt hvad de ejede, deres hunde skulle lige skydes først, og de selv skulle lige gennes igennem minefelterne langs grænsen først.

Vi fik vores hævn over de formastelige, og de danske tab har lige siden dengang i de sidste dage af krigen - da der var stormløb til tilslutningen af frihedskampen fra især de,vi i dag benævner " de sidste dages hellige" - da fik Danmark hævn.

Jo - så du har ret, jeg undlod at nævne alt dette tillige, men det er vel da også ligegyldigt, da jeg ER blevet klar over at den moderne holdning er at glemme fortidens grusomheder for derigennem ublu at kunne benytte diverse logos og sager med en ellers blakket fortid.

Gad egentlig vide, hvad engelske Land Rover lidelsesfæller, hvis bedstefar eller lign. faldt for tyskernes kugler i Afrika, ville tænke, når de ser at vi herhjemme benytter os af et meget lignende logo.

Egentlig var det meningen slet ikke at gide svare yderligere på denne udskredne tråd, Søren, men du åbnede den jo lige igen med et berettiget besyv - derfor mit følesesladede svar.

MVH
Stefan, der bygger fremtiden på fortiden for netop at undgå at begå de samme fejltagelser som mine forgængere begik.

74960: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (13-01-2009 15:01:46) (svar på 74956)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 77.212.219.89)
Hej Stefan du har fuldstændig ret i vi absolut var nogle svin overfor de tyske flygtninge men det ændre ikke det faktum at krigstraumet gik på andet en neyloner og kaffe.
Mlrh søren
74968: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (13-01-2009 16:09:23) (svar på 74960)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Det var også bare for at sætte sagen på spidsen, det blev nævnt.

------------

Mange af de "gamle", der har oplevet krigen, beretter i øvrigt kun om hvilke kvaler det gav i dagligdagen at varer var rationerede, for for de flestes vedkommende så var de dengang af den mening at de såkaldte "frihedskæmpere" var årsagen til at deres hverdag ikke blev så enkel og ligetil, som de kunne ønske.
Det er først da krigsheldet vendte at mange af disse fik øjnene op for modstandskampens element og derefter begyndte at støtte denne (nogle i øvrigt mere af navn end af gavn). Det skal vi jo ej heller glemme.
Tabstallene for DK var, set i WW2-global sammenhæng, forsvindende lille, og som jeg nævnte det dengang, så er der ikke spredt krigskirkegårde over det ganske danske land, som tilfældet er det for mange af de øvrige omkringliggende nationer.
Danmark blev dengang af tyskerne faktisk betegnet som "ferieland" for de tyske og østrigske soldater, der var så heldige at skulle "slås" heroppe, og de var glade for det danske folk.
Det er måske netop fordi vi slap så fandens let fra løjernes omfang, at vi i dag ikke kan udvise ærbødighed nok overfor vores allierede lande, som måtte slås for den frihed, som vi i dag tager for givet.

For mit vedkommende har det intet at gøre med at "komme over krigens rædsler og glemme at det skete eller om at være ligeglad med Jonny Hansens benyttelse af samme til hans Radiostation", som nogle her i tådene har skrevet - det er et spørgsmål om simpel moral. I øvrigt er han og hans lige mere berettiget til at benytte logoet end dl-rk er det, da deres sammenkædningønske er på sin rette plads.

------------

Jeg er, som det jo nok ganske tydeligt fremgår af mine indlæg, imod at benytte dette for mit vedkommende i LR sammenhæng intetsigende logo som klublogo for en dansk raceren terrænbilsklub, selv om det da er nydeligt nok og grundideen ifølge kilder er et symbol på "udelængsel, sol, palmer og eventyr i det mystiske sydlige fremmede" eller noge lignende bla bla s...... - jeg længes da også efter sol og varme, bastskørter og softdrinks samt palmer skygge hver evige kolde og fugtige vinter herhjemme, når sneens glæder svigter - men derfra til at starte en klub med et "drømmelogo" - nej.
Det var ligesom også det Ole May prøvede på at henvise til - læs hans indlæg et eller andet sted langt ovenfor.

Jeg, for mit vedkommende, kan ikke se formålet i at logoet ved simpel forveksling kan blive sammenkædet med disse ovenfor nævnte meget kedelige begivenheder i verdenshistorien, da det er en direkte tro spejlet kopi af det oprindelige fra 1943-45 - endda med samme antal palmegrene på hver side af stammen, hvilket jeg har påvist via nogle tydelige billeder.
Der er ligesom noget der hedder moral og etik, som jeg mener er blevet skippet i forløbet.

Men - igen, det er jo min mening og jeg kan jo bare sløjfe mit forhold til klubpalmen, hvis jeg er så meget imod symbolets forvekslingspotientiale, ved f.eks. at pille det af kareten - men det fjerner jo ikke den dårlige smag, som logoet efterlader i nogles verdensbillede, når de ser det.

MVH
Stefan

PS - min bedstefar var i øvrigt østrigsk soldat under WW2 - og faldt på slagmarken et sted i det cemtrale Europa.
74691: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 13:20:53) (svar på 74678)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.57)
Jeg så faktisk en udsendelse fra Discovery om pyramiderne forleden dag, og tænk inde i den 4000 år gamle Keops pyramide, havde man lavet et soltegn, der var nøjagtigt mage til et hagekors, som det hedder på dansk.
Ligegyldigt hvilke symboler vi bruger i vores logo, vil der altid være nogen der har brugt det før, og sikkert også i en uheldig sammenhæng. For det er jo netop det der er hemmeligheden bag symboler, de skaber associationer i vores hjerne, og det er denne sammenkobling som afgør om et logo har succes.
Netop derfor er klubbens logo faktisk temmelig genialt fordi det skaber associationer til følelsen bag det at have en Land Rover.
Grunden til at associere Land Rovere med palmen ligger i at Land Roveren i sig selv gennem årene er blevet et ikon, et symbol på netop de samme følelser, udlængsel, eventyr, bestandighed, oplevelser, samkvem mellem forskellige folkeslag, og frem for alt kørsel gennem uvejsomt terræn, helt derud hvor palmerne gror.
Og netop vores palme er jo en stiliseret dadelpalme, prøv at google ”dadelpalme” og se om de billeder der findes ikke starter drømmene.
Jo mere vi selv bringer Rommels Afrika Korps frem, jo flere vil associere vores mærke med deres symbol.
Derfor har jeg klippet et billede til at overdøve denne kedelige tendens.
Venlig hilsen
Hartley
74699: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 15:12:47) (svar på 74691)
Ole May #6382, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.231.254)
Umiddelbart kan jeg konstatere at mit forslag om fornyelse/revision af klubbens logo faldt på ”stenet grund” – det gjorde det også for 5½ år siden.

Som så ofte her på forum bliver det egentlige budskab/begrundelse i mit forslag:

”Klubbens nuværende logo har efter det oplyste mange år på bagen, hvilket det også i den grafiske udformning også bærer præg af.

Formålet med et logo – i alle tilfælde i erhvervslivet, er med ganske få elementer at fortælle omgivelserne hvem man er og ”hvad man står for”

Klubbens nuværende logo fortæller klart ”hvem man er”, men koblingen mellem en bilklub og en palme vil nok være svær at gennemskue for de fleste – om nogen overhovedet. Så elementet ”hvad man står for” mangler.”

- fuldstændig overdøvet af min afsluttende bemærkning om den tidligere henvisning til Afrika Korpset.
Nu vil en professionel statistikker nok indvende, at de 10-12 debattører der er fremme i tråden ikke er repræsentative i en klub med et par tusinde medlemmer, og især ikke fordi man ikke forholder sig det konkrete indhold i forslaget.
Jeg føler mig dårlig tilpas over den karakter diskussionen af mit forslag har antaget, og da jeg ikke vil risikere at pådrage mig noget længerevarende ubehag, har jeg samtidig hermed tilskrevet klubbens sekretær som følger:

Kære Jimmi Roed

Henset til karakteren af den debat mit forslag om at udskrive en konkurrence omhandlende fornyelse/revision af klubbens bomærke/logo har antaget på Land Rover Forum, skal jeg bede dig destruere det fremsendte forslag, idet jeg ikke ønsker at fremsætte det ved det kommende Landsråd.

Jeg skal samtidig bede dig se bort fra den tilkendegivelse om kandidatur til formandsposten for Veteranudvalget som jeg tidligere har fremsendt.

Med venlig hilsen
Medlem 6382
Ole May
74705: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 16:40:31) (svar på 74699)
Niels Lysebjerg #7732 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.76.58)
Kære Ole

Lad dig nu ikke gå på af en ophedet debat. Når man stikker snuden frem, så risikerer man at få den i klemme. :-) Du har trods alt tilladt dig at anfægte et følelsesladet symbol, og det gør man sjældnet uden at få høre for det.

Læren af denne diskussion må være at symboler *er* vigtige, og vi har alle nogen symboler der står os nær. I min tid i studenter-roklubben, pinte det mig at der var dem der lagde vores agterflag på jorden eller på dørken, men brokkede jeg mig, var jeg en reaktionær halvfacistoid nationalist. Sådan er der så meget.

Jeg synes dit forslag om et ændret logo, var et udmærket forslag, som der ihvertfald blandt flertallet af de aktive deltagere her på forum ikke er stemning for. Det synes jeg ikke du skal lade dig slå ud af, og da slet ikke afholde dig fra at stille op til veteranudvalget. Vi har, som jeg også nævnte før, et helt andet logo, som jeg er sikker på ligger mere inden for din smag.

Og skal vi så ikke se at komme ud og skrue et eller andet fast på vores bil(er)

Hilsen Niels
74712: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 17:52:52) (svar på 74705)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.250.251)
Nemlig jeg har lige skiftet fjedre på min lightweight og fået lavet et nyt beslag til luftfiltret, og vi hyggede os gevaldigt og snakkede en del om hvor KLUBLOGOET skulle sidde alle på værkstedet ved at det betyder at det er een der er medlem af dlrk. men hvor skal det sidde res hjulet skal om bag på og der kommer nye/gamle antenneholdere på begge sider af bilen så nu kniber det med pladsen, se det er da et problem der bestemt bør diskuteres.
mvh jens e.
74707: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 16:44:25) (svar på 74699)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.0.143)
Kære Ole

Jeg syndes det er tyndt at du trækker både dit forslag til nyt loge og dit kandidatur til formandsposten tilbage.
Hvis du syndes at logoet ikke passer til tiden tand er det rimeligt at du fremsætter forslag om fornyelse, det er også din "klub" hvem ved måske sidder der en ude i det danske land med et guldkorn, så hvis du føler at logoet er gameldags så forslår en konkurrence om et nyt logo.
personligt syndes jeg meget godt om logoet selv om at man skal være kender for at vide at palmen reprænsentere en bilklub



Omkring dit mandat til formandsposten til veteran afd.
Hvis du brænder for det syndes jeg da du skal stille op, når nu Svend har valgt at træde tilbage, det ville da være ærgerligt hvis der ikke er nogen der gider at repræsentere de kære gamle biler


mvh

Steen sIIa 1962 109"
74708: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Andet logo? - ikke tale om! (09-01-2009 16:45:29) (svar på 74707)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hørt!
74709: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (09-01-2009 17:02:30) (svar på 74609)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Jakob

en lille rettelse - det er kun Range Rover Sport med Supercharged motoren der bærer sølv/sort logoet - de andre er iklædt den normale grønne oval.

mvh
Ib 0219
74713: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (09-01-2009 18:33:14) (svar på 74709)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.38.172)
Hej Ib

Følger det sorte logo ikke også med i en eller anden "pakke" til en RRS fra ny?
Min er fra 06 og har det sorte logo både for og bag, men der er en TDV6 HSE?

Mvh Benny #2711
74715: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (09-01-2009 18:57:29) (svar på 74713)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.197.46)
Hej Ole
Dit forslag om at sanere logoet er da sikkert velment.
Jeg synes bare ikke at din argumentation er særlig holdbar, ligesom Stefans argumentation, hurtigt rammer følelserne, og det kan hurtigt få sagligheden til at fordufte.
For hvad er vort logo egentlig? - Rigtigt, det er bare en palme, og ikke spor andet. Jeg synes det er forkert at drage nazistiske symboler ind i diskussionen, for det er jo "bare en palme" og derfor virker det lidt søgt at anvende argumenter der er 55 år gamle. Vi fordømmer jo heller ikke palmer i andre sammenhænge. Og så mener jeg da at der er lidt paranoia over det, hvis man ser hagekors hver gang man får øje på en palme bag på en L-R.
Kære Ole lad nu være med at blive for modfalden over lidt modstand. Som Niels så rigtigt skriver, så sker der jo noget når man stikker snuden frem.
Hold nu ved din kandidatur til den post du har stillet op til og lad være med at bruge dette forum til dialog.
Det er kun til meningsudvekslinger.
Mvh.
Martin
Der er stolt af sin palme bag på bilen.

74721: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (09-01-2009 20:04:55) (svar på 74713)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Benny

Nej - men det kan da købes som reservedel, men det er kun Supercharged modellen der er født med det.

mvh
Ib
74931: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (13-01-2009 11:16:48) (svar på 74532)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Claus og Ole.

Jeg stiller mig som du, Ole, meget tvivlende overfor, om klubbens logo skulle være (varemærke-?)beskyttet, hverken i kraft af registrering hos Patent- og Varemærkestyrelsen eller ved ibrugtagning.

En sådan beskyttelse vil ikke kunne opnås, når der ikke er tale om hverken varer eller tjenesteydelser og anvendelse i erhvervsøjemed.

Varemærkeloven kan ses her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=4909

Udover varemærkeretten findes også andre typer af "ophavsretlige" beskyttelsesmuligheder. Men imidlertid ingen oplagte, lovfæstede registreringsmuligheder for et foreningslogo. Måtte et givent logo være særligt originalt og have såkaldt "værkshøjde", kán det være ophavsretligt beskyttet. Men det er næppe tilfældet for DLRK's vedkommende, og ophavsret kræver iøvrigt ikke registrering.

Klubbens logo kán til gengæld være beskyttet efter de såkaldte almindelige kendetegnsretlige principper. Men det er i så fald kun en meget snæver beskyttelse, som i øvrigt heller ikke kræver registrering.

Diskussionen i øvrigt skal jeg afholde mig fra at tage del i :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

74938: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (13-01-2009 11:42:46) (svar på 74931)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hmm .... måske er der alligevel noget om det der med en registrering, fra før verden gik af lave...

Der fandtes oprindeligt en dansk lov om et særligt foreningsregister. Denne lov er imidlertid ophævet tilbage i 1997, og desværre har jeg ikke lige for indeværende kunnet fremskaffe den nærmere ordlyd heraf.

I følgende link ses til gengæld den færøske version. Og som det fremgår, er loven fra en tid, hvor det ikke kan udelukkes, at dansk lovgivning har haft tilsvarende ordlyd.

http://www.logir.fo/foldb/lov/1926/0000100.htm

I §1 2. punktum er man jo sådan set hér rimelig klar i spyttet. Men som sagt er den (formodentlig tilsvarende) lov i DK ophævet.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
74948: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (13-01-2009 12:34:42) (svar på 74938)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Kære Søren

Jeg kan godt kaste lidt lys over registreringen, foreningsregistret, varemærket og havd deraf følger:

Medlemsbladet "Oasen", teksten "Dansk Land-Rover Klub" logoet "palme med 7 blade, heraf 3 venstre og 4 højre og stamme med 7-8 led", blev alle registreret først i 80érne og fornyet 10 år efter, af mig selv da jeg sad i HB.
Registreringen skete i Foreningsregistret under Erhvervs- og Selskabsstyrelsen hvor jeg tilfældigvis selv har været beskæftiget i 12 år.

Foreningsregistret blev ganske rigtigt nedlagt i sin daværende form i 1997, men afløst et par år senere af et frivilligt register uden helt den samme værdi. Hovedformålet med dette register var at kunne tilbyde foreninger et CVR.nr. (CentraltVirksomhedsRegister) hvilket er nødvendigt hvis foreningen handler med momsregistrerede virksomheder eller det offentlige Danmark. DLRK har CVR.nr.

Samtidigt overgik registreringen af klub- og foreningslogoer eller kendetegn til Patent- og Varemærkestyrelsen.
Hvor vidt den daværende eller efterfølgende HB har fulgt op på dette skal være usagt...


med venlig hilsen
Claus
Disco I V8 3,9
Serie I 80"
Lightweight 88"
Toyota Corolla 1,6
Toyota Starlet 1,3 sport
Trædecykel "model havelåge"
74950: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (13-01-2009 13:06:45) (svar på 74948)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Super, Claus - tak for belysning :-)

Men HB har dog næppe kunnet følge op på den foretagne registrering, idet der, som jeg nævner ovenfor, kun kan opnås varemærkeretlig beskyttelse af et logo, når det som kendetegn for varer eller tjenesteydelser anvendes i erhvervsøjemed.

Er du - med din indsigt - uenig heri?

Formodentlig vil en snævrere beskyttelse efter de almindelige kendetegnsretlige principper som sagt stadig kunne påberåbes.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
74955: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (13-01-2009 14:01:41) (svar på 74950)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Nej Søren, det er jeg ikke uenig i.
Måske kunne man krølle reglerne således af det er forlagsvirksomheden "Oasen" der registrerer palme, klubnavn og bladnavn som tilhørende den, og derefter giver brugsrettigheder til klubben. Det tror jeg faktisk kan lade sig gøre.

Enig i dit sidste punkt. Sædvanereglen vil givet kunne anvendes.

mlrh
Claus
74957: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (13-01-2009 14:22:37) (svar på 74955)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Ja, det var måske slet ikke så krøllet tænkt, Claus. Bestemt et forsøg værd, hvis nogle skulle få lyst til at forfølge det ;-)

I mellemtiden fandt jeg så lige den gamle (nu udgåede) lov om foreningsregister. Smider lige linket her, så det kan findes igen en anden gang, hvis nogle måtte søge det:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=66123

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

75006: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (14-01-2009 00:24:20) (svar på 74957)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.57)
Hej Søren og Claus.
Jeg undersøgte sagen i min formandsperiode, og fandt ud af at loven om foreningsregistre var ophævet.
Jeg nåede til den konklusion, at vi altid ville kunne bevise, at vi havde brugt logoet i mange år,og at det havde været registreret.
Hvis nogen ville bruge/misbruge vores logo kunne vi altid komme efter dem ved at hævde vores ret til logoet.
Jeg fandt det derfor endnu vigtigere, at vi ikke selv "misbrugte" vores logo, ved at ændre på det, da det ville kunne mudre en evt. sag.
Desuden giver vedtægterne jo HB hånd og halsret over logoets udseende, og det er så deres hellige pligt at bevare dette. Indtil et Landsråd beslutter andet
Venlig hilsen
Hartley
74974: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (13-01-2009 18:13:10) (svar på 74948)
Ole May #6382, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.231.254)
Det, der fik mig til at gå ind i denne tråd, var denne bemærkning fra Claus Kjøller tidlig i tråden ”At bindestregen findes i klubbens navn og logo skyldes, at det er fra før verden gik af lave og i øvrigt er registreret som beskyttet mærke.”

Et opslag hos Patent- og Varemærkestyrelsen der registrerer (vare)mærker kunne ikke bekræfte Claus Kjøllers skråsikre udsagn om, at klubbens logo ”i øvrigt er registreret som beskyttet mærke”.

Umiddelbart kom der ikke nogen reaktion fra hverken Claus Kjøller eller fra klubbens bestyrelse til mit spørgsmålstegn ved om klubbens logo er beskyttet ved registrering.

Efter en meget meget lang tråd, der primært har forholdt sit til en indskudt bemærkning om logoets lighed med et der blev anvendt af Afrika Korpset under WW II, kommer så Søren Rasmussen med et opfølgende spørgsmålstegn til Claus Kjøllers udsagn om logoet registrering.

Og sandelig så dukker dette op i et indlæg fra Claus Kjøller som svar på Sørens Rasmussens spørgsmålstegn:

” Foreningsregistret blev ganske rigtigt nedlagt i sin daværende form i 1997, men afløst et par år senere af et frivilligt register uden helt den samme værdi. Hovedformålet med dette register var at kunne tilbyde foreninger et CVR.nr. (CentraltVirksomhedsRegister) hvilket er nødvendigt hvis foreningen handler med momsregistrerede virksomheder eller det offentlige Danmark. DLRK har CVR.nr.
Samtidigt overgik registreringen af klub- og foreningslogoer eller kendetegn til Patent- og Varemærkestyrelsen.
Hvor vidt den daværende eller efterfølgende HB har fulgt op på dette skal være usagt...”

Vi tager lige den sidste linje en gang til: ” Hvor vidt den daværende eller efterfølgende HB har fulgt op på dette skal være usagt...”

Jamen Claus Kjøller jeg tror da også din første bemærkning om at logoet er beskyttet som mærke skulle have været ”usagt”.

Ole May
74949: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bindestreg eller ej? (13-01-2009 12:35:51) (svar på 74938)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.43)
Klubmærket blev registreret varemærke omkring 1979, hvis min hukommelse ikke svigter helt, men det må kunne findes i de gamle dokumenter. Men helt sikkert er, at palmelogoet har været i anvendelse i maj 1977.